تقویت رسانه های ملی با افزایش سواد رسانه ای مردم

تهران - ایرنا - سردبیر خبرگزاری دولتی آنتارا در اندونزی، ظهور رسانه های نوین و فضای مجازی را عامل به حاشیه رانده شدن رسانه های ملی ارزیابی کرد و افزود: افزایش سواد رسانه ای مردم موجب تقویت رسانه های ملی می شود.

«تگو پریانتو» سردبیر خبرگزاری آنتارا روز سه شنبه در حاشیه هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: همکاری خوبی بین اعضای اوآنا در حوزه تبادل محصولات خبری وجود دارد و آنتارا امیدوار است که این همکاری ها در نشست تهران تعمیق یابد.

وی با بیان اینکه ظهور رسانه های نوین به شدت رسانه های ملی را در عصر حاضر به چالش کشیده اند، گفت: رسانه های ملی در گذشته خود جریان ساز بودند اما امروزه باید به جریان خبری تولید شده در رسانه های مجازی نیز پاسخ دهند و واقعیت را برای مردم تبیین کنند.

این مقام رسانه ای اندونزی افزود:آنتارا تلاش کرده با حضور در پلتفرم های مختلف مثل یوتیوب، ایسنتاگرام و دیگر رسانه های مجازی، از رسانه های نوین نیز برای اطلاع رسانی بهره ببرد.

«پریانتو» بی توجهی مقامات دولتی به رسانه های ملی دراندونزی را نیز یادآور شد وگفت: حتی مقامات نیز ترجیح می دهند اخبار و نظرات خود را از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مثل توئیتر به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهند در حالی که در گذشته حداقل در حوزه اخبار مربوط به دولتمردان، رسانه های ملی مرجع خبر بودند و این هم یک چالش جدی برای ماست.

تقویت رسانه های ملی با افزایش سواد رسانه ای مردم

وی افزود: شبکه های مجازی نه تنها نقش رسانه های ملی در میان مردم بلکه حتی در میان مسئولان دولتی و حکومتی را نیز کاهش داده اند به همین خاطر، ما به عنوان یک رسانه ملی در حال تجدید نظر و به روزرسانی برنامه ها و فرایندهای سنتی خود هستیم تا بتوانیم در عصر ارتباطات، نقش موثرتری ایفا کنیم.

مسئولیت خطیر رسانه های ملی برای بالا بردن سواد رسانه ای مردم 

سردبیر خبرگزاری دولتی آنتارا در اندونزی گفت: اکنون رسانه های ملی مسئولیت خطیری برای بالا بردن سواد رسانه ای مردم دارند و مردم باید بتوانند به درک بهتری از خطرات موجود در شبکه های اجتماعی برسند.

«پریانتو» افزود: مردم باید قدرت گزینش پیدا کنند و منابع رسانه ای معتبر را برای کسب اطلاعات و اخبار جستجو کنند و فعالیت آنها در فضای مجازی هدفمند شود.

وی درباره تامین مالی و همکاری آنتارا با رسانه های بین المللی نیز گفت: آنتارا با بسیاری از رسانه های بین المللی مثل رویترز و بلومبرگ همکاری رسانه ای دارد و محصولات خبری خود را با آنها مبادله می کند و یک رابطه پایاپای تجاری با آنها دارد. حدود پنجاه درصد منابع مالی ما از طریق دولت تامین می شود و بقیه آن نیز از طریق اشتراک خبری و فروش محصولات خبری تامین می شود.

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از دیروز (دوشنبه) طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و هیون جون کیم مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ آغاز به کار کرد.

در این اجلاس دو روزه ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.
در پایان دومین روز از هجدهمین مجمع عمومی اوآنا قرار است اعلامیه تهران منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha