لاشه یک قلاده پلنگ در چناران‌شهر بجنورد پیدا شد
عکس آرشیوی است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: لاشه یک قلاده پلنگ به وسیله یکی از اهالی چناران شهر بجنورد مشاهده شد و علت مرگ در دست بررسی است.

رضا شکاریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد و کارشناسان امروز در محل حضور پیدا کردند و موضوع را بررسی می کنند.

وی تصریح کرد: هنوز علت مرگ این پلنگ و سایر جزئیات آن برای ما مشخص نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه کرد: بیشتر کوه های استان زیستگاه پلنگ است اما پارک ملی ساریگل در اسفراین از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان محسوب می شود.  

چناران، شهری با ۸۵۶ خانوار و جمعیت در حدود چهار هزار نفر از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد است.

بر اساس این گزارش مشاهده پلنگ در خراسان شمالی در سال های اخیر زیاد بوده است ولی آمار دقیقی از این گونه در دسترس نیست و مسوولان می گویند که تکرار این مشاهدات نشان می دهد که جمعیت این گونه وحشی در این خطه مناسب است.

پلنگ حیوانی شبگرد و منزوی است و عمدتا خود را مخفی می کند از این رو، کمتر مشاهده می شود.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha