چمران: هنوز در هوشمندسازی به نقطه مناسب نرسیده‌ایم/ ورود اتوبوس‌های سه کابین به پایتخت

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز در هوشمندسازی به نقطه مطلوب و مناسب نرسیده ایم.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران یکصد و ششمین جلسه خود را با سخنان مهدی چمران رئیس این شورا آغاز کردند و نطق پیش از دستور رئیس کمیته هوشمند سازی و پنج تذکر را در دستور کار قرار دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آغاز این جلسه در سخنانی با اشاره به روز کتاب و کتابخوانی اظهارداشت: امروز سرانه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور ما پایین است؛ برای گرامی‌داشت روز کتاب برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده و امیدواریم با شرکت در این برنامه‌ها به چاپ کتاب و افزایش سرانه کتابخوانی کمک کنیم.

وی با گرامی‌داشت ۲۶ آبان سالروز آزادسازی سوسنگرد گفت: ۲۶ آبان سالروز آزادسازی خرمشهر برای کشور ما روزی فراموش نشدنی است.

چمران با بیان اینکه در جنگ خرمشهر سه بار به محاصره و تصرف دشمن درآمد، خاطرنشان کرد: برای سومین بار تانک‌های عراقی وارد سوسنگرد شدند و رزمندگان توانستند در یکی از خیابان‌ها سوسنگرد با آر پی جی یکی از آن‌هارا زمین‌گیر کنند.

وی گفت: جوانان امروز و نسل‌های بعدی نباید دفاع مقدس را فراموش کنند؛ جوانان باید بدانند خون‌های پاک جوانان برای رسیدن انقلاب اسلامی به این‌جایگاه ریخته شده است.  

چمران اظهار داشت: نیروهای ارتش، سپاه و عشایر به فرماندهی شهید چمران به سوسنگرد حمله کردند و توانستند سوسنگرد را آزاد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: پس از آزادسازی سوسنگرد صدام در تلویزیون اعلام کرد که اگر نصف نیروهایم را از دست بدهم دوباره سوسنگرد را پس خواهم گرفت اما این آرزو را به گور برد.

شهرداری غیرحضوری- نظارت هوشمند

رئیس کمیته‌ هوشمند سازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با ارایه نطق پیش از دستور خود، با موضوع شهرداری غیرحضوری- نظارت هوشمند، اظهار داشت: هنوز بخش های از سامانه شفافیت به روز رسانی نشده و گفته اند مسئول آن، رئیس حراست شهرداری است اما ایشان را نمی شناسیم و خواسته ایم گزارشی از این موضوع ارایه کنند که هنوز انجام نشده است.

احمد صادقی با طرح آن پرسش که چه فرآیندهایی هوشمندسازی است، گفت: زمانی این امر محقق می شود که شهروندان بتوانند تمامی یک فرایند را به طور الکترونیک انجام دهند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته و سال ۱۳۱۰ نود درصد مردم بیسواد بودند و حتی نمی توانستند نام خود را بنویسند، گفت: اما امروزه وضعیت به گونه‌ دیگری است و سطح سواد به ۹۷ درصد رسیده است و حتی کسب و کارها تخصصی شده و شاهد رشد فرهیختگی و آگاهی عمومی هستیم.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران ۳۳ مجوز صادر می کند و ۸۳ مورد خدمات ارایه می کند.

وی ادامه داد: این موارد نشان می دهد ارایه این خدمات به صورت غیرحضوری چه فوایدی می تواند برای شهر و شهروندان داشته باشد.

صادقی با اشاره به برخی مجوزهای شهرداری گفت: شهرداری تهران در حوزه ماموریت های شش گانه خود مجوزهایی را صادر می کند که هوشمندسازی آنان و صدور آنها با استفاده از درگاه ملی صدور مجوز ها از ارکان تحقق شهرداری غیرحضوری خواهد بود.

استاندار تهران را هر چه سریعتر معرفی کنید

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از دولت و رئیس‌جمهور خواست تا استاندار تهران را معرفی کنند.

مهدی پیرهادی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان تهران بزرگترین استان کشور با بیشترین جمعیت بدون استاندار است و در موضوع تشکیل کمیته اضطرار حضور استاندار ضروری است.

وی ادامه داد: چرا که جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا باید با دستور استاندار تشکیل شود و در این وضعیت چند هفته ای است بزرگ ترین استان کشور از نظر سیاسی ،اقتصادی بدون استاندار است به همین دلیل از دولت می خواهم هر چه سریعتر استاندار تهران مشخص کند.

اتوبوس‌های سه کابین در راه ورود به تهران

مهدی چمران همچنین در حاشیه این جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: هیچ وسیله حمل و نقل عمومی جای مترو را نگرفته است، مترو وسیله پاک است و میزان جابجایی مسافر در آن بالاتر است و در مقابل هزینه بالاتری نیز دارد اما با توجه به جایگاه بالایی که دارد قابل قیاس با سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیست.

وی افزود: اتوبوس‌های برقی بدون ریل، با ریل، تک کابین و سه کابین در حال ورود به تهران هستند.

چمران اظهارداشت: این وسایل از جمله وسایل حمل و نقل عمومی قابل استفاده خواهند بود اما اینکه چه مسیری را طی کند و در کدام مناطق اجرا شود باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به استفاده از تراموا در پایتخت اظهار داشت: تراموا می‌تواند حجم بالایی از مسافر را جابجا کند که البته حجم جا به جایی آن به اندازه مترو نیست.

وی افزود: این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که در خیابان‌های دارای تقاطع‌های متعدد نمی‌توان تراموا را اجرا کرد اما در خیابان‌های کم تقاطع می‌تواند وسیله مناسبی باشد، هرچند همین نیز به بررسی دقیق نیاز دارد.

چمران ادامه داد: نتایج تردد اتوبوس‌های برقی در تهران مثبت بوده است، هنوز امکانات شارژ این اتوبوس‌ها وجود ندارد و اگر امکانات فراهم شود به لحاظ برقی بودن وضعیت خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در مسیرهای طولانی می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد. برخی مواقع قطاری از اتوبوس‌ها پشت چراغ قرمز می‌مانند لذا اگر تراموا اجرا شود و پشت ترافیک بماند، تفاوتی با اتوبوس‌های موجود نخواهد داشت مگر اینکه روی آن فکر شود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شهرداران اعلام کردند که در ۱۰ سال اخیر اتوبوس دریافت نکرده اند و با این شرایط شاهد وارونگی هوا خواهیم بود و پیش بینی می‌شود وضعیت نامناسب‌تری را نیز در این زمینه ببینیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بسته خرسندساز، از این بسته ابراز رضایتمندی کرد و تاکید کرد: هر اقدامی که امکانات خوبی برای کارکنان فراهم کند، در افزایش میزان بازدهی آنها اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: مجموع اقدامات کوچک اثرگذار خواهد بود، اما مسئله اصلی مسکن است که باید به آن توجه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha