تعیین تکلیف بورسی املاک شهرداری

تهران - ایرنا - چگونگی فروش و واگذاری املاک شهرداری تهران همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده، اما چندی است سرنوشت املاک شهرداری تهران به منظور ایجاد شفافیت مالی در بورس کالا تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا برنامه چهارم، شهرداری تهران مکلف کرده بود که به بورس کالا وارد شود؛ اما این امر مغفول مانده بود و همواره عملکرد سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در واگذاری و فروش املاک مورد انتقاد بوده است و در هر دوره مدیریت شهری این سازمان با انتقادهایی روبرو بوده تا جایی که در آغاز دوره جدید مدیریت شهری ناصر امانی عضو شورای ششم شهر تهران به اجرایی نشدن مصوبه ساماندهی واگذاری املاک در شهر تهران تذکر داده و گفته بود که در این مصوبه علاوه‌ بر مکلف کردن شهرداری، لیستی را تهیه کردند که مشمول ۸۶ ملک است.

امانی یادآور شد که در این مصوبه لیست ۶۰ ملک عنوان شده که اگر نیاز به اصلاح و لغو مصوبه دارد، باید شورای تصمیم لازم را بگیرد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مصوبه ساماندهی املاک همچنین ۱۴ تکلیف به شهرداری ابلاغ کرده بود که در زمان تذکر زمان همه این ۱۴ تکلیف به اتمام رسیده بود.

اما اخبار هفته های اخیر، اخباری امیدوار کننده در راستای شفافیت است و طی سه مرحله املاک شهرداری تهران برای واگذاری در بوس کالا قرار داده شده است.
 

تعیین تکلیف بورسی املاک شهرداری

۱۹ ملک در انتظار عرضه در بورس

ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این خصوص گفته است که فروش املاک از طریق بورس کالا، ابزار مالی جدیدی است که شهرداری تهران از آن بهره می‌برد و این نوع از فروش، به قدری شفاف است که ظرف مدت ۳ ماه سند قطعی به نام خریدار منتقل خواهد شد.

او با تاکید بر مزایای عرضه املاک شهرداری در بورس؛  شفافیت بالا، اعتمادسازی و مولدسازی املاک را از مزایای عرضه املاک شهرداری در مقایسه با روش های سنتی حراج املاک از جمله مزایده عنوان کرده است. 

معاون شهردار تهران همچنین بر عرضه مستمر املاک شهرداری تهران در بورس تاکید دارد و می‌گوید: در حال حاضر ۱۹ ملک آماده عرضه در بورس کالا داریم و هر هفته این عرضه مستمر انجام می شود.
شهرداری به دنبال استفاده از دارایی های منجمد شهرداری است و درآمد حاصل از این  اقدام صرف عملیاتی کردن طرح های مختلف شهری می شود

او تاکید دارد که شهرداری به دنبال استفاده از دارایی های منجمد شهرداری است و درآمد حاصل از این  اقدام صرف عملیاتی کردن طرح های مختلف شهری می شود.

فلاح درباره قیمت گذاری املاکی که در بورس کالا نیز به رسانه ها گفته است که قیمت گذاری در بورس کالا و مزایده همواره یک سطح پایین‌تر از قیمت واقعی است تا شرایط رقابتی را ایجاد کند.

آخرین وضعیت ساماندهی املاک 

حسن محمدحسن زاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نیز درباره وضعیت ساماندهی املاک سازمان املاک و مستغلات گفته است که از سال ۱۳۹۵ و پس از مصوبه شورای شهر درباره ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه، ۳ اقدام اساسی در دستور کار گرفت ‌

وی، متمرکز شدن مخزن اسناد شهرداری تهران و فیزیک تمام اسناد شهرداری، نگهداری و حفاظت از اسناد اموال غیرمنقول در سازمان املاک و مستغلات، طراحی و ایجاد سامانه‌ای به نام «سامانه جامع املاک و مستغلات» با تعامل سازمان املاک و مستغلات و سازمان فناوری شهرداری تهران را از ماموریت های این سازمان عنوان کرده است.

حسن‌زاده درباره مولدسازی دارایی‌های شهرداری نیز گفته بود که با توجه به سقف ریالی بودجه شهرداری و فهرست املاک قابل عرضه در بورس، سازمان املاک و مستغلات، اقدام به معرفی املاک شهرداری به بورس کالا اقدام می‌کند. 

مدیرعامل سازمان املاک ومستغلات شهرداری تهران افزود: در این خصوص بر اساس سقف تعیین شده در بودجه سالیانه نسبت به حضور در بورس به منظور فروش شفاف بخشی از املاک اقدام می‌کنیم؛ بر اساس اولویت، واحدهای مسکونی، تجاری و واحدهای اداری قابل بهره‌برداری و تحت تملک شهرداری با قابلیت انتقال سند مالکیت را در بورس عرضه می‌کنیم.

 وی در خصوص زمان‌بر بودن واگذاری‌ از مسیرهای غیر بورسی نیز گفت: مزایده فروش املاک به این صورت است که اگر به هر علتی جلسه مزایده در تاریخ مقرر برگزار نشود و یا شرکت‌کننده و برنده نداشته باشد، فاصله مزایده دوم از مزایده اول در حالت خوشبینانه یک ماه است، اما در بورس کالا ما حداقل می‌توانیم تا ۷ روز متوالی مزایده خود را تکرار کنیم.

حسن زاده، کشف قیمت منصفانه، اطلاع از جزییات معاملات، تضمین اجرای تعهدات طرفین، کاهش ریسک معاملات و حذف هزینه‌های مربوط به تشریفات مزایده را از مزایای بورس کالا برشمرد.

تعیین تکلیف بورسی املاک شهرداری

سه مرحله واگذاری املاک در بورس 

ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در روزهای اخیر از عرضه سومین ملک شهرداری تهران در تالار شیشه‌ای بورس خبر داده است.

او بورس کالا را سالم‌ترین ابزار معامله دانسته و گفته است: تسریع فرآیند واگذاری قطعی ملک به دو ماه، مولدسازی و شفافیت از مزایای استفاده از ظرفیت بورس کالا برای عرضه املاک شهرداری تهران است.
تسریع فرآیند واگذاری قطعی ملک به دو ماه، مولدسازی و شفافیت از مزایای استفاده از ظرفیت بورس کالا برای عرضه املاک شهرداری تهران است

فلاح با بیان اینکه در گذشته فروش املاک از طریق تهاتر با طلبکاران و مزایده صورت می‌گرفت، افزود: در دوره مدیریت جدید شهری، از ابزار جدیدی به نام بورس در فروش املاک استفاده می‌کنیم، چرا که حضورمان در بورس کالا باعث افزایش شفافیت و کشف قیمت واقعی ملک خواهد شد. 

براساس اعلام شهرداری تهران؛  واحدهای مسکونی، تجاری و اداری قابل بهره‌برداری و تحت تملک شهرداری، با قابلیت انتقال سند مالکیت در بورس عرضه می شود؛ در آخرین عرضه، سومین ملک شهرداری تهران به ارزش ۱۵ میلیارد تومان در تالار شیشه‌ای بورس کالا قرار گرفته است.
 

به نظر می رسد شهرداری تهران با اجرای مصوبات قانونی شورای شهر بر مدار اجرای قوانین قرار گرفته است؛ ادامه این روند می تواند شهروندان را به قانون‌مند شدن شهرداری امیدوار کند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha