فعالان در خانه سالمندان و مهدکودک نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: مربیان مهد کودک و فعالان در خانه سالمندان به علت ارتباط نزدیک به گروه های پرخطر و به منظور پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا باید هر چه سریعتر نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: کودکان زیر پنج سال و سالمندان ۲ گروه پرخطر در مواجهه با ویروس آنفلوآنزا هستند که علاوه بر این گروه های سنی باید افرادی که بیشترین ارتباط را با کودکان و افراد مسن دارند نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

وی اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزا از چند ویروس کشته شده تهیه شده است که همه ساله با تزریق این ویروس از اواخر تابستان تا اوایل مهر ماه توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: هر چند تزریق این واکسن به همه افراد توصیه می شود اما به علت کمبود واکسن به نسبت جمعیت، باید افراد در معرض خطر و آسیب ابتدا نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

ترکمان اسدی ادامه داد: گروه های پرخطر شامل کودکان زیر پنج سال، افراد مسن و افراد چاق هستند که در صورت ابتلا عوارض جدی را تجربه می کنند.

وی بیان کرد: بانوان باردار و افراد دارای بیماری های زمینه ای بیش از سایر افراد در برابر دریافت واکسن آنفلوآنزا مقاومت می کنند و بر این باورند که در صورت تزریق واکسن به این بیماری مبتلا شده و دیگر افراد را نیز مبتلا می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: این در حالیست که نه تنها افراد با تزریق واکسن به این ویروس مبتلا نمی شوند بلکه تزریق آن عوارضی برای فرد ندارد.

ترکمان اسدی گفت: افراد پیوند عضو، افرادی دارای بیماری های زمینه ای، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، اچ.آی.وی ایدز، روماتیسم پیشرفته مفصلی دیابتی نیز از گروه های پر ریسک هستند که باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

وی افزود: احتمال بروز علائم موضعی به صورت محدود در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای برخی از افراد وجود دارد که این علائم شامل بدن درد، تورم، قرمزی پوست، کوفتگی، خستگی و تب خفیف بوده که به علت شباهت به آنفلوآنزا برخی فکر می کنند که به این ویروس مبتلا شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا کم عارضه، سالم و مورد تایید است تاکید کرد: افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند و پس از خوردن آن بیش از حد معمول دچار خارش و کهیر می شوند و افرادی که پیشتر پس از تزریق این واکسن دچار عارضه هایی شدید شدند نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

ترکمان اسدی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری حاد تب دار نیز نه تنها واکسن آنفلوآنزا بلکه نباید هیچگونه واکسنی تزریق کنند و بهتر از پس از گذشت چند هفته و بهبودی کامل واکسن دریافت کنند.

وی اظهار داشت: برخی افراد پیش از عزیمت به مسافرت یا حضور در مراسم های شلوغ اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا می کنند در حالیکه از زمان زدن واکسن تا شکل گیری آنتی بادی دست کم ۲ هفته زمان نیاز است و با گذشت ۲ ماه بدن به طور کامل ایمن می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بر این اساس اواخر تابستان و مهر ماه برای تزریق واکسن آنفلوآنزا توصیه می شود تا پیش از رسیدن فصل سرد سال بدن در برابر ویروس ایمن شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha