۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84933012
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سکانداری گلستان در مراوده تجاری با آسیای میانه

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۷:۳۰
کد خبر: 84933012
سکانداری گلستان در مراوده تجاری با آسیای میانه

گرگان - ایرنا - رخدادهای سیاسی و اقتصادی منطقه و استراتژی هدفمند دولت سیزدهم برای تعمیق روابط با همسایگان، فرصت بی‌نظیری برای استان‌های مرزی فراهم کرده که مدیران گلستان در نظر دارند با تکمیل ظرفیت‌هایی مانند اتصال خط ریلی KTI به مسیر ریلی شمال - جنوب، سهم دیار هیرکان را در تحقق این راهبرد دولت ارتقا دهند.

به گزارش ایرنا، موقعیت خاص جغرافیایی ایران، تحولات سیاسی منطقه به ویژه در غرب خزر و شرق اروپا در کنار استمرار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، شرایط پیچیده‌ای فراروی دولت سیزدهم قرار داده که برون‌رفت از تنگناها و مشکلات حوزه‌های مختلف مدیریتی کشور به ویژه در بخش اقتصادی ، به رویکرد جدید نیاز دارد.

پرهیز از تمرکز به غرب و تمایل به توسعه روابط با شرق دور و همچنین گسترش مراودلات سیاسی - اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله آسیای میانه بخشی از راهبرد ترسیم شده دولت سیزدهم برای خروج از مشکلات تحمیلی بود و در این راستا با دستور آیت الله رئیسی، استانداران مرزی مکلف شدند توسعه روابط سیاسی و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای هم ‌مرز یا پیرامونی را در دستورکار قرار دهند.

در این بین استان گلستان به سبب واقع شدن در دروازه ورودی به کشورهای مشترک المنافع ، نقش‌آفرین این رخداد بین استان‌های شمالی محسوب می‌شود.

افزایش ارتباطات سیاسی از طریق شرکت استاندار گلستان در نشست سران دو کشور ایران و ترکمنستان و همچنین قزاقستان، سفر به تاتارستان و دیدار با مسئولان این جمهوری و برگزاری نشست دوجانبه با مسئولان ترکمنستان از جمله رخدادهای اثربخش برای تحقق نقش‌آفرینی بیشتر گلستان در مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای  CIS و به طور خاص با ترکمنستان بود.

در این راستا و با دستور علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان مقرر شد راهکارهای ارتقای بهره‌وری از ظرفیت بالقوه استان همچون صنعت ، کشاورزی، صنایع دریایی و ریلی در دستور کار قرار بگیرد .

اتفاق نظر مدیران و دلسوزان گلستان بر موضوع بهره‌وری بیشتر از منطقه اینچه‌برون و ظرفیت ریلی این بخش برای توسعه استان سبب شد تا اتصال این مسیر ریلی به کریدور شمال - جنوب به عنوان یک پیش‌نیاز اساسی به عنوان یک اولویت مهم مطرح گردد که در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان از حمایت دکتر رییسی برخوردار شد .

برای بهره وری حداکثری ازمسیر ریلی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان (KTI) باید این مسیر به خطوط ریلی داخلی ایران که به سمت دریای آزاد و خلیج فارس منتهی می‌شوند متصل گردد.

مشکلات خط‌آهن گرگان - تهران

خط آهن گرگان - تهران در شکل ظاهری امکان این اتصال را فراهم می‌کند اما مشکلات فنی ، شیب زیاد مسیر، فرسودگی و قدمت بالای خطوط و برخی محدودیت‌های حوزه پدافند غیرعامل، نقش آفرینی این راه‌آهن را برای اتصال خط ریلی KTI به شبکه ریلی مرکزی ایران به حداقل می‌رساند.

با بررسی کارشناسان، مسیر ریلی اینچه‌برون - شاهرود از محور آزادشهر به عنوان کم هزینه، کوتاه‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای اتصال خط ریلی KTI به آب‌های آزاد مطرح و انتخاب شد و با پیگیری جدی مدیران استاندار در حال انجام مطالعات نهایی است .

اکثر کارشناسان بر این باورند که با اتصال خط ریلی KTI به کریدور ریلی شمال – جنوب از محور طبس، نقش‌آفرینی ترانزیتی ایران در تجارت منطقه‌ای جهش چند برابری خواهد داشت و در آینده می‌تواند علاوه بر حل مشکلات معیشتی استان گلستان بخشی از دغدغه‌های اقتصادی کشور را نیز برطرف کند.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: اتصال خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران زمینه جابجایی کالا بین ایران و کشورهای مشترک المنافع را بهبود بخشید اما عدم اتصال روان و مطلوب اینچه‌برون به مسیرهای داخلی و به طور ویژه به سوی دریای جنوب و سواحل خلیج فارس موجب شد تجار و بازرگانان رغبت چندانی به استفاده از این راه‌آهن نداشته باشند.

عبدالجلال ایری ادامه داد: با حمایت ویژه رییس جمهور از اتصال مسیر ریلی اینچه‌برون به کریدور شمال - جنوب، این موضوع در دستور کار نمایندگان و مدیران استان قرار گرفت تا بهترین مسیر انتخاب شده و هر چه سریعتر این اتصال اجرا گردد.

