۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 84923831
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت ۲۵۰ تن انار در باغات خلخال

۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 84923831
برداشت ۲۵۰ تن انار در باغات خلخال

اردبیل- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی خلخال از تولید ۲۵۰ تن انار از باغات نیمه گرمسیری این شهرستان خبر داد و گفت: ادامه خشکسالی در سال جاری منجر به کاهش تولید ۵۰ تنی این محصول در این مناطق شده است.

محمد شادخاطر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از اواخر مهرماه برداشت محصول انار در باغات این شهرستان آغاز شد است،؛ گفت: طبق پیش‌بینی امسال بیش از ۲۵۰ تن محصول انار از باغ های انار این شهرستان روانه بازار مصرف می‌شود که این میزان در مقایسه با تولید ۳۰۰ تنی این محصول در سال گذشته ۵۰ تن کاهش خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: بیش از ۳۵ هکتار از اراضی باغی مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان در بخش خورش‌رستم به کشت انار اختصاص یافته که ۲۰ هکتار آن بارور بوده و بطور میانگین در هر هکتار  ۱۵ تن محصول تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: تاثیر مستقیم خشکسالی و کم‌آبی در برخی از مناطق این شهرستان بر تولید محصولات سردرختی باغی از جمله محصول انار منطقه خورش‌رستم تاثیرگذار بوده و موجب کاهش سطح تولید این محصول در مقایسه با سالهای قبل شده است.

برداشت ۲۵۰ تن انار در باغات خلخال

شادخاطر بیشترین سهم انار تولیدی این شهرستان را ارقام شاه‌بار شیرین ، ترش ، ملس ،ساوه و طارم ذکر کرد که در باغ‌های روستاهای نمهیل، برندق، چنارلیق، کمر، جعفرآباد و زاویه جعفرآباد از توابع بخش خورش‌رستم این شهرستان تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخای یادآورشد: روستای نمهیل در بخش خورش‌رستم شمالی بیشترین سطح کشت و تولید این محصول کشاورزی و باغی پرفروش را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه می‌توان با مدیریت و بهره‌گیری از کیفیت و ماندگاری این محصول در زمینه ایجاد کارگاه ها وکارخانه‌های فراورده تبدیلی نیز قدم‌های خوبی برداشت، گفت: غیر از مصرف خام انار، با پخت رب انار علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغال جمعی از اهالی منطقه فراهم خواهد شد.

شادخاطر به باغداران توصیه کرد با توجه به روند کم‌آبی و حفظ احتیاط برای آبیاری باغات در فصل‌های خشک و کم باران حتما توسعه استفاده از الگوهای نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار را در دستور کار قرار دهند.

درخت انار به سرما حساس است

وی  خاطرنشان کرد: درخت انار نسبت به سرما حساس است به طوری که اگر دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد بیش از ۲ روز استمرار یابد، هم تاج درخت از بین رفته و حتی ریشه درخت نیز آسیب‌دیده و از بین می‌رود.

این مقام مسئول اضافه کرد: برداشت میوه انار در مقایسه با درختانی مانند گردو آسان است اما با توجه به شرایط کوهستانی این منطقه حمل و نقل  و جابجایی محصول پس از برداشت سخت و هزینه‌بر است.

برداشت ۲۵۰ تن انار در باغات خلخال

به گزارش ایرنا خلخال دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی است که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغ‌های میوه اختصاص یافته و میوه‌هایی همچون انار ، پسته ، زیتون و انجیر از باغ‌های میوه مناطق نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در بخش خورش‌رستم تولید می‌شود.

این شهرستان در جنوب اردبیل از جمله مناطق دارای شرایط آب و هوایی متنوع برای محصولات باغی سردسیری و نیمه‌گرمسیری است که منطقه جنوبی این شهرستان از مناطق مستعد برای احداث باغ محصولات باغی مناطق نیمه‌گرمسیری از جمله انار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha