به گزارش خبرنگار ایرنا، هشتمین هفته از رویدادهای شهرداری تهران تحت پوشش «شنبههای امید و افتخار» هم با محوریت توسعه و بهسازی ناوگان حملو نقل پایتخت برگزار شد.
رویدادهایی که از ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ با افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهر در غربیترین نقطه خط چهار مترو تهران (اکباتان) آغاز شدند و در هفتههای پیشین با آغاز عملیات اجرایی نظیر ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی و اتصال بزرگراه یادگار امام به آزادگان، شنبه ۲۳ مهرماه در هشتمین ایستگاه خود، ۲۶۳ اتوبوس و مینیبوس به انضمام ۲۰۰ دستگاه تاکسی را به ناوگان حملونقل تهران تزریق کرد.
البته شهردار تهران از روز افتتاح پایانه زیرزمینی اکباتان، وعده هر هفته افتتاح یک پروژه بزرگ مقیاس شهری را به تهرانیها در صفحه مجازیاش داده بود.
زاکانی در صفحه مجازی خود در این خصوص نوشت: «با یاری و لطف خداوند از این به بعد هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژههای بزرگ مقیاس شهری را خواهیم داشت که برخی از آنها آرزوی مدیریت شهری در سالهای گذشته بوده است».
گفتنیست؛ در هشتمین شنبه وعده داده شده از سوی شهردار تهران، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۳ دستگاه مینیبوس و ۱۰۰ دستگاه تاکسی به ناوگان حملونقل پایتخت افزوده شد و پیش تر هم مشاور شهردار تهران اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون 2 هزار دستگاه تاکسی صفر کیلومتر تحویل تاکسیرانی شده است و تا آبان این میزان به 2 هزار و ۸۰۰ دستگاه خواهد رسید.
افزایش ۲۷ درصدی تعداد اتوبوسهای فعال در یک سال
اواخر مهر ۱۴۰۱، تعداد اتوبوسهای فعال در تهران پس از خرید اتوبوسهای جدید و بازسازی ناوگان پیشین، به ۲۷۵۰ دستگاه رسیده که در مقایسه با ۲۱۶۵ دستگاه تحویل شده از مدیریت پنجم به دوره ششم، حاکی از افزایش ۲۷ درصدی تعداد اتوبوسهای پایتخت است. اتوبوسهایی که به نوعی به موازات خطوط مترو بار سنگینی از جابهجایی مسافران پایتخت را به دوش میکشند.
گزارشهای میدانی حاکی است، شهروندان از کاهش تعداد اتوبوسهای فعال در خطوط مختلف شهر و نیز فرسودگی بیشتر تجهیزات این حوزه گلایهمندند. بررسی آمار نیز نشان میدهد، این گلایه به جاست و از قضا در سالهایی که فشارهای اقتصادی و مالی کمتری بر این نهاد عمومی غیردولتی بوده، از حدود چهار و ۹۶۰ دستگاه در سال ۱۳۹۶، به دو هزار و ۱۶۵ دستگاه کاهش یافته است!
در چنین شرایطی و با توجه به خروج بخش اعظم اتوبوسهای فعال از شبکه خدمترسانی، رشد ۲۷ درصدی تعداد اتوبوس طی ۱ سال گذشته، امیدوار کننده است؛ هرچند همچنان تا رسیدن به میزان مطلوب فاصله باقی است.
در همین رابطه، چمران رئیس شورای شهر تهران در خلال برگزاری هشتمین شنبه امید و افتخار، با بیان اینکه با کمبود جدی اتوبوس مواجه هستیم، گفت: یکی از اقدامات مهم، بکارگیری اتوبوس جدید در شهر تهران است که البته با این ۲۰۰ دستگاه نمیتوان همه کمبودها را رفع کرد. همچنین به تازگی ۵۵۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری بازسازی و وارد چرخه خدمت شده است.
فلسفه جنب و جوشهای اول هفتهها چیست؟
فارغ از جزییات برنامه شنبه اخیر که به حوزه حملونقل و ترافیک اختصاص داشت، بررسیها نشان میدهد، شهردار تهران با وعده هر هفته یک پروژه بزرگ شهری (شنبههای امید و افتخار)، دستگاه متبوعش را برای افزایش کیفیت خدمترسانی به شهروندان در کوتاه مدت فرا خوانده است.
به عبارت دیگر، بر زمین ماندن پروژههای نیمه تمام از دورههای قبل، تحلیل رفتن ناوگان حملونقل در سنوات گذشته و برنامههای توسعه و عمرانی تهران، شهردار پایتخت را بر آن داشته تا با مطالبه اقدامات عاجل و جهادی در کوتاه مدت از مدیران ارشد شهرداری، علاوه بر بهبود خدمات به شهروندان، ارزیابی مستمر از مجموعههای تحت مدیریتش داشته باشد.
اقداماتی که هرچند اندک اما به تدریج گرههایی از اختلالات خدمترسانی به شهروندان مرتفع میکند و نشان میدهد، با وجود تنگنای مالی هم میشود، پروژههایی که چندین سال نیمه کاره رها شده بودند را به سرعت به سرانجام و بهرهبرداری رساند.
از سوی دیگر، رویدادهای مستمر و متنوع شهرداری در قالب شنبههای امید و افتخار، روزمرگی و بهرهوری پایین برخی سازمان و دستگاههای ذیل شهرداری تهران را هدف قرار داده است؛ آسیبی که برخی دستگاههای اجرایی کشور به آن دچار شدهاند.
نظر شما