وی گفت : گلستان به سبب جایگاه خاص خود می‌تواند سهم بسزایی در تبادلات کالا از کشورهای CIS به خلیج فارس ایفا کند که این موضوع بخشی از مشکلات بیکاری و معیشتی اهالی گلستان را برطرف خواهد کرد .

حمایت از اتصال راه‌آهن اینچه‌برون به شاهرود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: کارشناسان و مدیران استانی به طور کامل از اتصال راه‌آهن اینچه‌برون به شاهرود حمایت می‌کنند و در این رابطه چند سرمایه گذار پیشنهاداتی را هم ارائه کردند.

غلامرضا منتظری افزود: بر اساس نظرات کارشناسان بهترین مسیر برای اتصال راه‌آهن اینچه‌برون به کریدور شمال - جنوب انتخاب شود و باید مسیری تعیین گردد تا هم از نظر بعد مسافت کوتاه‌تر باشد و هم از نظر اقتصادی با صرفه و صلاح بیشتری همراه باشد.

منتظری با بیان اینکه برای برخورداری از مواهب راه آهن نیازمند همت و تلاش بیشتری هستیم، گفت: همجواری با کشورهای CIS فرصت بی‌نظیری است که می‌تواند زمینه‌ساز حل بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی گلستان باشد.

وی اضافه کرد: اتصال راه‌آهن اینچه‌برون به کریدور شمال - جنوب، درآمدهای ترانزیتی گلستان از محل ورود کالا از مقاصد قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و حتی چین را افزایش خواهد داد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم گفت: اتصال مسیر ریلی اینچه‌برون به کریدور شمال - جنوب امری حیاتی و مورد اجماع همه کارشناسان است.

علی‌محمد چوپانی افزود: برای اتصال به شبکه ریلی دو مسیر فراروی گلستان قرار دارد که گام نخست، تمرکز بر استفاده از مسیر ریلی فعلی از سمت مازندران و منطقه گدوک است که به سبب شیب زیاد و فرسودگی مسیر، منطقی نیست.

وی تاکید کرد: فارغ از تنگناهای فنی و توپوگرافی، موضوع پدافند غیرعامل را هم باید مد نظر قرار دهیم. در حالت فعلی هر اتفاق غیرمترقبه ای در مسیر گرگان به سمت گدوک می‌تواند شبکه ریلی شمال و راه آهن اینچه‌برون را از مدار خارج می‌کند.

چوپانی ادامه داد: احداث راه‌آهن از اینچه‌برون به آزادشهر و در ادامه شاهرود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که با جابجایی ۱۵ هزار تن کالا در طول یک سال، هزینه آن جبران خواهد شد و برگشت سرمایه اتفاق می‌افتد.

ضرورت نقش‌آفرینی گلستان در تبادللات کالا در غرب آسیا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم با اشاره به سفر هیات تجاری و مسوولان استان به قزاقستان و ترکمنستان گفت: تلاش می کنیم محور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران به شکل واقعی خود پویا شده و در تبادلات کالا در غرب آسیا نقش‌آفرینی کند.

سیدمحمد دهنوی اظهار داشت: مدعی دروازه ورود به آسیای میانه هستیم اما کمترین بهره و استفاده را از خط KTI می‌بریم و کشور همسایه هم دروازه‌های خود را به دلایل مختلف از جمله کرونا بسته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: در قدم اول باید ظرفیت فعلی موجود مانند ریل، جاده و زیرساخت‌ها فعال شود، قدم دوم تدوین نقشه توسعه‌ای منطقه ای است که بخشی توسط ایران و بخشی هم با کمک همسایگان باید انجام شود و در نگاه سوم باید به طرح جامع بلندمدت فکر کنیم.

وی با بیان این که این موضوعات در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: در مرحله اول فعال کردن دیپلماسی منطقه‌ای مد نظر قرار گرفت و سفر اخیر مسوولان گلستان به ترکمنستان و قزاقستان در همین راستا اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: اتصال کریدور اینچه- شاهرود- طبس و اتصال آن به آب‌های آزاد مدنظر همه کشورهای ذی نفع است که طرف مقابل را تشویق کردیم با توجه ظرفیت محصولات پتروپالایشی، غلات و معادن در قزاقستان و به دلیل کوتاه‌ترشدن مسیر و کاهش تعرفه‌ها در زمینه تکمیل کریدور شمال جنوب همکاری کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون مطالعات فاز صفر این مسیر توسعه شرکت قزاقستانی در حال انجام است و امیدواریم در چند ماه آینده به طرح مشترکی برای توسعه این خط برسیم.

به گزارش ایرنا ، شرایط خاص منطقه ای و برخی تحولات سیاسی، اقتصادی و حتی نظاامی منطقه منطقه ضرورت راه اندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی اینچه برون – آزادشهر – شاهرود و در ادامه اتصال به طبس را بسیار ضروری کرده است؛ موضوعی که در صورت تحقق می تواند نقش‌آفرینی ایران در رخدادهای سیاسی – اقتصادی منطقه را افزایش دهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha