۱۸ هزار و یک نفر دوره آموزش فنی‌وحرفه‌ای در استان مرکزی برگزار شد 

اراک - ایرنا - مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: ۱۸ هزار و یک نفر دوره آموزشی امسال در این استان برگزار شد و پیش‌بینی می‌شود این مهم تا پایان سال به ۴۰ هزار نفر دوره برسد.

«حمیدرضا رستمی» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: در سند تحول دولت مردمی به بخش مهارت آموزی  و اشتغال توجه ویژه ای شده که در این راستا آموزش‌ها باید با رویکرد سفارش محور مدنظر باشد و زمینه اشتغال برای مهارت آموزان ایجاد شود.  

وی تاکید کرد: بسیاری از صنایع تعطیل و راکد در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند که اکنون با کمبود نیروی انسانی ماهر مواجه هستند و این نیروها باید آموزش‌های لازم را از طریق وزارت علوم یا آموزش فنی و حرفه‌ای فرا بگیرند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی اظهار داشت: آموزش سفارش محور، برای نخستین بار در کشور در این استان اجرایی شده و تا کنون ۷۷ کارآموز در این مدل آموزش دیده و ۷۴ درصد جذب کارگاه‌های مختلف شده‌اند.

رستمی ادامه داد: عملکرد این اداره کل در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است‌ و مقرر شده نوبت‌های آموزش‌های مهارتی نیز به دو و ۳ نوبت افزایش پیدا کنند.  

وی اظهار داشت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در برنامه ششم توسعه ۲۷ میلیون نفر ساعت آموزش ارائه داده در صورتی که تعهد این اداره کل ارائه ۲۴ میلیون نفر ساعت آموزش بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه ۱۸۰ هزارنفر دوره از آموزش‌های این اداره کل بهره‌مند شدند، بیان کرد: تعهد اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای ۱۶۰ هزار نفر دوره بوده است.

رستمی اضافه کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در سال گذشته، برای پنجمین سال در بین گروه‌های آموزشی، پژوهش و فرهنگی جزو دستگاه‌های برتر ابوده است.  

وی با بیان اینکه طرح مهارت آموزی ویژه دانشجویان موسوم به "کهاد" با هدف کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی این قشر اجرا می‌شود، افزود: در قالب این طرح دوره‌های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش‌های کلاسیک برای دانشجویان درنظر گرفته می‌شود.  

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در خصوص طرح "نخلستان" نیز گفت: این طرح ویژه فارغ‌التحصیلانی است که متناسب با رشته تحصیلی خود بازار کار ندارند و در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات(IT) آموزش داده می‌شود که در کشور ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.  

رستمی افزود: ارایه آموزش‌ها با ۲ رویکرد مهارتی و تعیین و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای انجام می‌شود و مهارت جویان و شاغلان بنگاه‌های صنعتی و صنفی در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و جزو مخاطبان هستند.  

وی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در ۲۱ مرکز دولتی در تمامی شهرستان‌های استان آموزش‌های مهارتی را به مهارت جویان ارائه می‌کند، اظهار داشت: در دولت مردمی صدور مجوزهای کسب و کار نیز تسهیل شد که در این راستا بخشی از آموزش‌ها در ۳۸۰ آموزشگاه آزاد ارائه می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز در این نشست اظهار داشت: آموزش‌های این نهاد در چهار گروه صنعتی، کشاورزی، خدماتی و فرهنگ و هنر به ۱۸ جامعه هدف ارائه می‌شود.

«محمد جهانگیری» افزود: ارائه آموزش‌ها باید به سمت تقاضا محوری سوق داده شود چرا که آموزش‌های مهارتی را می‌توان به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ایجاد و پایداری اشتغال مطرح کرد.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال تا کنون، ۸۰۷ هزار و ۴۷۹ نفر ساعت و پنج هزار و ۲۷۳ نفر دوره در کارگاه ثابت شهری، ۸۳ هزار و ۸۰۲ نفر ساعت و ۹۰۹ نفر دوره در پادگان‌ها، ۱۵۳ هزار و ۶۳۵ نفر ساعت و هزار و ۵۴۸ نفر دوره در پایگاه های ثابت شهری و روستایی، ۱۹ هزار و ۵۶۸ نفر ساعت و ۱۵۵ نفر دوره در مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی آموزش ارائه شده است.  

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی بیان کرد: همچنین ۱۸ هزار و ۷۷۲ نفر ساعت و ۱۸۲ نفر دوره در مراکز درمانی تحت پوشش بهزیستی، ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر ساعت و یک‌هزار و ۲۳۷ نفر دوره در کارگاه صنایع، ۳۵۳ هزار و ۹۲۸ نفر ساعت و یک هزار و ۵۲۵ نفر دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، ۹۲ هزار و ۳۹۵ نفر ساعت و ۵۱۵ نفر دوره در سکونت گاه‌های غیررسمی، ۲۰۱ هزار و ۸۹۳ نفر ساعت و یک هزار و ۸۶۰ نفر دوره در زندان و یک میلیون و ۳۷ هزار و ۵۴۸ نفر ساعت و چهار هزار و ۷۹۷ نفر دوره در موسسات آزاد حضور داشته اند.  

جهانگیری گفت: در بخش خصوصی نیز که مستلزم دریافت شهریه هستند، آموزش‌ها با مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع بخش دولتی و خصوصی به ۱۸  هزار و یک نفر دوره و ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۶۶۷ نفر ساعت دوره های مهارت اموزی ارائه کرده است.  

جهانگیری در خصوص طرح ملی ۲۰۲۰ نیز گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری، اجرای طرح ۲۰۲۰ در مناطق کمتر برخوردار در سراسر کشور هدفگذاری شده و  وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه‌هایی مانند اشتغال، بازماندگان از تحصیل، سلامت، مسکن، تغذیه و ورزش لحاظ شده است‌ و باید گفت این طرح بسیار گسترده است و در اجرای این طرح از ظرفیت بانوان نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح باشگاه کارآفرینان نوجوان نیز گفت: این طرح در راستای آموزش و تربیت نسلی خلاق و نواندیش با ساختار و محتوای متمایز از دوره‌های رایج در کشور راه اندازی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha