فعالان اقتصادی برای صادرات یک میلیارد دلاری محصولات کشاورزی مازندران به چین آماده شوند

ساری - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران برای صادرات یک میلیارد دلاری محصولات کشاورزی مانند مرکبات و کیوی به کشور چین آماده شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز پنجشنبه در جلسه میز صادرات مرکبات به کشور چین در سالن جلسات استانداری مازندران افزود: برآورد اولیه میزان تولید مرکبات در استان برای سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که باید با برنامه ریزی اصولی در کنار تامین نیاز بازار داخلی برای صادرات این محصولات اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۷۰۰ هزار تن نارنگی در استان در حال برداشت است که با برنامه ریزی های انجام شده اکنون روزانه حدود ۳۰ تن از این قلم از مرکبات به کشورهای حوزه خزر از جمله ازبکستان در حال صادر شدن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به رایزنی های استاندار با سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برای صادرات یک میلیارد دلاری محصولات کشاورزی از استان به کشور چین، گفت: مدیران دستگاه های اجرایی، فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و باغداران برای تحقق این آمار پای کار بیایند.

خیریانپور اضافه کرد: امسال حدود ۱۸۰ هزار تن کیوی از باغات استان برداشت خواهد شد که ۹۰ درصد این محصول کشاورزی شرایط صادراتی دارد.

وی با بیان این که، سهم صادرات از تولید محصولات کشاورزی مازندران باید جهش یابد، افزود: پیگیری‌های لازم برای عرضه صادرات مرکبات و کیوی از استان در دست انجام است.

وی با بیان این که، سرمایه در گردش مورد نیاز برای خرید مرکبات از باغات استان فراهم شده است، تصریح کرد: بانک‌های عامل استان برای در اختیار قرار دادن تسهیلات مورد نیاز به فعالان اقتصادی اعلام آمادگی کردند.

طبق آمارهای رسمی ، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با  ارقام زودرس نارنگی از هفته پیش آغاز شد و اکنون باغداران مشغول برداشت نارنگی های زود رس در سطح حدود۱۱ هزار هکتار هستند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha