۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 84929656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی به کاهش بیماری کمک می‌کنند

تهران - ایرنا - پس از آزادسازی پشه‌های نر اصلاح شده ژنتیکی در شهری در کشور برزیل، تعداد پشه‌های حامل بیماری حدود ۹۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «وب‌ام‌دی» (به نقل از نیوساینتیست)، شرکت بیوتک انگلیسی «اکسی‌تک» (Oxitec) همچنین این پشه‌های نر را در مناطق دیگری از جهان برای کنترل بیماری‌هایی مانند «دنگ»، «مالاریا» و «زیکا» رهاسازی می‌کند.

این پشه‌های نر که انسان‌ها را نیش نمی‌زنند بطور ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا یک ژن را بچه‌های ماده منتقل سازند؛ این ژن موجب می‌شود که پشه‌های ماده پیش از تولیدمثل و انتقال بیماری بمیرند.

بنا به گزارش نیوسانتیست، این آزمایش جدید در شهر «ایندیاتوبا» در ایالت سائوپولو برزیل انجام شده است و طی آن صدها پشه نر از ماه مه ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ رهاسازی شدند.

تعداد پشه‌ها در اماکنی که پشه‌های اصلاح شده رهاسازی شدند از نوامبر ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ به میزان ۸۸ تا ۹۶ درصد کاهش یافت.

این محققان با استفاده از تله‌های پشه کشف کردند که ژن مهندسی شده در حدود نیمی از پشه‌های نوزاد نر پشه‌های اصلاح شده وجود داشته است. بعد از حدود ۶ ماه این ژن ناپدید شد.

«ناتان رُز» رئیس برنامه مالاریا در شرکت اکسی‌تک در این خصوص گفت: این دقیقا همان چیزی بود که انتظار داشتیم. ما می‌دانستیم که (این ژن) برای مدتی ادامه خواهد یافت اما انتظار داشتیم که ناپدید شود.

این آزمایش ها مشخص نکرد که آیا گسترش بیماری‌ها هم کاهش یافت یا نه؛ تنها مشخص کرد که تولیدمثل پشه‌ها با این روش کاهش یافت. 

با این حال مطالعات مشابه نشان داده است که پس از رهاسازی پشه‌های نر اصلاح شده، تعداد موارد بیماری‌ دنگ در اندونزی و استرالیا به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha