سد میل مغان قابلیت ثبت جهانی دارد

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۴۵
کد خبر: 84922039
سد میل مغان قابلیت ثبت جهانی دارد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: دریاچه سد میل مغان جزو تالاب‌های انگشت شماری است که هم اکنون شرایط مناسبی دارد و پیشنهاد شده تا به عنوان سایت تالابی در کنوانسیون "رامسر"ثبت جهانی شود.

به گزارش ایرنا، حسن قاسم‌پور روز دوشنبه در نشست با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: پس از ثبت جهانی تالاب میل مغان سطح حفاظتی این تالاب افزایش می‌یابد و می‌توان از اعتبارات جهانی نیز در این زمینه و همچنین تنوع زیستی منطقه استفاده کرد.

وی به وجود ۴۶ تالاب طبیعی و مصنوعی در این استان اشاره کرد و افزود: برخی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان با مشکلاتی از جمله کاهش میزان آب دارند که باید برای رفع این مشکلات بطور ویژه توجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تالاب‌های حائز اهمیت استان را دریاچه‌های میل مغان و کشت و صنعت پارس‌آباد، تالاب توپراق کندی، سد گیلارلو، سد سبلان، سد ملااحمد، شورابیل، نئور، سد یامچی و پته خور دانست که میزبان جمعیت فراوانی از انواع مرغابی‌ها از جمله اردک سرسبز، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های دارای اهمیت بین‌المللی از جمله درنای سیبری و غاز پیشانی سفید کوچک هستند.

وی همچنین با اشاره به کاهش سد میل مغان و آغاز مهاجرت پرندگان به این تالاب بر لزوم تامین حقابه این تالاب تاکید کرد.

همچنین خواستار همکاری شرکت آب منطقه ای استان را برای معرفی و ثبت  تالاب میل مغان در فهرست تالابهای مشمول کنوانسیون رامسر شد.

علی حیدری اناری ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز در این نشست با تاکید بر حفظ شرایط اکولوژیکی تالاب میل مغان و حفاظت و ایجاد محیط امن برای پرندگان مهاجر افزود: شرکت آب منطقه‌ای با تمام امکانات و عوامل خود آمادگی دارد مسائل زیست محیطی را در این تالاب تامین و اجرا کند.

وی به همکاری همه‌جانبه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در زمینه اعمال حاکمیت و اجرای وظایف و اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب‌های استان اشاره کرد و گفت: اقدامات حقوقی لازم از جانب هر دو دستگاه برای انتقال سند مالکیت نئور به اداره کل حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.

 تالاب سد میل مغان با حدود هزار هکتار وسعت در شهرستان اصلاندوز در شمال استان اردبیل واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha