در بخش ایده‌پردازی جشنواره کتاب و رسانه چه می‌گذرد؟

تهران- ایرنا- دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به تغییراتی که در این دوره ایجاد شده‌است،گفت: برای اینکه نقش سیاستگذاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه رسانه‌ها پررنگ‌تر شود، قرار شد رویکرد آینده محوری و نگاه رو به جلو به جشنواره اضافه شود.

سیاوش صلواتیان با تاکید بر اینکه هدف جشنواره «کتاب و رسانه» تقدیر از تولیدهای محتوایی که اهالی رسانه در حوزه کتاب و نشر داشتند، بوده‌است به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره با هدف تقدیر از اهالی رسانه که محتوایی در حوزه کتاب تولید کردند و ایجاد ظرفیت‌های رسانه‌ای برای ترویج کتاب و نشر بوده‌است. تقدیر جشنواره تا به این دوره از آثار محتوایی تولید شده در طول یکسال گذشته در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون و ... بود.

دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به تغییراتی که در این دوره از جشنواره ایجاد شده‌است، توضیح داد: این جشنواره لباسی نو بر تن کرده‌است، برای اینکه نقش سیاستگذاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه رسانه‌ها، به خصوص کتاب پررنگ‌تر شود، قرار شد رویکرد آینده محوری و نگاه رو به جلو به جشنواره کتاب و رسانه اضافه شود یعنی جشنواره امسال علاوه بر اینکه مانند سال‌های گذشته از تولیدات محتوایی گذشته (امسال به جای یک سال دو سال است که این جشنواره برگزار نمی‌شود) تقدیر می‌کند بخش جدیدی به آن اضافه شده است.

در بخش ایده‌پردازی جشنواره کتاب و رسانه چه می‌گذرد؟

عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما ادامه داد: افرادی که هرگونه ایده‌ای برای تولید محتوای رسانه‌ای دارند (لازم نیست که لزوما آن را اجرا کرده باشند) می‌توانند در سایت جشنواره آیین‌نامه را بخوانند، ثبت نام کنند و وارد سایت شوند. در این مرحله دو بخش آثار و ایده‌ها وجود دارد. فرد می‌تواند وارد بخش ایده‌ها شود و فرم را تکمیل کند. در این بخش جزئیات ایده برای تولید محتوای رسانه‌ای در هر قالبی را ثبت می‌کند.

به گفته دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، ایده‌های ثبت شده، پالایش ابتدایی می‌شوند و آن‌هایی که شرایط اولیه را داشته‌باشند، انتخاب و برای داوری ارسال می‌شوند. داوران از میان آن‌ها، ایده‌هایی را که خلاقانه‌تر باشد و ظرفیت رسانه‌ای ارتباط موضوعی بیشتری داشته‌باشد، انتخاب می‌کنند.

باید ابعاد، اهداف، مخاطبان و هزینه‌های ایده ارائه شده مشخص باشد

صلواتیان درباره روندی که بعد از انتخاب اولیه ایده‌ها باید طی شود، توضیح داد: صاحبان این ایده‌ها یا ایده‌پردازانی که ایده آن‌ها انتخاب شده‌است به رویدادی یک روزه دعوت می‌شوند که قبل از اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود. برای این افراد راهبرانی تعیین می‌شود و در این یک روز به آن‌ها کمک می‌شود تا ایده اولیه‌ای را که داشتند، پرورش دهند و پخته‌تر کنند. کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف برای این افراد برگزار می‌شود. راهبر به آن‌ها کمک می‌کند. این افراد می‌توانند در طول روز از مشاوره تولیدکنندگان حرفه‌ای و برنامه‌سازان استفاده کنند.

دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه افزود: بعد از اینکه افراد ایده‌های خام اولیه خود را پرورش دادند، حدود پنج دقیقه یا زمان کوتاهی فرصت دارند تا مقابل هیات‌داوران ایده خود را ارائه کوتاه دهند و داوران را مجاب کنند. باید ابعاد، اهداف، مخاطبان و هزینه‌های ایده ارائه شده مشخص باشد.  

جشنواره کتاب و رسانه از ایده‌های منتخبی که بالقوه هستند و هنوز اجرایی نشدند، حمایت می‌کندبه گفته او از میان ایده‌هایی که ارائه می‌شوند، برخی از ایده‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ یعنی سال آینده موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هزینه تولید محتوا بر اساس این ایده‌ها را حمایت می‌کنند تا افراد بتوانند ایده را اجرا کنند. اگر افراد بتوانند ایده را اجرا کنند سال بعد می‌توانند با آن محتوا در جشنواره شرکت کنند. 

صلواتیان درباره چگونگی تکمیل جشنواره کتاب و رسانه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره‌های قبل، بیان کرد: جشنواره امسال غیر از اینکه مانند دوره‌های قبل از تولیدهای محتوایی در طول سال گذشته تقدیر می‌کند، آن‌ها را شناسایی و داوری می‌کند. از ایده‌های منتخبی که بالقوه هستند و هنوز اجرایی نشدند، حمایت می‌کند. این دیدگاه در این دوره اجرا می‌شود که فقط نگاه رو به عقب و برای سال گذشته نباشد و به ست جلو هم ریل‌گذاری شود.

موضوع این دوره، ترویج گونه‌های جدید کتاب است

دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با اعلام اینکه موضوع ویژه این دوره ترویج گونه‌های جدید کتاب است، ادامه داد: ایده‌های تولید محتوای رسانه‌ای با موضوع ترویج گونه‌های جدید کتاب امسال در جشنواره کتاب و رسانه پذیرفته می‌شود. جشنواره امسال حتی در بخش مسابقه آثار از الزام خبرنگار خارج شده است، هر فعال رسانه‌ای مانند کارگردان رادیو یا افرادی که پادکست تولید می‌کنند، یا افرادی که در حوزه کتاب وبلاگ دارند، افرادی که تولیدهای ویدئویی دارند، افرادی که در مطبوعات فعالیت می‌کنند و ... می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

در مورد شرکت‌کنندگان بخش ایده‌پردازان هیچ محدودیتی نداریمصلواتیان هدف اساسی بخش ایده‌پردازی را شناسایی استعدادهای بالقوه اعلام کرد و گفت: در نتیجه در مورد شرکت‌کنندگان بخش ایده‌پردازان هیچ محدودیتی نداریم و از افرادی که تولید کننده حرفه‌ای رسانه نباشند، استقبال می‌کنیم. این بخش به جشنواره اضافه شده‌است، برای اینکه به نوعی استعدادها شناسایی شوند و از آن‌ها حمایت شود تا بتوانیم دایره فعالیت رسانه‌ای در حوزه کتاب را بزرگتر کنیم.

او با اشاره به تغییراتی که در بخش جوایز این جشنواره ایجاد شده‌است، ادامه داد: تغییرات زیادی در بخش‌های مختلف جشنواره وجود دارد، مانند جایزه‌هایی که به این دوره از جشنواره اضافه شده است، از جمله جایزه برگزیده مردمی، جایزه شخصیت فعال رسانه‌ای در حوزه کتاب، جایزه رسانه حامی کتاب و جایزه ناشر فعال در استفاده رسانه که برای نخستین بار قرار است نه فقط از رسانه‌ای‌ها بلکه از ناشرانی که توانستند به خوبی از رسانه استفاده کنند، تقدیر شود.

در بخش ایده‌پردازی جشنواره کتاب و رسانه چه می‌گذرد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha