۵۰۰ هزار گردشگر از ابتدای سال وارد تربت‌حیدریه شده اند

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: در نیمه نخست امسال نزدیک به ۵۰۰ هزار گردشگر ایرانی و خارجی برای بازدید از اماکن فرهنگی، تاریخی و مذهبی این خطه وارد تربت‌حیدریه شده اند.

علی محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش تعداد سفرها و رفع موانع ناشی از کرونا، این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال، از رشد چهار درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: افزایش اقبال گردشگران داخلی و خارجی به این خطه ناشی از تغییر نگاه به حوزه گردشگری است که با توجه به بافت تاریخی اماکن مسکونی و تجاری (تاریخی) این خطه، از مالکان خواستیم تا جایی که برایشان مقدور است از تخریب ملک خود انصراف داده و تغییر کاربری آن را مبتنی بر حفظ معماری بنا انجام دهند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: نتیجه اعمال چنین سیاستی موجب شد مجموعه تاریخی رباط لاری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بزرگترین هتل تاریخی استان خراسان رضوی تبدیل شود و اکنون می‌توانیم با قطعیت اعلام کنیم از امسال و در فصل برداشت زعفران و آغاز سفرهای گردشگران با محوریت روستاگردی، دیگر نیازی به بازگشت شبانه گردشگران به مشهد نیست.

محمدی افزود: هم اکنون از مجموع ۱۸ اقامتگاه بومگردی فعال و در مرحله تکمیل پرونده، تعداد ۱۲ اقامتگاه بومگردی فعال است که چهار واحد از این تعداد در بخش مرکزی تربت‌حیدریه مستقر و غالبا هر شب تا ۷۰ درصد ظرفیت، تکمیل هستند.

وی ادامه داد: مجموعه گردشگری پیشکوه در بخش مرکزی تربت‌حیدریه و رودمعجن واقع دربخش بایگ نیز تا آخر سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی تربت‌حیدریه به حوزه بازارچه سوغات و هدایا نیز اشاره و اظهار کرد: تاکنون سه کارآفرین برای ایجاد بازارچه سوغات و هدایا درخواست کرده‌اند که یکی از آنها در خیابان کاشانی فعال شده، بازارچه دوم واقع در چهار راه امام مجوز گرفته و در حال احداث است و سومی در ابتدای ورودی تربت‌حیدریه در حال اخذ مجوز است.

هم اکنون در تربت‌حیدریه ۹ رباط و کاروانسرا و پنج سرای تاریخی وجود دارد.

این خطه دارای ۳۲۰ جاذبه گردشگری است و از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت‌حیدریه، ۵۲ اثر، شامل ۴۱ بنا، ۱۱ تپه و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha