۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 84891547
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روزانه ۳۰۰ تُن شیرابه زباله‌ در اصفهان تولید می‌شود
عکس تزیینی است

اصفهان-ایرنا - رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روزانه حدود ۳۰۰ تُن شیرابه از زباله‌های این کلانشهر تولید می‌شود که بسیار مُضر است و بخشی از آن بدلیل تبخیر در هوا به چرخش درمی‌آید.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، روز دوشنبه به نقل از سیدامیر سامع افزود: روزانه بالغ بر ۹۰۰ تُن پسماند در این کلانشهر تولید می‌شود که نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری یافته است.

وی اضافه کرد: از این میزان تولید پسماند، یک سوم آن معادل حدود ۳۰۰ تُن مواد خشکی است که وارد پسماند تَر می‌شود و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تُن باقی مانده نیز مواد آلی است که در آن ته سُرنگ، سنگ، شیشه و انواع موادی وجود دارد که فرایند بازیافت را دچار مشکل می‌کند. 

عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: ۳۰۰ تا ۴۰۰ تُن از پسماند شامل مواد خشک، یک ثروت طبیعی محسوب می‌شود که در باغداری و فضای سبز استفاده می‌شود، البته در همین میزان هم باقی مانده‌ مواد مُضر وجود دارد که پای درخت میوه می‌رود و اثر سوء خود را برجا می‌گذارد، پس شهروندان باید تا حد ممکن، پسماند خشک و تَر را با دقت از هم جدا کنند. 

وی با بیان‌اینکه تنها یک هزار خانواده در کلانشهر دو میلیون نفری اصفهان، خُشکاله(زباله خشک تفکیک شده) تولید می‌کنند، گفت: بر اساس تعریف موجود، تولید خشکاله سه مرحله دارد: نخست مرحله آبگیری پسماند است یعنی تا حد ممکن آب وارد پسماند نشود، دوم‌اینکه پسماند تَر و خشک از هم جدا شود و سوم اینکه جزء ویژه پسماند را تفکیک کنیم. 

عضو شورای شهر اصفهان افزود: از سال ۸۷، همه شهرها باید به سمت این رویه می‌رفتند که پسماند خانگی بصورت مستقیم دفن نشود اما این موضوع تاکنون محقق نشده است. 

سامع یادآور شد: اکنون مردم اطلاعات خوبی در زمینه پسماند دارند و می‌دانند که شهرشان باید تمیز باشد اما دو دلیل بی‌توجهی به این موضوع این است که یا آنها اقناع نشده‌اند یا انگیزه‌ای برای این کار ندارند لذا باید مردم را قانع کنیم و به آنها انگیزه بدهیم و درواقع احساس تعلق به شهر را در میان شهروندان افزایش دهیم که انتظار است که در این حوزه‌ها قوی‌تر و بیشتر کار کنیم. 

وی اضافه کرد: از همان سال‌ها با راه‌اندازی خط سوم پسماند در اصفهان، پسماند تَر و خانگی این شهر بصورت مستقیم دفن نمی‌شود و همه ۸۰۰ تا ۹۰۰ تُن پسماند تولید شده روزانه اصفهان، وارد این خطوط می‌شود. 

عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: البته اصفهان در همان سال‌ها توانست استاندارد کود کمپوست را کسب کند و تاکنون فقط یکی دو شهر در کشور به این جایگاه رسیده‌اند. 

کلانشهر اصفهان ۱۵ منطقه شهرداری و افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha