معرفت الله احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای سطح توانمندی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه و ایجاد فرصتهای برابر از اهداف خرید و توزیع تجهیزات توان بخشی است.
وی با بیان اینکه کمبود تجهیزات تخصصی به ویژه امکانات توانبخشی از جمله مشکلات دانش آموزان در مدارس استثنایی است، اظهار داشت: به همین منظور ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای راه اندازی سالن چند حسی دانش آموزان نابینایان استان در سال جاری هزینه شد.
احمدی، هدف از ایجاد سالن چند حسی را بهبود تعادل، حرکت و جهتگیری فضایی، توسعه تواناییهای بصری، توسعه مهارتهای حرکتی ظریف و درشت و رفع مشکلات رفتاری دانشآموزان آسیبدیده بینایی عنوان کرد.
این مسوول آموزش و پرورش استان افزود: این اتاقهای چند حسی همچنین در درمان کودکان بیش فعال، رفع اضطراب کودکان، درمان طیف اوتیسم و کودکان دچار اختلال یکپارچگی حسی و رفع مشکلات ویژه یادگیری کاربرد دارند.
وی با اشاره به کمبود ۲۰ معلم توانبخشی در مدارس استان قزوین، تاکید کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزش و پرورش عادی، خدمات توانبخشی نیز دارد و نیروهای توانبخشی آن شامل فیزیوتراپ، کار درمان گر، شنوایی و بینایی سنجی هستند.
احمدی اضافه کرد: علاوه بر خدمات آموزشی در مدارس استثنایی قزوین خدمات دیگری در واحدهای توان بخشی، گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی شناسی، بینایی سنجی و تقویت دیداری ارائه میشود و تمامی واحدهای توانبخشی داخل مدارس از واحدهایی قوی و غنی هستند اما در بخش نیروی توانبخش کمبود داریم.
وی افزود: در گذشته برای جبران معلمان توانبخشی از دانش آموختگان پیراپزشکی با گرایش توانبخشی استفاده میشد که در سه سال گذشته مجوز استفاده از این نیروها را نداشتیم و در سال تحصیلی جدید تنها گزینه برای جبران این کمبودها استفاده از سربازان معلم بوده است.
احمدی یادآور شد: در حال حاضر ۳۵ معلم تخصصی در حوزه دانش آموزان نابینا در سطح استان داریم و کتابهای درسی برای دانش آموزان نابینا به صورت خط بریل، صوتی و خط درشت تهیه شده است.
نظر شما