شیرهای اطلس به دنبال تکرار سناریوی مکزیک در قطر

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال مراکش بعد از صعودی مقتدرانه به جام جهانیT می‌خواهد در ششمین حضور، دومین راهیابی‌ خود را به مرحله‌ بعدی تجربه کند.

به گزارش ایرنا، چیزی تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ باقی نمانده است. بیست‌ودومین دوره‌ بزرگترین رویداد فوتبالیِ جهان برای دومین بار قرار است در قاره‌ کهن و به میزبانی قطر برگزار شود.

تیم ملی فوتبال مراکش قرار است برای ششمین بار در جام جهانی حضور داشته باشد. آنها در سال ۱۹۸۶ از گروه خود صعود کردند و حالا در اندیشه‌ تجربه‌ دومین صعود هستند. تغییر سرمربی آنها طی چند ماه اخیر هم جزو اتفاقات مهمی بود که پیرامون شیرهای اطلس به وجود آمد.

طریقه‌ی صعود:

صعود مراکش در بین تمامی تیم‌های آفریقایی نمونه بود. آنها با کسب ۶ برد از ۶ بازی در دور دوم با ۱۸ امتیاز سرگروه شدند و ۲۰ گل زده و یک گل خورده را بر جای گذاشتند. کنگو، حریف بعدی شیرها در دور سوم بودند. تساوی یک بر یک در دور رفت با پیروزی چهار بر یک شاگردان وحید هلیل هودزیچ در دور برگشت همراه شد تا مراکش به جام جهانی صعود کنند.

شیرهای اطلس به دنبال تکرار سناریوی مکزیک در قطر

سابقه در جام جهانی:

همانطور که گفته شد نماینده‌ آفریقا قرار است برای ششمین بار طعم حضور در جام جهانی را بچشد. آنها برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ به این تورنمنت بزرگ راه یافتند اما با یک مساوی و ۲ باخت به خانه بازگشتند. ۱۶ سال بعد این تیم موفق شد از گروهش بالا برود. آنها در سال ۱۹۹۴ با تجربه‌ی سه باخت با حذف تلخی مواجه شدند. حتی گرفتن چهار امتیاز در دور گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ هم نتوانست شیرهای اطلس‌ را به یک‌هشتم نهایی برساند. ۲۰ سال گذشت تا بازهم شاهد حضور این تیم در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باشیم. مراکش با باخت به ایران شروع کرد، سپس نوبت به شکست برابر پرتغال رسید تا تساوی مقابل اسپانیا در بازی آخر نتواند برای آنها چاره‌ساز باشد.

بهترین عملکرد:

جام جهانی ۱۹۸۶ به میزبانی مکزیک برگزار شد. مراکش در گام نخست مقابل لهستان، تیم سوم دوره‌ی قبل به تساوی بدون گل دست یافت. تکرار این نتیجه مقابل انگلیس تکلیف مراکش را به هفته‌ی آخر موکول کرد. آنها موفق شدند بردی بزرگ را به دست آورده و پرتغال را با حساب سه بر یک از پیش رو بردارند تا برای نخستین و آخرین بار به دور دوم صعود کنند.

شیرهای اطلس به دنبال تکرار سناریوی مکزیک در قطر

باخت یک بر صفر مقابل فینالیست آن دوره یعنی آلمان غربی منجر به حذف مراکش از این مسابقات شد. آلمان‌ها با هدایت فرانتس بکن‌باوئر در نهایت مقام دوم را به خود اختصاص دادند.

سرمربی:

مراکش با سرمربیگری وحید هلیل هودزیچ معروف به جام جهانی رسیدند اما این سرمربی مشهور و کهنه‌کار پستش را در آستانه‌ جام جهانی از دست داد و ولید الرِکراکی جایش را روی نیمکت شیرهای اطلس گرفت. این سرمربی ۴۷ ساله و فرانسوی‌الاصل، سال‌های در کشور فرانسه بازی کرد و سابقه‌ بازی در راسینگ سانتاندر اسپانیا را هم در کارنامه‌ خود دارد. رکراکی پس از عملکردی درخشان در قامت سرمربی در تیم‌های الرباط، الدحیل و ویداد به تیم ملی کشورش پیوست تا آنها را برای دومین بار به دور دوم برساند.

شیرهای اطلس به دنبال تکرار سناریوی مکزیک در قطر

سابقه‌ی تقابل با هم‌گروهی‌ها:

کرواسی: یک بازی: یک مساوی

بلژیک: سه بازی: ۲ باخت، یک برد

کانادا: سه بازی: یک مساوی و ۲ برد

ستاره:

جلوتر از حکیم زیاش، سوفیان فقولی، یاسین بونو، نصیر مزروعی، امین هریث، منیر الحدادی و یوسف النصیری باید از اشرف حکیمی به عنوان ستاره‌ اصلی مراکش یاد کنیم. وینگ‌بَک ۲۴ ساله‌ پاری‌سن‌ژرمن با سابقه‌ ۵۳ بازی ملی و هشت گل زده به دنبال این است تا در دومین حضور خود بتواند عملکردی بهتر از سال ۲۰۱۸ داشته باشد.

شیرهای اطلس به دنبال تکرار سناریوی مکزیک در قطر

برنامه‌ی بازی‌ها:

چهارشنبه ۲ آذر: مراکش- کرواسی ساعت ۱۳:۳۰

یکشنبه ۶ آذر: بلژیک- مراکش ساعت ۱۶:۳۰

پنجشنبه ۱۰ آذر: کانادا- مراکش ساعت ۱۸:۳۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha