۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84917508
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دمشق تصمیم بایدن برای تمدید وضعیت اضطراری علیه سوریه را محکوم کرد

تهران - ایرنا - دولت دمشق تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای تمدید وضعیت اضطراری علیه سوریه را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا از رسانه های سوریه، دولت سوریه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای تصمیم آمریکا برای تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه و همچنین بیانیه ترکیه در این خصوص را محکوم کرد و خواستار خروج آنها از خاک سوریه شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته با ارسال نامه ای به «نانسی پلوسی»  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کنگره را از تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه مطلع کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه سوریه امروز به شدت بیانیه های آمریکا و ترکیه را محکوم کرد و افزود: این بیانیه ها توسط دو طرف که سرزمین های سوریه را اشغال کرده اند، صادر شده است.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه افزود که خروج این دو (آمریکا و ترکیه) از خاک سوریه به بازگشت ثبات سوریه و مبارزه با تروریسم و ​​توسعه این مبارزه کمک می کند. 

بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن در ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ بر اساس قانون بین‌المللی اختیارات اقتصادی اضطراری، برای مقابله با وضعیت غیر معمول و فوق‌العاده نشات گرفته از شرایط سوریه علیه امنیت ملی آمریکا و سیاست خارجی آن، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

در این بیانیه ادعا شده است که وضعیت در سوریه کارزار شکست داعش را تضعیف می‌کند و غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می کند و همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد.

در پایان بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده است: بنابراین مطابق با بخش ۲۰۲ (د)  قانون اضطرار ملی به مدت یک سال وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ درخصوص وضعیت سوریه را تمدید می‌کنم.

به گزارش ایرنا، آمریکا با اعزام نیرو و تجهیزات حضور خود را در مناطق نفت خیز سوریه بیشتر کرده؛ حضوری که منجر به سرقت نفت مردم این کشور شده است.

از سوی دیگر ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه‌نظامیان و نیروهای نظامی آمریکا و ترکیه در شرق و شمال شرق این کشور هدفی جز غارت نفت ندارند و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha