معلولیت‌های ناشی از عوامل محیطی و مادرزادی در اردبیل کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: انجام تست‌ها و غربالگری‌های شنوایی، بینایی، ژنتیک و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی در این استان از شدت معلولیت‌های ناشی از عوامل محیطی و مادرزادی کاسته است.

حامد رضایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به سیاست‌ها و تدابیر صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی کشور در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها خوشبختانه اقدامات بسیار متعدد و متنوعی برای آحاد جامعه ارائه می‌شود و با توجه به آگاه‌سازی های صورت گرفته امروز به سمت جامعه‌ای سالم و عاری از معلولیت پیش می‌رویم.

وی در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت بالاخص در دولت سیزدهم افزود: توسعه خدمات توانبخشی، ارائه خدمات توانپزشکی و آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش زبان اشاره به خانواده‌های فرد معلول و اشتغالزایی معلولان ،  اصلی‌ترین راهبرد و فعالیت سازمان است که با جدیت در این استان نیز پیگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همچنین گفت: امسال در مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان تحت پوشش بهزیستی در این استان پرداخت می‌شود و بهزیستی استان متعهد شده در سال جاری زمینه اشتغال هزار و ۳۷۹ نفر تحت پوشش را فراهم کند.

رضایی با بیان اینکه کارفرمایان می‌توانند از مشوق‌های بکارگیری معلولان استفاده کنند، ادامه داد: هر کارفرمایی فردی از جامعه هدف بهزیستی را بکار گیرد، بهزیستی حق بیمه آن فرد را به مدت ۳۰ سال پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین بر اساس قانون هر کارفرمایی فرد معلولی را بکار بگیرد، به ازای اشتغال هر نفر ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به کارفرما پرداخت می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این تلاش اداره کل بهزیستی این است که سهم سه درصدی معلولان از اشتغال در دستگاه‌های اجرایی استان محقق شود چرا که اشتغال از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل خودکفایی و استقلال فردی این قشر است.

به گزارش ایرنا ، در مجموع ۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر مددجو در استان اردبیل زیرپوشش بهزیستی قرار دارند و در حال حاضر از ۳۶ هزار و ۸۴۸ پرونده موجود در بهزیستی این استان حدود ۱۳ هزار و ۱۹۹ پرونده در حوزه اجتماعی و ۲۳ هزار و ۶۴۹ پرونده مربوط به حوزه توانبخشی است.

تخمین زده می‌شود حدود سه درصد از جمعیت استان اردبیل را معلولان تشکیل دهند ، به احتمال زیاد معلولانی هم در نقاط مختلف استان وجود دارند که بنا به عللی تاکنون به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند.

معلولان ذهنی، معلولان جسمی حرکتی  و روانی به ترتیب بیشترین معلولان در استان اردبیل را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha