روایت نذر کارکنان راه‌آهن گلستان برای دریافت یک مجوز
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - شنیدن نام راه‌آهن، چند مکعب آهنی و جاده‌های پرپیچ و خم و ریل و واگن را به یاد می‌آورد اما ماجرای راه‌آهن گلستان با قدمتی چند دهه‌ای فراتر از جابه‌جایی مسافر است و این مجموعه، مرکزی بزرگ برای نقش‌آفرینی اقتصادی و توسعه‌محور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا راه آهن و حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه کشورها به شمار می‌آید و اقتصادهای شکوفای دنیا با شبکه به‌روز حمل‌ونقل از جمله ریلی به پیشرفت رسیده‌اند و معتقدند که فعالیت‌ گسترده حمل‌ونقل ریلی از جمله فعالیت‌های زیربنایی برای تحول اقتصادی و لازمه رشد و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود.

راه آهن گرگان در سال ۱۳۳۹ در مسیر خط راه آهن بندرترکمن - گرگان و در قسمت شمال شرقی شهر گرگان احداث شده و از این ایستگاه به شهرهای گوناگون شمالی سرویس‌دهی انجام می‌شود.

گلستان از نگاه دولت سیزدهم در گسترش ارتباط ریلی با کشورهای آسیای میانه بی‌نصیب نمانده و تاثیر مثبت آن در توسعه مراودات تجاری از طریق گمرک اینچه‌برون قابل مشاهده است.

به عنوان مثال از محل سفر استانی دولت سیزدهم ۸ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای ایجاد زیرساخت‌ مورد نیاز منطقه آزاد ریلی اینچه‌برون مصوب شد که رقمی بی‌سابقه است.

دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و محوری دولت سیزدهم به گشایش در حوزه راه‌آهن ختم شده که نتیجه آن افزایش درآمد اقتصادی کشور است.

مرز اینچه‌برون واقع در گنبدکاووس و در همسایگی کشور ترکمنستان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای توسعه تجاری گلستان و ایران به وسیله راه آهن به شمار می‌رود که دولت سیزدهم برای حل مشکل زیرساختی و توسعه آن دارای برنامه است.

گلستان از نزدیک‌ترین استان‌های ایران با کشور قزاقستان محسوب می‌شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری‌ها و ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده است.

روایت نذر کارکنان راه‌آهن گلستان برای دریافت یک مجوز

برای آشنایی با پتانسیل حمل و نقل ریلی در استان، پا به داخل ایستگاه راه‌آهن گرگان گذاشتم . نخستین چیزی که توجه ما را به خود جلب کرد، فضای شاد، و پرجنب و جوش سالن انتظار بود که با ظرافت خاصی طراحی شد تا مسافرین و مراجعه‌کنندگان بتوانند در مدت زمان انتظار برای رسیدن قطار حداقل چند نکته بیاموزند.

بهانه حضورم در راه آهن، امضای تفاهم نامه این مجموعه با ایرناست.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ در این مراسم گفت: نگاه ایرنا به راه‌آهن به عنوان کلید توسعه پایدار استان، برای مجموعه کارکنان این اداره کل قابل تقدیر و ارزشمند است.

محسن اعتماد اظهارداشت: همه مسوولان باید تلاش کنند اخبار امیدوار کننده که اساس و محور اصلی آن خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم است را به صورت شفاف و واقعی تولید و در سطح جامعه انعکاس دهند.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای این تفاهم‌نامه، جاری شدن جریان آزاد اطلاعات به مردم به عنوان ولی نعمتان ما، جامعه با بخشی از خدمات صادقانه نظام مقدس جمهوری اسلامی آشنا شوند.

اعتماد یادآور شد: نباید از یاد ببریم که این نظام ثمره خون هزاران شهید است که برای سربلندی این مملکت از جان شیرین خود گذشتند و امروز مدیران آن برای سعادت و سربلندی آن تلاش می‌کنند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ با بیان اینکه گلستان در یک بن‌بست اقتصادی قرار دارد، گفت: راه‌آهن مهمترین مولفه توسعه پایدار هر کشوری در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی است که نقش آن در پیشرفت اقتصادی هر کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: هر تُن باری که از جاده به راه‌آهن منتقل و از طریق آن حمل شود برای هر کیلومتر ۴۰ سی‌سی و هر نفر کیلومتر اگر به جای اتوبوس با قطار برود، ۲۵ سی‌سی سوخت صرفه‌جویی دارد که در سطح کلان صرفه اقتصادی قابل توجهی برای پیشرفت هر کشور به دست می‌آید.

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی، بُعد برتری راه‌آهن این است که در جاده سرمایه اجتماعی براثر تصادفات جاده‌ای و ناامن بودن از بین می‌رود، اما در راه‌آهن وجود این بُعد ایمنی باعث توسعه در این بخش می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: در حوزه زیست محیطی، راه‌آهن به «حمل و نقل سبز» معروف است، بطوری که این حوزه یک بیستم حمل و نقل جاده‌ای آلودگی دارد.

اعتماد افزود: عرصه راه‌آهن فرصت بی‌بدیل خدمت و سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه، رشد و پیشرفت جامعه است.

روایت نذر کارکنان راه‌آهن گلستان برای دریافت یک مجوز

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن گلستان در دسته‌بندی‌های راه‌آهن کشور، جزو کوچک‌ترین منطقه محسوب می‌شود، اظهارداشت: تلاش داریم خط آهن گرگان - مشهد به عنوان مصوبه هیات دولت را به سرانجام برسانیم و خط‌آهن کریدور شمال - جنوب را عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون یکی از ضروریات توسعه ریلی برای این استان بود که در سفر اسفنر پارسال رییس جمهور کلنگ‌زنی شد و تاکنون اقدامات خوبی هم انجام شده است.

همزمان با شانزدهمین سفر استانی دولت به گلستان عملیات اجرایی ساخت مرکز لجستیک ریلی راه‌آهن با حضور وزیر راه و شهرسازی در اینچه‌برون گلستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا احداث مراکز بار، انبار، سیلو و سوله های بارگیری محصولات غیرنفتی از جمله تاسیسات پیش‌بینی شده برای این مرکز لجستیکی و پشتیبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: کمیسیون لوایح ۵۳۸ هکتار زمین برای ایجاد مرکز لجستیکی اینچه‌برون در اختیار راه‌آهن قرار داده و همچنین ۱۱۰ هکتار هم توسط خود راه آهن خریداری شد و در مجموع ۶۵۰ هکتار زمین برای ایجاد این مرکز لجستیک در اختیار قرار دارد.

اعتماد بیان کرد: در حوزه مسافر ضریب اشغال قطارهای مسافربری به عنوان شاخصه اصلی ارزیابی جهانی از ۵۵ درصد با رشد ۶۴ درصدی به ۹۰ درصد رسیده و هنوز جای کار دارد، ما به این میزان اشغال راضی نیستیم و معتقدیم این ضریب باید به 100 درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل بار، با توجه به اینکه راه‌آهن یک شرکت درآمد هزینه‌ای است و باید از محل درآمدهای خود، هزینه را تامین اعتبار کنیم، توانستیم از ۵۶۶ هزار و ۳۰۴ تن بار جابجایی شده با رشد ۳۸ درصدی، میزان جابجایی بار به ۷۸۰ هزار و ۷۲ تن رسید.

وی افزود: در حوزه درآمدی، مجموع درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی در ۲ سال به نسبت ۶ سال ماقبل آن ۱۲۲ درصد رشد دارد، بطوری که درآمد عملیاتی این اداره‌کل از مجموع حدود ۷۴۰ میلیارد ریال ۶ سال مورد نظر به هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال با رشد ۱۲۳ درصدی رسیده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: در بخش درآمدهای غیرعملیاتی، از ۳۲ میلیارد ریال با رشد ۹۸ درصد، به ۶۴ میلیارد ریال رسیدیم که مجموع این درآمدها از ۷۷۶ میلیارد ریال با رشد ۱۲۲ درصدی به هزار و ۷۲۳ میلیارد ریال دست یافتیم.

روایت نذر کارکنان راه‌آهن گلستان برای دریافت یک مجوز

اعتماد یادآور شد: میزان اشتغالزایی به صورت مستقیم بابت امور تخلیه و بارگیری در مدت ۶ سال ۱۴۰ نفر بود که در بخش هم با رشد ۴۳ درصدی اکنون اشتغال ایجاد شده به ۲۰۰ نفر رسیده است.

رشد ۱۵۰ درصدی اعتبارات راه آهن گلستان

وی تصریح کرد: در بخش جذب اعتبارات براساس اصول وقتی کوچکترین منطقه هستیم، نباید اعتبارات زیادی جذب کنیم و براساس تقسیمات سنتی باید یک بیست و یکم کل اعتبارات در گلستان تخصیص داده می‌شود، در مدت ۶ سال هزار میلیارد ریال جذب شد ولی در ۲ سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کردیم و رشد ۱۵۰ درصدی در این بخش داشتیم که در مقایسه با مناطق دیگر هشت برابر است.

وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های مهم ارزیابی در راه‌آهن جمهوری اسلامی که حیات مناطق در استان‌ها براساس آن برنامه‌ریزی شده است بر مبنای طول کیلومتر محاسبه می‌شود که راه آهن استان گلستان رتبه اول را در رشد تُن کیلومتر در بین مناطق کشور کسب کرده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ با بیان اینکه میزان اعتبارات به استان‌ها معمولا براساس تلاش‌ها، خدمات و افتخاراتی تخصیص داده می‌شود، گفت: در حوزه تخصیص نقدینگی، این اعتبارات در ماه گذشته تنها به ۶ منطقه اختصاص داده شده که یکی از آنها گلستان بود و براین اساس به سه استان تهران، هرمزگان و یزد در مجموع ۸۰ میلیارد ریال ولی به استان گلستان به تنهایی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی راه آهن استان گلستان بیان کرد: در استان رتبه اول فریضه امر به معروف و نهی از منکر را کسب کردیم و در ۲ سال متوالی رتبه اول اقامه نماز در گلستان را به خود اختصاص دادیم و رتبه دوم در کل مناطق راه‌آهن در این بخش نصیب استان گلستان شد.

وی با اشاره به اینکه موارد مطرح شده بخشی کوچک و اندکی از اقدامات و تلاش‌های همکاران راه آهن بوده است، اظهارداشت: پشت این افتخارات و اقدامات، همت بلند همکاران ما بود که همه آنها متعهد، متخصص و دلسوز هستند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: در شورای اداری اداره کل تعدادی از همکاران نذر کردند که اگر مجوز کمیسیون ماده ۶۹ داده شود، یک ساعت بیشتر بدون دریافت اضافه کار در محل کار حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: در این اداره کل ۴۰ کمیته تخصصی ایجاد کردیم که ۳۰ کمیته جدید است و ۱۲۰ نفر در قالب شورای کمیته‌های ۴۰ گانه در کار وظایف اداری، امورات مربوطه را انجام می‌دهند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: یکی از کمیته‌های ما فرهنگی و این کمیته در گام اول اقدام به نوشتن مرام‌نامه کرد که در این مرام‌نامه بر انتقادپذیر بودن همکاران تاکید شده و تلاش کنیم هر روز بهتر از روز قبل باشیم و به سمت تعالی برویم.

در حوزه حجاب و عفاف مبارز می‌طلبیم

اعتماد افزود: در کمیته عفاف و حجاب با اقداماتی که انجام دادیم که مدعی هستیم در این بخش مبارزه می‌طلبیم و حتی به جرات اذعان داریم که از حوزه‌های علمیه هم جلوتر هستیم، زیرا برنامه‌ها و اقدامات ما دستوری نبوده و آنچه که در این کمیته برای ارباب رجوع در نظر گرفته می‌شود برای همکاران نیز انجام می‌دهیم، بطوری که در واحدهای اداری برای راحتی کار که نتیجه‌اش بازدهی بالاست، اتاق‌های بانوان و آقایان را جداسازی کردیم تا با خیال و فراق بال راحت کارهای محوله را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در حوزه نمازخانه هیچ ایستگاهی کثیف نیست و طراوات و شادابی دارد و در صورت خلاف این حرف مردم در هر کجا مشاهده کردند، می‌توانند مطالب را به منتقل کنند.

روایت نذر کارکنان راه‌آهن گلستان برای دریافت یک مجوز

اعتماد با تاکید بر این که نباید مردم را سرکار گذاشت اضافه کرد: همه مطالب عنوان شده از ابتدا تاکنون، رسالت و وظیفه سازمانی بوده اما هنوز با مدینه فاضله، فاصله داریم که این فاصله با حضور همگان در پای کار ملموس، واضح و روشن است.

کارکنان و کارشناسان این اداره کل همگان متحدالقول باور داشتند که سپردن مسوولیت‌ها در گام اول، برگرفته از شایسته سالاری بوده که این نیروها در حال پرورش نیرو برای مدیریت‌های سال‌های آینده هستند.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با شیوه و روش‌های مختلف بین کارکنان و خانواده‌های آنان در مناسبت‌های مختلف از دیگر اقدامات و کارهای فرهنگی ارزشمندی است که مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha