۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۳
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84909277
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش بینی تولید ۵۵۰ تن عسل از زنبورستان های البرز

کرج – ایرنا -مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اجرای طرح سرشماری زنبورستان های استان، گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۵۵۰ تن عسل از این زنبورستان ها برداشت شود.

محمدرضا سلطانیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور ساماندهی و ثبت مشخصات زنبورستان های استان البرز، همزمان با سراسر کشور سرشماری زنبورستان های استان از ۱۶ مهرماه آغاز و تا ۲۸  همین ماه  ادامه دارد.

وی با بیان اینکه درزمان حاضر ۸۸۶ نفر زنبوردار در صنعت زنبورداری استان اشتغال دارند، گفت: ۷۶ هزار و ۵۶۴ کندوی مدرن زنبور عسل در ۷۵۶ زنبورستان استان البرز وجود دارد.

وی اظهار داشت: بیشترین زنبورستان ها در شهرستان های طالقان و ساوجبلاغ مستقر است و کمترین آن ها در شهرستان اشتهارد می باشد.

سلطانیان با اشاره به اینکه در البرز تولید عسل به صورت سنتی وجود ندارد، گفت: میزان تولید عسل از کندوهای مدرن در سال گذشته ۵۴۶ تن بوده که پیش بینی می شود این عدد در سال جاری به ۵۵۰ تن برسد.

وی بیشتر عسل های تولیدی در این کندوها را با خاصیت دارویی عنوان کرد و افزود: برداشت محصولات جانبی از این کندوها در اولویت فعالیت زنبورداران استان می باشد به طوریکه سال گذشته ۵۲۶ کیلوگرم ژل رویال، ۶۱۰ کیلوگرم گرده گل، ۸۸۴ کیلوگرم موم و ۱۸۲ کیلوگرم بره موم از کندوها برداشت شده است.

وی یادآور شد: استان البرز به دلیل دارابودن ظرفیت های مناسب از جمله موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که دارد به ویژه پوشش گیاهی دامنه‌های جنوبی البرز از شرایط خوبی برای پرورش زنبور و تولید عسل و فراورده های جانبی زنبور عسل برخوردار است.

سلطانیان گفت: زنبورهای عسل در فصل بهار از شکوفه های تمام درختان میوه شهدزا بهره برده ضمن اینکه در مراتع ساوجبلاغ و نظرآباد از شهد گیاهان دارویی همچون آویشن، بابونه، گون، یونجه، ذرت و خارمریم استفاده می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha