اینجا چراغی روشن است؛ معرفی دانشگاه های برتر ایران برای دانشجویان عراقی

بغداد-ایرنا- یک فرصت مناسب و در دسترس برای دانشجویان عراقی به ویژه داوطلبان تحصیلات تکمیلی در ایران؛ سلسله رویدادهایی که در حال معرفی و تبیین وضعیت کمی و کیفی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران به علاقمندان عراقی و شرح شرایط ثبت نام در این دانشگاه های متنوع است.

دومین نشست از سلسله نشست های علمی تخصصی معرفی و آشنایی با بهترین دانشگاههای ایران به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و همکاری دانشگاه های ایران روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود.

سخنران این نشست دکتر «احسان قبول» مدیر روابط بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی واستاد زبان وادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد خواهد بود.

در این وبینار که با زبان عربی ارائه می شود اساتید و دانشجویان عراقی اطلاعاتی دقیق درباره دانشگاه فردوسی مشهد و در نشست های بعدی درباره سایر دانشگاه های ایرانی حاصل خواهند کرد از جمله؛ آشنایی با تاریخ دانشگاه، آشنایی با رشته‌های موجود، نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه، معرفی تسهیلات ارائه شده، آشنایی با دوره‌های علمی تخصصی مرتبط با مراکز علمی و پژوهشی و جایگاه رتبه ای و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بین المللی این دانشگاه.

اینجا چراغی روشن است؛ معرفی دانشگاه های برتر ایران برای دانشجویان عراقی
پوستر معرفی دانشگاه فردوسی مشهد

هفته گذشته به معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران اختصاص داشت که ویدیوی آن نیز به چند زبان در صفحه فیسبوک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد موجود است.

نشست اول با حضور دکتر «مهدی مقتدایی» معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو هیات علمی و فوق تخصص جراحی زانو در هفته گذشته برگزار شد و قرار است روز چهارشنبه هفته جاری نیز دانشگاه فردوسی مشهد از زبان مدیر روابط بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد معرفی شود.

اینجا چراغی روشن است؛ معرفی دانشگاه های برتر ایران برای دانشجویان عراقی
پوستر نشست معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران

برنامه معرفی دانشگاه های برتر ایران برای دانشجویان عراقی چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۶ برگزار می شود.

پیش تر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در  بیانیه ای از برگزاری سلسله وبینارهای آشنایی ومعرفی بهترین دانشگاههای ایران به صورت هفتگی، با همکاری دانشگاه های ایران خبر داده بود.

در مرحله اول ۶ دانشگاه با زمینه های مختلف علوم پزشکی، صنعتی و جامع معرفی می شود که شامل همه رشته ها می شود؛ ترکیبی که هم از لحاظ محتوایی تنوع دارد و هم از حیث پراکندگی جغرافیایی و نه منحصر به دانشگاه های پایتخت؛ دانشگاه هایی که در رنکینگ های جهانی، جزو بهترین ها و نیز در لیست مورد تایید دولت عراق هستند.

در مرحله اول، ۶ وبینار و نشست در دستور کار قرار گرفت:

۱-معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران (هفته گذشته انجام شد)

۲-معرفی دانشگاه فردوسی مشهد (قرار است چهارشنبه هفته جاری برگزار شود)

۳-معرفی دانشگاه تربیت مدرس (هفته آینده)

۴-معرفی دانشگاه صنعتی شیراز

۵-معرفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۶-معرفی دانشگاه تبریز

اینجا چراغی روشن است؛ معرفی دانشگاه های برتر ایران برای دانشجویان عراقی

در مراحل دیگر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه سنندج کردستان و تعدادی دیگر از دانشگاه های مطرح ایرانی معرفی خواهند شد.

دکتر محمد جواد نجفی، مسئول بخش علمی دانشگاهی و زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد به خبرنگار ایرنا می گوید: مهمانان حاضر در جلسه، هم مسئولیت دانشگاهی و هم جایگاه علمی دارند. همه مدعوین علاوه بر تصدی سمت دانشگاهی از اساتید برتر و نخبه و اندیشه ورز هستند که می توانند در زمینه های تخصصی نیز به اساتید و دانشجویان عراقی مشاوره علمی بدهند.

نجفی می افزاید: استقبال خوبی از این نشست ها شده است. این سلسله نشست ها چند فایده دارد؛ برای دانشجویانی که می خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند، برای خانواده هایی که می خواهند از دانشگاه، شهر، فضای دانشگاه تحصیل، تسهیلات، شرایط و برنامه های جانبی موجود، اطمینان خاطر حاصل کنند، برای اساتید که خیلی از آنها خواستار ادامه تحصیل در سطح فوق دکترا هستند و می توانند نشست ها را به زبان انگلیسی و عربی دنبال کنند.

به گفته مسئول بخش علمی دانشگاهی و زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران، فایده دیگر برگزاری این نشست ها این است که خود دانشگاه ها، مراکز پژوهش محور و دانش بنیان می توانند از این دریچه با ظرفیت سایر دانشگاه ها برای تعاملات دانشگاهی و همکاری های علمی، آشنایی دقیقی به دست آورند؛ مثلا شرکت های دانش بنیان و موسساتی که خواهان تکمیل و تحول بخشی به پروژه های علمی و تحقیقاتی هستند.

نجفی تاکید می کند: وقتی معاون بین الملل دانشگاه از مقاله ها، اختراعات و پژوهش های ثبت شده در ژورنال های علمی بین المللی و نیز رنکینگ های موضوعی جهانی دانشگاه سخن می گوید، فضای کار و نگاه به جایگاه آن دانشگاه، افق روشن تری را برای تصمیم گیری آگاهانه تر دانشجویان عراقی نشان می دهد.    

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha