معاون وزیر جهاد کشاورزی: مبنای اصلاح الگوی کشت، سه شاخص نیاز، اقلیم و اقتصاد است

یزد- ایرنا - معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: اصلاح الگوی کشت بر سه مبنای نیاز، اقلیم و اقتصاد هر منطقه پایه‌ریزی شده است تا برای کشاورزان توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش ایرنا  علیرضا مهاجر روز چهارشنبه در نشست ستاد کشت پاییزه استان یزد افزود: سند الگوی کشت در راستای ارتقای جایگاه کشاورزی و حمایت از کشاورزی طراحی  شده است زیرا تا اقتصاد الگوی کشت برای کشاورزان تبیین نشود اجرای ان امکان پذیر نخواهد بود.

وی اظهار کرد: برای اجرای الگوی کشت، همه ارکان نظام مسئولیت دارند زیرا یک کار چند وجهی است و  نقش مسوولان استانی در پیشبرد طرح برجسته و مهم است.

مهاجر با بیان اینکه در سند یاد شده به روش ها و زمان آبیاری ، میزان کوددهی ، نوع کود و غیره اشاره شده است گفت: کوچک شدن زمین‌های زراعی و باغی مهم‌ترین مانع اجرای کامل و درست اصلاح الگوی کشت است و این طرح بدون تجمیع اراضی کشاورزی موفق نخواهد بود.

۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی کشور، زمین‌های کمتر از پنج هکتاری است و طی ۱۰سال آینده ۹۰ درصد اراضی به زیر سه هکتار می رسند که این یک تهدید استمعاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:  ۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی کشور، زمین‌های کمتر از پنج هکتاری است و طی ۱۰سال آینده ۹۰ درصد اراضی به زیر سه هکتار می رسند که این یک تهدید است.

وی اضافه کرد: تسهیل و آسان کردن فرامین کشاورزی از جمله ماشین آالات کشاورزی ، بذر ، سم ، تسهیلات ، کود و غیره از اولویت های برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به سخت کوشی مردم استان یزد گفت: مردم این استان با توجه به ناملایمات اقلیمی  و کویری بودن در حوزه کشاورزی تلاش می کنند تا حاصل دسترنج انها بخشی  از نیاز مردم را رفع کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد هم گفت: حوزه کشاورزی یک بخش بسیار پیچیده است نباید مسائل و مشکلات این بخش بصورت ساده نگاه شود بلکه باید با اولویت انها را حل کرد.

مسعود عظیمی افزود: فروش محصولات کشاورزی برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست  که در این زمینه باید حداقل قیمت ها در نظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و رونمایی ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ( ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ ) با حضور مخبر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی در ۱۸ مهرماه برگزار شد.

 الگوی کشت عبارت از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha