۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84909719
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ابراز نگرانی گوترش از ادامه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان 

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از ادامه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی همزمان با روز جهانی دختر، گفت که از ادامه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان بشدت نگران است.
گوترش تصریح کرد: دور ماندن از آموزش، به دختران و کشورشان که به انرژی و مشارکت آنان نیاز دارد، آسیب می‌رساند.
دبیر کل سازمان ملل گفت که بار دیگر از طالبان می خواهم تا اجازه آموختن را به دختران بدهند.
گوترش با تاکید بر دسترسی دختران به مراقبت های بهداشتی و حقوق خود تصریح کرد که سرمایه گذاری برای دختران، سرمایه گذاری در آینده مشترک ما است.

سازمان بین المللی نجات کودکان، در تازه‌ترین ارزیابی خود نظام آموزشی افغانستان را در صدر فهرست از لحاظ خطر فروپاشی در جهان قرار داده است.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری جمهور؛ بر اساس تحقیقات این سازمان، نظام آموزشی افغانستان از نگاه آسیب‌پذیر در سال گذشته میلادی در رتبه چهارم و در سال جاری میلادی در رتبه اول قرار گرفته است.
نظام آموزشی افغانستان در حالی در صدر فهرست سازمان بین المللی نجات کودکان از لحاظ فروپاشی قرار گرفته که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، مدارس و دانشگاه ها به روی دانش آموزان و دانشجویان دختران بالاتر از کلاس ششم بسته مانده است.
با وجود تشدید انتقادهای جهانی از حکومت طالبان افغانستان به ویژه پس از حمله تروریستی مرگبار اخبر کابل که موجب شهادت دهها دانش آموز شد، معاون سخنگوی طالبان می گوید: دوام فشارها و تحریم‌های جهانی بر حکومت جدید افغانستان فاصله میان این حکومت و جامعه جهانی را بیشتر خواهد کرد.
جامعه جهانی همواره موضوع بر طرف کردن تحریم‌ها بر حکومت طالبان را بر ایجاد حکومت فراگیر، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و رفع تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان مشروط ساخته است و تأکید کرده که تا زمان تحقق نیافتن این شرایط دولت جدید افغانستان را به رسمیت نخواهند شناخت.
حکومت طالبان اما بارها تأکید کرده که تمامی شرایط یک دولت مشروع را فراهم کرده است.
هرچند شورای امنیت سازمان ملل دوبار در مورد تمدید و یا رد معافیت سفر مقام‌های امارت اسلامی نشست برگزار کرد، اما به دلیل اختلاف نظرها میان اعضای این شورا هر دو نشست بی‌نتیجه پایان یافت.

به گزارش ایرنا، عدم تحقق مطلوب وعده های حکومت طالبان مبنی بر تامین امنیت در افغانستان و نیز ادامه محرومیت دختران از رفتن به مدرسه، از جمله مسائلی است که جامعه جهانی بر آن به عنوان دو مانع اصلی در مسیر به رسمیت شناخته شدن طالبان تاکید دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha