به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری با اشاره به اهمیت فضا و زیرساخت مناسب در روند آموزش و تربیت مربیان افزود: محیط به عنوان یک عامل سازنده، موجب تمرکز بیشتر دانش آموز، تدریس بهتر معلم و در نتیجه تسهیل، تسریع و تعمیق در فرایند یادگیری میشود.
وی با اشاره به نمونههای درخشان طراحی فضا متناسب با کارکرد آن در تاریخ معماری کشور گفت: به عنوان مثال در طراحی مسجد جامع اصفهان این موضوع که علاوه بر آنکه محل عبادت باشد به عنوان محل تعلیم احکام و شرعیات، به جنبههای مختلف آن از حیث رسایی صدا و محل قرارگیری افراد پرداخته شده است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: موضوع مهمی که به نظر مغفول مانده، تعیین رابطه فضا با برنامه درسی است. لازم است برنامه درسی و برنامه ریزی درسی را در فضا ببینیم، نیازهای متخصصان تعلیم و تربیت و پداگوژی را بشناسیم و به عنوان یک مولفه مهم محتواهای آموزشی، روشها و شیوههای ارزشیابی را نیز بدانیم.
نوری ادامه داد: فضا باید تعاملی باشد و این مفهوم دقیق تعریف شود که بتوانیم ارتباط سازنده و مفید اجزای محیط با دانش آموزان را فراهم کنیم تا حس یادگیری را به دانش آموز منتقل کند، که البته بخشی ازآن خود محصول آگاهی و یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این نکته که مدارس آینده باید پاسخگوی معه جوانب و نیازهای دانش آموز نسل فردا و به تبع آن جامعه باشد، تصریح کرد: غیر از این باشد مدرسه کارکرد خود را از دست میدهد و دانش آموز ارتباطی با محیط و فضا و محتوا برقرار نمیکند.
نوری بیان داشت: راهبری آینده طراحی و معماری مدارس یک سری الزاماتی دارد، که باید آن را چندوجهی دید، توجه به جنبههای معماری اسلامی و ایرانی حتما یکی از مولفه های مدرسه آینده است و مدرسه سبز نیز یکی از مظاهر آن است، مورد بعدی به عنوان مثال مدرسهای که با مصرف کمترین مصالح ساخته شود و منابع بیشتری را برای آیندگان حفظ نماید، نمونهای از یک مدرسه با رویکرد آینده نگری است.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: موضوع هوش مصنوعی، استفاده از واقعیات مجازی و محتواهای سه بعدی، استفاده از فناوریهای نوین در فناوری اطلاعات و ارتباطات و ترکیب آن با طراحی و معماری، بحث اینترنت اشیا نقش رباتها در آینده مدارس و... هرکدام میتواند واجد بررسی و مطالعات گسترده باشد.
وی همچنین بر لزوم حفظ، تعمیر و نگهداری فضا و تجهیزات آموزشی تاکید کرد و گفت: نوسازی مدارس و معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش در این خصوص با هماهنگی بیشتر میتوانند روند بهبود مسائل این حوزه را فراهم کنند.
نوری ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز، بر لزوم شناسایی و بهرهمندی از همه ظرفیتهای موجود نهادها و خیرین حقیقی، به ویژه هموطنان خارج از کشور تاکید کرد با امکان فروش املاک مازاد و تامین منابع مورد نیاز با همافزایی بهتر مشکلات و کمبود فضاهای آموزشی زودتر رفع شود.
نظر شما