۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 84917411
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح کمیسیون اروپا برای تقویت دفاعی زیرساخت‌های انرژی

تهران- ایرنا- کمیسیون اتحادیه اروپا در پی انفجار خرابکارانه ماه گذشته در خطوط انتقال گاز نورد استریم، طرحی را به منظور حفاظت بیشتر از زیرساخت‌های انرژی در اروپا ارائه کرده که در آن بر تقویت تمهیدات دفاعی از طرف کشورهای عضو تاکید می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز،در صورت تصویب این طرح، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از اولو یت‌ بندی اهمیت زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف، در جهت آمادگی برای حملات احتمالی همکاری می‌کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین در این قانون پیشنهادی، توصیه‌هایی را به رهبران اروپا در زمینه نحوه تست دفاعی این زیرساخت‌ها و بهترین راهکار حفاظت در برابر تهدیدات فیزیکی یا سایبری ارائه می‌کند تا از هماهنگی رویکردها در اتحادیه اطمینان حاصل کند.

این طرح علاوه بر تقویت مشارکت و همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر توسعه همکاری‌ها و هماهنگی با شرکای بین‌المللی به خصوص ناتو تاکید می‌کند.

براساس این گزارش، قرار است اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، طرح مذکور را در اجلاس دو روزه اتحادیه که از فردا پنجشنبه در بروکسل آغاز می‌شود، به رهبران اروپا ارائه کند.

کمیسیون اروپا همچنین در نظر دارد اقدامات در رابطه با قوانین مربوط به ساختارهای حیاتی را که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری یا از ابتدای سال آینده لازم الاجرا شوند را سرعت بخشد.

در همین رابطه قوانینی که در سال ۲۰۲۰ در پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ پیشنهاد شدند، دولت‌های اتحادیه اروپا را به شناسایی و ارزیابی‌ ریسک‌پذیری ساختارهای حیاتی در بسیاری از بخش‌ها از جمله انرژی، بانک‌ها و تامین آب آشامیدنی موظف می‌کنند. همچنین در سازمان‌های بزرگتر، از جمله شبکه‌های برق،‌ بیمارستان‌ها و سیستم‌های فاضلاب، الزامات جدید شامل نظارت قوی‌تر بر امنیت سایبری تعیین می‌شود.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم - ۲ در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد.

در هفته ‌های گذشته دادستان کل سوئد اعلام کرد که نتایج بازرسی محل نشت گاز از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا حاکی از خرابکاری و وقوع انفجارهای متعدد است. 

در پی این سانحه، کشورهای اروپایی به منظور حفاظت از منابع انرژی منطقه از جمله سکوهای نفتی، در دریای شمال و سواحل ایتالیا تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.

در حالی که غرب، روسیه را مسئول اقدام خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا معرفی می‌کند، مسکو این اتهام را رد کرده است. کرملین این حادثه را یک اقدام تروریستی خوانده است و اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره می‌کند.

ژاک باود افسر اطلاعاتی پیشین سوئیس معتقد است که نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا مسئول خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ است.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن تاکید بر اینکه افراد خواهان ایجاد تفرقه بین روسیه و اروپا پشت حادثه نورد استریم هستند، تصریح کرد که خرابکاری در این خط لوله تروریسم بین المللی بوده است.

رئیس کمیسیون اروپا نیز این حادثه را خرابکاری توصیف کرده و گفته است که هر گونه اختلال عمدی در زیرساخت‌های انرژی اروپا پذیرفتنی نیست و با واکنش جدی مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha