از پرتاب خاطرات جبرائیل تا شازده در رویداد رویازی

تهران- ایرنا- چهارمین رویداد پویانمایی (انیمیشن) «رویازی» به همت مرکز انیمیشن سوره با پرتاب ۱۲ طرح راه یافته به مرحله نهایی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی رویازی، چهارمین رویداد پرتاب انیمیشن «رویازی» با شعار «رویاهاتو زندگی کن» در سالن سوره حوزه‌هنری برگزار شد و در این رویداد ۱۲ گروه راه‌یافته به مرحله نهایی، ایده‌های خود را در مقابل سرمایه‌گذاران، فعالان و مسئولان حوزه انیمیشن ایران پرتاب کردند.

امیررضا مافی، مدیر مرکز انیمیشن سوره در این مراسم که با حضور راه‌یافتگان به مرحله نهایی برگزار شد، گفت: تا امروز سه اثر در ادوار مختلف رویداد «رویازی» موفق به جذب سرمایه شدند تا کار تولید خود را آغاز کنند. به دلیل شیوع بیماری کرونا وقفه‌ای یک ساله در اجرای این رویداد داشتیم و سال گذشته پس از یک سال تاخیر، سومین دوره از رویداد «رویازی»‌را برگزار کردیم و اکنون دوره چهارم را به سرانجام رساندیم.

پرتاب به جای پیچینگ 

وی با بیان این مطلب که رویدادهای پیچ یا پرتاب در نقاط مختلف جهان انجام می‌شود، گفت: در ایران «رویازی» اولین رویدادی است که در قالب پیچینگ انجام می‌شود. البته تصمیم گرفتیم و پیشنهاد دادیم به جای واژه پیچینگ از واژه پرتاب استفاده شود. ما
رویازی را با هدف ارتقای صنعت انیمیشن و ایجاد فضایی عادلانه و شفاف برگزار می‌کنیم. در این رویداد، تولیدکنندگان خلاق ایرانی طرح‌های انیمیشنی خود را در مقابل صاحبان سرمایه ارایه می‌کنند و رویازی در مقام یک بسترساز، زمینه ایجاد ارتباط
عادلانه میان تولیدکننده و سرمایه گذار را فراهم می‌کند.

از پرتاب خاطرات جبرائیل تا شازده در رویداد رویازی

مدیر مرکز انیمیشن سوره با بیان این مطلب که در دوره چهارم ۷۸ طرح ثبت‌نام کردند، گفت: درنهایت ۲۶ طرح از ۲۳ تیم در دوره کارگاهی و راهبری ما شرکت کردند. ما برای اینکه فرزندانمان رویاهایشان را باور داشته باشند باید روی صنعت انیمیشن سرمایه گذاری کنیم. در این مرحله نهایی «رویازی» هشت اثر از شهرستان و چهار اثر از تهران پرتاب می‌شوند. در «رویازی» تلاش داریم عدالت سرمایه گذاری بر روی آثاری از مناطق و شهرهای مختلف ایران را رعایت کنیم.

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره گفت: یکی محورهای اصلی مخاطب حوزه هنری توجه به کودک و نوجوان است و انیمیشن، مهمترین ابزار برای گفتگو با کودکان است. سازمان سینمایی سوره در دو سال اخیر تلاش کرد تا به صورت ویژه روی مخاطب کودکان و نوجوان تمرکز داشته باشد و سعی شد تا در قالب‌های مختلفی چون انیمیشن به آن پرداخته شود.

جعفریان با اشاره به کم‌کاری و کم توجهی به ساخت انیمیشن داخلی گفت: نباید فراموش کرد که از شرق و غرب با تهاجم تولیدات فرهنگی مواجه هستیم که باید برای مقابله با آن کاری کرد. مخاطبان کودک و نوجوان در سال‌های گذشته تحت تاثیر آثار تولیدی خارجی قرار گرفته‌اند.

رویازی، باقیات الصالحات حمزه زاده و کاوه

او با بیان اینکه در ایران بیش از ۱۰۰ استودیوی پویانمایی داریم، تشریح کرد: به واسطه سفرهایی که به ۲۰ استان کشور داشتم، تیم‌های مختلف و استودیوهای انیمیشن‌سازی زیادی را مشاهده کردم که بسیار پرانگیزه و مستعد تولید هستند. رویداد «رویازی» که به نوعی از باقیات الصالحات آقایان محمد حمزه زاده و احسان کاوه مدیران وقت سازمان سینمایی و مرکز انیمیشن سوره در دوره گذشته است، را می‌توان بهترین ابراز در زمینه به کارگیری این شرکت‌ها و گروه‌های تولید انیمیشن در کل کشور دانست تا خلاء تولید آثار کودک داخلی جبران شود.

هر سال یک پویانمایی سینمایی تولید می کنیم

رییس سازمان سینمایی سوره گفت: ما در مرکز انیمیشن سازمان سوره تصمیم گرفتیم و تلاش داریم تا سالی یک انیمیشن سینمایی تولید کنیم که اولین محصول این مرکز به نام «لوپتو» از چهارشنبه ۱۱ آبان ماه روی پرده سینما رفته است.

وی با ابراز خرسندی از تقارن برگزاری رویداد نهایی «رویازی» با روز «دانش‌آموز» و آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو» گفت: این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بتوانیم شادی تازه‌ای را به کودکان و خانواده‌های ایرانی تزریق کنیم.
همچنین برنامه داریم تا سرمایه‌گذاری جدی روی انیمیشن سریالی انجام دهیم و با همراهی نهادهایی نظیر صدا و سیما که اصلی‌ترین بستر پخش این آثار هستند، آثار جذاب و جریان‌سازی تولید کنیم.

از پرتاب خاطرات جبرائیل تا شازده در رویداد رویازی

او با بیان این مطلب که اوضاع فعلی ما در قالب خروجی‌های انیمیشن ایرانی قابل دفاع نیست، سرمایه‌گذاری در این حوزه را بسیار مهم دانست و بیان داشت: ما در حوزه انیمیشن به شکل ویژه‌ای مشغول به فعالیت هستیم. سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن باید افزایش یابد و سازمان سینمایی سوره به عنوان یک مجموعه‌ای که مرکز تخصصی تولید انیمیشن دارد، به دنبال آن است که با فعال‌کردن مکانیزم‌های مختلف نظیر «رویازی»، ظرفیت‌های تازه‌ای برای جذب مخاطب، ساخت آثار کیفی و جذب سرمایه‌گذاران را خلق کند.

از پرتاب خاطرات جبرائیل تا شازده

در ادامه برنامه، پرتاب طرح‌ها در قالب ارائه‌ای مدون و در مدت هفت دقیقه برای هر طرح در مقابل حاضرین آغاز شد. «تاریخ شکلاتی» اولین طرحی بود که توسط یوسف شیری و میلاد کرمی از زنجان در مقابل حضار پرتاب شد. این طرح داستان پویا، مخترع ۱۵ ساله‌ای است که پدر و مادرش معلم تاریخ هستند و می‌خواهد به گذشته سفر کند تا رشته و شغل والدینش را تغییر دهد و در عین حال از تاریخ متنفر است.

«پنج سنگ» طرحی از علی مظاهری و امیرحسین عطاردی، داستان دختر جسوری است که برای محافظت از تخت سلیمان با اقدام غیرقانونی پدرش مقابله می‌کند، به درون دریاچه می‌افتد و به غار زیر آن کشیده می‌شود. او برای مقابله با پدر، موجودی قدرتمند را به خدمت می‌گیرد، غافل از آنکه خودش...

سومین طرحی که در مرحله نهایی چهارمین رویداد «رویازی» پرتاب شد، «سارگون» نام داشت. محمد جوادنیا و محمد سیدجوادی ایده‌پردازان این طرح بودند و خلاصه داستان آن بدین شرح بود: در حمله فرمانروای عنکبوت‌ها به دهکده کفشدوزک‌ها، سارگون نوجوان برای انتقام مادرش راهی به جز قدرتمند شدن ندارد.

در ادامه «شازده» توسط فائزه عبدالهی و مصطفی قربانی پرتاب شد. پسری پر جنب‌و جوش که والدینش دوست دارند مثل شاهزاده‌ای در رفاه زندگی کند. رباتش دی‌دی همراه همیشگی و همبازی اوست. با این حال او بیشتر مواقع احساس تنهایی می‌کند و 
می‌خواهد زندگی‌اش تغییر کند.

در ادامه این رویداد، منصوره مصطفی‌زاده و مجید عزیزی طرح خود را پرتاب کردند. «خواب دزد» داستان مرد ناشناسی بود که برای خریدن رویاهای مردم شـهر به آن‌ها طلا می‌دهد. مردم رویـاهـــای‌شان را می‌فروشند و پولدار می‌شوند ولی دختر کوچکی به نام جودی حاضر نمی‌شود رویاهایش را به خواب دزد بفروشد.

طرح ششم که توسط داود عادلی و افروز باوفا پرتاب شد «خاطرات جبرائیل» نام داشت. در خلاصه آن طرح آمده بود: جبرائیل؛ فرشته برگزیده خدا، در سخت‌ترین مأموریت خود، رسالت یافته تا محمد (ص)؛ پیامبر برگزیده خدا را در سفر به عوالم چهارگانه (معراج) همراهی کند، با اینکه او راهنمای محمد (ص) در این سفر است، در دشوارترین مراحل سفر، دیگر توان و یا اجازه‌ همراهی او را ندارند.

از پرتاب خاطرات جبرائیل تا شازده در رویداد رویازی

سپس نوبت به «چوبولوها» رسید و علی علیجان‌زاده و محمدحسین حبیبی طرح خود را ارائه کردند. چوبولوها، عروسک‌های چوبی چرخدار کنجکاوی هستند که هر بار در سرزمین بازی‌هایشان (چوبولستان) با اشیا مختلفی رو در رو می‌شوند و با بازیگوشی سعی در تجربه کردن و شناخت آن‌ها دارند.

«غریبه‌ای در جنگل» طرحی از مهدی خروشی و سیدعلیرضا سجادی است و قصه آن درباره تنها چشمه و برکه جنگلی بود که در انحصار گرگ و دارو دسته کفتارها قرار گرفته و خرگوشی کوچک می‌خواهد آن را باز پس گیرد.

طرح نهم به نام «بادآباد» توسط علی غرایاق زندی و سید حمید امامی پرتاب شد. خلاصه داستان این طرح چنین بود: در هر قسمت اتفاقات مختلفی برای شهر بادآباد و کاراکترهای مختلف اون مثل بادبد ،بادباز ،و ابر و باد میافتد که با تلاش و کارگروهی بچه های شهر به نتیجه می‌رسد.

در ادامه «بیرلیک» که داستان اسماعیل پسر ۱۱ ساله‌ای که پادشاه در صدد قتل اوست، توسط مهدی خروشی و داود اسدالهی پرتاب شد.

«دالی» طرحی از داود خرمن‌زار و سید علیرضا گلپایگانی بود که به عنوان یازدهمین طرح در این رویداد پرتاب شد. داستان همستری (نوعی موش صحرایی) بانمک و شیطون که به همراه خانواده در محله خوش رنگ زندگی می‌کنند و اتفاقاتی که در این محله برای او و دوستانش رخ می‌دهد، پیامی آموزنده را با زبانی کودکانه به همراه دارد. 

آخرین طرحی که در چهارمین رویداد رویازی پرتاب شد، «چکاوُ میرزا» نام داشت. چَکاو دختر بازیگوش و شجاعی است که می‌خواهد همراه میرزاکوچک و عمویش دکتر حشمت، مردمی که درگیر قحطی، تیفوس و وبا شده‌اند را از شر نیروهای روس و انگلیس نجات دهند.

تیم‌ها و گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد، پس از ارایه طرح خود و اتمام نشست، به صورت رو در رو با سرمایه‌گذاران، مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر، گفتگو و به جلب سرمایه برای تولید آثار خود مشغول شدند.

حامد علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حجت الاسلام محمدمهدی تجریشی، قائم مقام معاونت فضای مجازی
سازمان صدا و سیما، محمد حمزه‌زاده، رئیس بنیاد کتاب و محمد رحیم لیوانی، مدیرعامل مرکز انیمیشن صبا در این رویداد حضور داشتند.

از پرتاب خاطرات جبرائیل تا شازده در رویداد رویازی

چهارمین دوره «رویازی»، پرتاب انیمیشن ایران در مدت سه ماه با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی، اکنون به ایستگاه پایانی خود رسید و طرح‌های راه‌یافته به مرحله نهایی با پرتاب ایده‌هایشان، اقبال خود را برای جذب سرمایه‌گذار امتحان کردند.
این رویداد توسط مرکز انیمیشن سوره و به همت سازمان سینمایی سوره با محوریت پیوند ایده و سرمایه هر ساله برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha