آمارهای موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ثبتی‌مبنا شود

تهران- ایرنا- رییس مرکز آمار ایران ضمن اعلام آمادگی برای توسعه همکاری‌ها با موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پیشنهاد کرد پژوهش‌های آماری در گروه آمار موسسه، «پژوهش‌های ثبتی‌مبنا» شود؛ زیرا این روش جدید است و نسبت به روش خوداظهاری مزایای بیشتری دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، جواد حسین زاده در دیدار با رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی  علاقه مندی مرکز آمار را برای توسعه زمینه‌های همکاری اعلام کرد و افزود: یکی از نکات در حال پیگیری در مرکز آمار ایران، نوسازی نظام آمار کشور و یکی از مصادیق مهم نوسازی این است که طرح‌های آمارگیری براساس خوداظهاری را کاهش دهیم و شیوه های جدید یعنی استفاده از منابع داده را به کار گیریم.

وی یادآور شد: در کشور به دلیل فعالیت دستگاه‌های اجرایی داده‌های اداری به وفور است ولی باید این داده‌ها فرآوری و تبدیل به دانش شوند.

رییس مرکز آمار ایران ادامه داد: نظام‌های آماری برای حاکمیت مورد نیاز است و یکی از شیوه‌های مهم این حوزه شیوه ثبتی‌مبنا است. برای استفاده از ریزداده‌ها و تبدیل آنها به آمار، نهاد سازی صورت گرفته و برخی وزرا از جمله وزیر علوم عضو ستاد سرشماری نفوس و مسکن شدند.

حسین زاده ادامه داد: در سرشماری‌های سنتی مرکزیت و محوریت با مرکز آمار بوده ولی در سرشماری ثبتی‌مبنا، همانطور که از ستاد و زمان تشکیل آن معلوم است، سرشماری متفاوت است و کار قرار نیست با تمرکز در مرکز آمار انجام شود، لذا باید این ابرپروژه ملی را با هم سامان دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از محصولات این پروژه، سرشماری است و اگر امکان اتصال ریزداده‌ها و سامانه‌ها به یکدیگر فراهم شود، علاوه بر وجود سامانه‌ای ذی‌قیمت در حوزه نظام آمار آموزش عالی، ویژگی‌های سایر سامانه‌ها نیز به آن متصل می‌شود، قابلیت‌هایی را ایجاد می‌کند که پیش از آن وجود نداشته و در نهایت باعث ارتقای خدمات دولت الکترونیک می‌شود.

آمارهای موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ثبتی‌مبنا شود

موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی است

رییس مرکز آمار ایران به استقرار کمیته آمار بخشی علوم، تحقیقات و فناوری در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با اینکه این موسسه مرجع رسمی آمارهای آموزش عالی است، کمیته‌های آماربخشی نیازمند توجه بیشتری است و باید دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیشتر با این کمیته همکاری کند.

حسین زاده افزود: از نظر مرکز آمار، محوریت آمار آموزش عالی با این موسسه است و ریزداده‌هایی که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به مرکز آمار ارائه می کند یکی از بهترین پایگاه‌ها است. از نظر کیفیت نیز جزو برترین داده‌های واصله به مرکز آمار است. همچنین موسسه در حوزه پژوهش‌های ثبتی‌مبنا می‌تواند کمک زیادی به مرکز آمار کند.

وی خواستار توسعه همکاری‌های مشترک بین موسسه و برنامه ریزی آموزش عالی و پژوهشکده آمار شد و پیشنهاد کرد: پژوهش‌های انجام شده در گروه آمار موسسه به سمت پژوهش‌های ثبتی مبنا متمرکز شود زیرا این موضوعی جدید است.

آمادگی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برای انجام طرح‌های پژوهشی مشترک

براساس گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ، علی‌باقر طاهری نیا رییس این موسسه نیز در این دیدار گفت: آمار، ظرفیت نسبی و قابل ارتقای موسسه است و در نظر داریم آن را توسعه دهیم. در گروه آمار موسسه علاوه بر جمع آوری آمار آموزش عالی در حوزه‌های مختلف اعم از دانشجو، هیات علمی، دانش آموختگان و کارکنان، گزارش‌های تحلیلی آماری نیز آماده و در اختیار مراکز ذیربط قرار می گیرد.

وی با اعلام آمادگی برای انجام طرح‌های پژوهشی مشترک بین موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مرکز آمار ایران خواستار استفاده از تجارب مرکز آمار برای ارتقاء توسعه نظام آمار آموزش عالی شد و اظهار امیدواری کرد در جلسه جداگانه‌ای ظرفیت‌های موسسه برای مرکز آمار ایران تشریح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha