۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 84940773
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ما چگونه درد سایر افراد را تجربه می‌کنیم؟

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 84940773
ما چگونه درد سایر افراد را تجربه می‌کنیم؟

تهران - ایرنا - محققان با ثبت فعالیت الکتریکی در مغز هنگام مشاهده درد و رنج دیگران، به علت همدردی افراد با انسان‌های دیگر پی بردند و مشخص کردند که درد دیگران نیز ناحیه مشابهی را در مغز فعال می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «مدیکال پرس»، یک تحقیق جدید در موسسه علوم عصبی کشور هلند از طریق ثبت نورون‌های (عصب‌های) بیماران نشان داد که درد دیگران بطور مستقیم در عصب‌های ناحیه «اینسولا» در مغز که برای احساسات خود ما نقش حیاتی دارد، جانمایی و ثبت می‌شود.

شریک شدن در درد و اندوه دیگران کلید همدلی و انگیزه ما برای کمک به دیگران محسوب می‌شود. در حالی که تفاوت زیادی بین توانایی افراد برای همدلی با دیگران وجود دارد و برخی بیماران روانی فاقد توان همدلی و همدردی هستند، شناخت اینکه مغز ما چگونه درد دیگران را دردناک می‌شناسد، کلید فهم این تفاوت‌ها بین افراد است.

دانشمندان تا کنون برای شناسایی نواحی مشخصی از مغز که هنگام مشاهده درد دیگران فعال می‌شود، بر مطالعات اف ام آر آی (fMRI) متکی بودند، اما اف ام آر آی نمی‌تواند بطور مستقیم فعالیت نورون‌ها را مورد سنجش قرار دهد. این روش در عوض، تغییرات در جریان خون را برای مشخص کردن مناطق تحریک شده در مغز بررسی می‌کند.

برای فهم اینکه نورون‌ها در کجای مغز به ما در سهیم شدن در رنج دیگران کمک می‌کنند، نیاز داریم الکترودهایی در مغز قرار دهیم و بطور مستقیم فعالیت الکتریکی ناشی از پردازش اطلاعات توسط نورون‌ها را اندازه گیری کنیم، اما بنا به علل واضح انجام این کار در انسان ممکن نیست؛ یا شاید هم باشد؟

در موارد خاصی از بیماری صرع (غش) که با درمان‌های دارویی قابل درمان نیست، جراحان الکترودهایی را بطور مستقیم در مغز بیمار کار می‌گذارند تا بتوانند محل دقیق منشاء غش را مشخص کنند.

در یک تحقیق جدید که در نشریه eLife منتشر شده است، محققان از این فرصت منحصر به فرد برای آزمودن این مفهوم استفاده کردند که نورون‌ها در مناطقی از مغز مانند اینسولا که در درد دخیل هستند، همچنین حاوی نورون‌هایی هستند که بطور مستقیم درد دیگران را بازتاب می‌دهد.

منطقه موسوم به اینسولا در مغز به عنوان محلی شناخته شده که نقش مهمی در احساسات هر فرد دارد.

محققان با انجام آزمایش‌هایی موفق به ثبت فعالیت الکتریکی در این ناحیه از مغز با دیدن درد دیگران (در این مورد با تماشای فیلم‌های سینمایی) شدند. از این تحقیق این نتیجه حاصل شده است که هر فردی از انسان‌ها با درد دیگران همدردی می‌کند؛ زیرا مغز انسان درد دیگران را نیز همانند ناحیه‌ای از مغز دخیل در درد خود فرد، ثبت و پردازش می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha