اعلام شیوه نامه پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری

تهران- ایرنا- شیوه نامه پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری از سوی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.

به گزارش روز جمعه - یکم مهرماه - خبرنگار فرهنگی ایرنا، متن شیوه‌نامه پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری به‌شرح زیر است:

رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری به‌منظور ایجاد رقابت سالم و حرفه‌ای و تشخیص جایگاه واقعی هر پایگاه خبری و با هدف ارتقای سطح کیفی رسانه‌های کشور، به روش زیر انجام می‌شود:

۱. رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، بر اساس ارزیابی کمیته رتبه‌بندی از فعالیت رسانه در زمان و دامنه زمانی اعلام شده صورت می‌گیرد.

۲. مجموع امتیازات مربوط به شاخص‌های در نظر گرفته شده ۱۰۰ است.

۳. اجرای طرح رتبه‌بندی در دوره‌های یکساله صورت می‌گیرد و پس از نهایی شدن نتایجِ کمیته رتبه‌بندی، اعلام عمومی می‌شود.

۴. شاخص‌ها و تعاریف ارائه شده برای ارزیابی یکساله (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱) ملاک است.

۵. به امتیاز نهایی پایگاه‌های خبری غیر سراسری (به تشخیص کمیته رتبه‌بندی) و اختصاصی (تک‌زمینه‌ای) به‌غیر از ورزشی و اقتصادی و همچنین پایگاه‌های خبری غیر فارسی‌زبان ۱۰ درصد افزوده خواهد شد.

۶. به امتیاز نهایی پایگاه‌های خبری فعال در پیام‌رسان‌های بومی، به‌شرط دارا بودن مخاطبان بالای ۲ هزار نفر در آن پیام‌رسان، به‌ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲ درصد افزوده خواهد شد. (حداکثر ۱۰ درصد)

۷. در صورتی که اعضای کمیته رتبه‌بندی خود دارای پایگاه خبری باشند، رسانه آن‌ها توسط معاونت مطبوعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۸. به منظور ارزیابی دقیق‌تر میزان مخاطب، ساعات فعالیت و تعداد اخبار منتشر شده در روز، پایگاه‌های خبری می‌توانند کد اعلام وصول الکترونیک ارائه شده از سوی سامانه جامع رسانه‌ها را که در پنل کاربری صاحب امتیاز قرار دارد، در رسانه خود قرار دهند.

۹. شایسته است، تکمیل اطلاعات خواسته شده و مستندات آن توسط شخص «صاحب‌امتیاز» انجام شود تا حقوق رسانه، محفوظ بماند.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید: فرآیند تکمیل فرم خودارزیابی پایگاه های خبری از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ آغاز و تا پایان روز یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۰  ادامه خواهد داشت و پس از مهلت مقرر ، اطلاعات ثبت شده ملاک ارزیابی و رتبه‌بندی پایگاه خبری قرار خواهد گرفت.

رعایت اصول خبرنویسی، جریان‌سازی خبری، اهتمام به رسالت‌های رسانه‌ایِ مصرَح در ماده (۲) قانون مطبوعات، واکنش سریع نسبت به شایعات و محتواهای خلاف واقع، رویکردهای تعاملی، محتواهای چندرسانه‌ای، تعداد مطالب منتشر شده در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ذکر منبع مطالب، تعداد مطالب تولیدی، ذکر نام پدیدآورندگان محتوا، بیمه کارکنان رسانه و به‌کارگیری عکس و یا چندرسانه‌ای در متن محتوای خبری، شاخص‌های عملکردیِ پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha