سوآپ گازوییل در بندرامیرآباد پس از هفت سال از سر گرفته شد

ساری- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد به نقش بندرامیرآباد به عنوان شاهراه انتقال فرآورده های نفتی از کشورهای حوزه خزر به منطقه آسیای میانه و قفقاز اشاره کرد و گفت: سوآپ گازوییل پس از هفت سال وقفه راه اندازی و از سرگرفته شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد؛ محمدتقی انزان پور افزود: نخستین محموله سوآپ (ورود موقت) گازوییل پس از هفت  سال از مبدأ کشور روسیه به میزان سه  هزار و ۲۹۴ تن در بندرامیرآباد انجام شد.

وی ادامه داد:ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشورهای حاشیه خزر به منظور درآمد زایی و کاهش هزینه انتقال انواع فرآورده‌های نفتی از جنوب به شمال کشور همواره مورد تاکید دولت است.

وی با اشاره به اینکه انتقال فرآورده‌های نفتی به منطقه آسیای میانه و قفقاز از طریق سوآپ در بندرامیرآباد برای کشورهای حاشیه دریای خزر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ، یادآور شد : با توجه به تنش سیاسی در شرق اروپا و ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی از روسیه ، ایران با محوریت بندرامیرآباد می تواند به هاب انرژی منطقه که یکی از سیاست های دولت مردمی در کریدور شمال – جنوب به شمار می رود ، تبدیل شود.

مدیرکل بندرامیرآباد همچنین کاهش هزینه حمل نفت و مشتقات آن به پالایشگاه های شمال کشور ، کاهش تردد نفت کش های جاده ای و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل های انرژی در منطقه را از مزایای سوآپ فرآورده های نفتی با همسایگان شمالی برشمرد.

سوآپ به معنی واردات نفت خام یا فرآورده نفتی در یک نقطه مرزی کشور و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور نفت خام یا فرآورده با همان مشخصات از مرز خروجی دیگر است که با هدف تامین بخشی از نیازهای داخلی در برخی مناطق و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل صورت می گیرد.

سوآپ (SWAP) از پرکاربردترین و مهم‌ترین قراردادهای تجاری است که دولت‌ها یا شرکت‌های تولیدکننده نفت به ‌منظور اجتناب از هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل ، انتقال طولانی و خطرات ناشی از آن با توجه به موقعیت جغرافیایی یکدیگر ، مبادرت به انعقاد قرارداد سوآپ می‌کنند که بر مبنای آن ، طرفین نفت مورد نظر را به نزدیک‌ترین محل مصرف انتقال دهند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha