به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، به نقل از دادگستری خراسان رضوی، سید هادی شریعت یار افزود: در پی موضوعات اخیر مبنی بر وجود مشکل در باند فرودگاه مشهد، بازدید میدانی از باندها انجام شد و در این بازدید کیفیت آسفالت باندها، کیفیت لاستیک هواپیماها، نحوه عملکرد برج مراقبت و سایر موارد فنی مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: در پایان این بررسی ها مصوب شد تا عملیات بهسازی روکش آسفالت باندها در کمترین زمان ممکن اجرایی شود، همچنین رنگ آمیزی باندها طبق استاندارد، کنترل کیفی و رفع اجرام خارجی از باندها، انجام دقیق عملیات تعمیر و نگهداری چرخ ها، ترمزها و لاستیک های هواپیماها برابر استاندارهای کنترل، با دقت و تحت نظارت مسوولین فنی انجام گیرد.
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی اضافه کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران موظف است، توصیه های ایمنی سازمان هواپیمایی را رعایت کند، ضمن اینکه بررسی های کارشناسی لازم پیرامون ترکیدگی لاستیکها نیز همچنان ادامه دارد.
پس از وقوع چند مورد ترکیدگی لاستیک هواپیما در باند فرودگاه مشهد در ماه های اخیر، بر اساس اعلام دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، فرودگاه مشهد توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه شامل قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی را انجام نداده و باید خسارت ترکیدگی لاستیک را به ایرلاینها پرداخت کند.
به گزارش ایرنا از سازمان هواپیمایی کشوری در این گزارش آمده است، ترکیدگی لاستیک هواپیماهای مختلف در باند فرودگاه مشهد بعضاً باعث وارد آمدن آسیب به موتور هواپیما شده و تکههایی از لاستیک وارد موتور میشده است.
فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد دارای دو باند است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن، باند «۱۳ چپ» رخ داده است.
باند فرعی فرودگاه مشهد (۱۳ راست) به دلیل نزدیکی به ساختمانهای فرودگاه و داشتن موانع پروازی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و امکان جایگزینی طولانیمدت با باند اصلی را ندارد.
سوابق ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاههای مهرآباد، ماهشهر و شیراز هم بوده اما تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتری دارد که این موضوع میتواند حاصل از ترافیک بالای فرودگاه، حجم مسافر زیاد، دما و ارتفاع بالای فرودگاه به عنوان عوامل کمکی و فرعی باشد.
در این گزارش آمده است: لاستیکها مورد بررسی قرار گرفتند که عمدتاً از شرکتهای معتبر نظیر Dunlop، Bridgestone، Michelin، Goodyear بودند؛ لذا مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت.
تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز و قبل از بلند شدن آن و در سرعت بالای هواپیما و چرخها حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعملها موظف به پرواز بودهاند و با توجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله، خلبان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شدهاند.
در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده که بهمنظور سوختگیری کم در ایستگاههای خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاههای مقصد، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد (Tankering Fuel) اقدام کردهاند که این رفتار در صورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما، غیرمجاز نیست.
بر مبنای این گزارش شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاههای کشور به طور مستقیم در وقوع رویدادها تأثیر داشته است.
فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهرهبرداری میشود که تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده است.
هم چنین ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند.
گزارشهای بررسی حوادث سازمان نشان میدهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگیهایی نیز به وجود آورده که لاستیک چرخهای هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل میکند.
پس از سانحه خروج از باند هواپیمای ام دی ۸۳ شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای بویینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد شامل قدرت ترمزگیری و رنگآمیزی صادر شده که تاکنون اقدامات اصلاحی انجام نشده است.
در نتیجهگیری این گزارش آمده است: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در سریعترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام کند.
سهم فرودگاه از خسارات وارده به ایرلاینها مشخص شده و شرکت فرودگاهها به شرکتهای هواپیمایی خسارت بدهند.شرکتهای هواپیمایی تا رفع مشکل باند فرودگاه مشهد، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد جلوگیری کنند.
نظر شما