بجنورد در نیمه نخست سالجاری تنها ۳۵ روز هوای پاک داشت 

بجنورد-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، ریزگردها را عامل اصلی آلودگی هوای استان عنوان کرد و گفت: مردم بجنورد در نیمه نخست سالجاری تنها در ۳۵ روز هوای پاک را استنشاق کردند.

حسین هراتی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کاهش بارندگی و خشکسالی ها سبب شده تا در سال های اخیر مشکل گردوغبار و ریزگردها افزایش یابد به طوری که کیفیت هوای بجنورد در نیمه اول امسال در ۱۳۴ روز در وضعیت سالم قرار گرفت و با پاک فاصله داشت.

وی گفت: در این مدت وضعیت هوا در ۱۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس، چهار روز ناسالم برای تمامی گروه ها و در یک روز بسیار ناسالم گزارش شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: هوای بجنورد در اردیبهشت ماه امسال هیچ روزی در وضعیت آلوده قرار نگرفت و در فروردین ماه امسال هم مردم در ۲۵ روز هوای پاک و یا سالم استنشاق کردند. 

وی بیان کرد: بیشترین روزهای آلودگی هوا در این مدت مربوط به تیرماه با هفت روز ناسالم، پاک ترین هوای آسمان مرکز استان مربوط به ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه با شاخص ۲۸ و آلوده ترین هوا مربوط به روز ۱۳ تیرماه با شاخص ۳۲ ثبت شده است. 

هراتی عنوان کرد: ورود گرد و غبار و ریزگردها از صحرای قره قوم ترکمنستان یکی از علت های افزایش غلظت آلاینده ها در آسمان استان است هر چند که کانون های گرد و غبار در داخل و خارج استان هم در این باره بی تاثیر نیست. 

وی یادآور شد: کیفیت هوای مرکز استان تنها در یک ایستگاه سنجش می شود که در جوار اداره کل مستقر است.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است. 

کیفیت هوای خراسان شمالی تنها در ۲ نقطه شامل بجنورد و جاجرم قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha