شتاب تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌ای مازندران با اعتبارات سفر رییس‌جمهور

ساری - ایرنا - اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی سفر سال گذشته رییس دولت سیزدهم به مازندران برای پروژه‌های حوزه کتابخانه‌های عمومی منجر به جهشی جدی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شده است به طوری که برخی از آن‌ها به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده اند.

به گزارش ایرنا، مازندران با جمعیت حدود سه و نیم میلیون نفری و با سرانه سواد ۹۹ درصد، استانی برخوردار از لحاظ فرهنگی و علمی محسوب می شود.

وجود بیش از ۲۰۰ مرکز آموزش عالی و تقریبا بیش از ۱۳۰ هزار دانشجو، جایگاه علم و دانش که نزدیکترین ارتباط را با کتاب دارد جایگاه این کالای فرهنگی را در استان ویژه می کند.

اما با این حال مازندران همواره از لحاظ زیرساخت های مطالعه جایگاه مناسبی نداشته است. برای مثال از لحاظ کمی در این خطه فرهنگی و علمی به ازای هر ۲۹ هزار نفر تنها یک کتابخانه عمومی وجود دارد، در حالی که برخی از استان های کشور حتی با جمعیت کمتر سرانه مطلوب تری دارند. برای مثال خراسان شمالی به ازای هر ۲۳ هزار نفر دارای یک کتابخانه عمومی است.

وضعیت زیرساخت های مازندران در حوزه کتابخانه همواره در دهه های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است. وجود ۳۳ پروژه نیمه تمام ساخت کتابخانه های عمومی، عدم برخورداری حدود ۶۰ درصد از مدارس استان از فضای کتابخانه ای و همچنین تعداد بی شمار روستاهای فاقد کتابخانه و یا کتابخانه های بروزرسانی شده، همه حکایت از راه طولانی عرصه کتاب و کتابخوانی در این دیار دارد.

کتابخوانی مازندران اما در دولت سیزدهم روی خوشی به خود دید و در نخستین سفر رییس جمهور این حوزه اعتباری ده‌ها میلیاردی گرفت که هیچگاه در تاریخ حوزه کتابخوانی استان سابق نداشته است. اعتباری که حتی نیمی از نیاز اعتباری تمامی پروژه های استان را برطرف می کند.

نیاز ۶۰ میلیارد تومانی پروژه های نیمه کاره

همانطور که گفته شد مازندران نیاز کیفی و کمی در حوزه کتابخوانی و کتاب دارد. نیازی که سال‌هاست مدیران این حوزه به سختی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۳۳ پروژه نیمه تمام در حوزه ساخت کتابخانه های عمومی در مازندران وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری از آن نیازمند حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

آرزو ولی پور اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور را گامی بزرگ برای رفع محرومیت استان در حوزه کتاب عنوان کرد و افزود: تحقق و تحویل این میزان اعتبار می‌تواند حوزه زیرساخت های کتابخانه ای استان را از بزرگترین چالش ها عبور دهد.

وی یکی از بزرگترین پروژه های کتابخانه ای را کتابخانه مرکزی ساری عنوان و بیان کرد: پس از مصوبه سفر رییس جمهور این پروژه بر روی ریل ساخت قرار گرفته است که عملیات پروژه البته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت می شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی مازندران اظهارکرد: طبق آخرین گزارش ها و بر مبنای اعلام پیمانکار، در صورت تامین به موقع اعتبارات، کتابخانه مرکزی ساری حدود هشت ماه دیگر آماده تحویل به کتابخانه های عمومی برای تجهیز می شود.

این پروژه اکنون در پیشرفت ۷۰ درصدی قرار دارد.

ولی پور همچنین با اشاره به افتتاح کتابخانه عمومی رامسر در طی هفته کتاب جاری ادامه داد: مازندران همواره در حوزه کتاب محروم بوده که نیازمند توجهی جدی و تامین به موقع اعتبارات است.

به گفته او در حال حاضر ۱۴ پروژه نیمه تمام کتابخانه ای مازندران نیز پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارند و پیش بینی می شود این پروژه ها که اغلب کوچک مقیاس و برخی نیز روستایی هستند به زودی به بهره برداری برسند.

نیاز تجهیز مدارس مازندران به کتابخانه های فعال

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی مازندران، مدارس را یکی از مهم ترین مراکز کتابخوانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه مدارس استان در حوزه کتابخانه و کتاب شرایط مطلوبی ندارند که این مسئله نیز ناشی از شرایط مالی نامناسب آموزش و پرورش است.

ولی پور ادامه داد: آموزش و پرورش در حال حاضر با چالش های بسیاری مواجه است و نمیتوان از آن بیش از این انتظار داشت و باید از منابع دیگر برای تجهیز کتابخانه های مدارس بهره برد.

وی سنین نوجوانی و دانش آموزی را بهترین فرصت برای کتابخوانی عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم با راه اندازی برخی طرح ها در کتابخانه های عمومی محرومیت مدارس را پوشش دهیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به برگزاری حدود ۴۰۰ عنوان برنامه در هفته کتاب امسال تاکید کرد: دولت سیزدهم اهتمام جدی به حوزه کتاب و فرهنگ کتابخوانی دارد و پیگیری وزارتخانه ای تا ادارات استانی نشان میدهد مازندران در این بخش طی سال های آینده میزبان پیشرفت های محسوسی خواهد بود.

ولی پور یکی از اولویت های اصلی در این حوزه را تشویق جامعه به کتابخوانی دانست و گفت: امروز ما و خانواده ها و جمع دوستانه این وظیفه را داریم که در فضایی تشویقی همه را به کتابخوانی دعوت کنیم.

طبق گزارش های رسمی مازندران در حال حاضر ۱۱۹ باب کتابخانه عمومی در سراسر استان وجود دارد که میزبان حدود ۱۴۰ هزار عضو دائمی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha