منشا بسیاری از آشوب‌های خیابانی، ناآگاهی تاریخی و فاصله با کتاب است

بوشهر- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر گفت: حضور جوانان و نوجوانان در اغتشاش‌های ۲ ماه اخیر در خیابان‌ها و برخی از مطالبه‌هایی که با آشوب مطرح می‌کنند، نشان دهنده فاصله با کتابخوانی و ناآگاهی آنها از تاریخ و آن چیزی است که در گذشته بر این استان و کشور گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اصغر جعفری روز چهارشنبه در آیین تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب استان بوشهر بیان کرد: اگر امروز استان بوشهر در کسب جایگاه‌های نخست در المپیادها و رتبه‌های زیر ۱۰۰ در کشور جایگاه مناسبی ندارد، ارتباط مستقیم با میزان کتابخوانی و انس نوجوانان با کتاب دارد که برای بهبود این جایگاه برنامه‌ریزی و هدف گذاری در دست انجام است.

جعفری اضافه کرد: امکانات کتابخانه‌ای، سالن‌های مطالعه و دیگر سیستم‌های انتقال دانش نیز در جایگاه استان‌ها در عرصه‌های علمی موثر است.

وی ادامه داد: بسیاری از ایرادهای موجود در عرصه‌های مختلف و نامانوس بودن با قرآن و تعالیم دینی نیز به دنبال دوری از کتاب و کتابخوانی رخ داده است و باید برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در میان جوانان و نوجوانان تلاش جدی شود.

 معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر با اشاره به وضعیت نامناسب محل استقرار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، اذعان کرد: اگر قرار است در این زمینه اقدام شود، نخست باید مسکن و ماوای مناسبی برای متولی اصلی عرصه کتاب ایجاد کرد که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است.

فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی باید مخاطب محور و اثرگذار باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین گفت: فعالیت‌های ترویجی حوزه کتاب باید مخاطب محور باشد؛ کتابخوانی تنها فعالیتی تفننی نیست بلکه یک راهبرد است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را حل کند.

عبدالرحیم افروغ اظهار کرد: در فعالیت‌هایی که برای ترویج کتاب و کتابخوانی اجرایی می‌شود باید سنجید که جوانان و نوجوانان ما به چه چیزی نیاز و چه مسائلی دارند تا در آن زمینه برنامه ریزی و اقدام شود.

وی افزود: اثرگذاری یکی دیگر از شاخصه‌هایی است که در برنامه ریزی‌های این حوزه باید جدی گرفته شود تا وقت و هزینه‌ای که صرف می‌شود، دارای خروجی مطلوبی باشد.

منشا بسیاری از آشوب‌ طلبی‌های خیابانی، ناآگاهی از تاریخ و فاصله با کتاب است

امکان استفاده همه اقشار و گروه‌های مردم از شاخصه‌های کتابخانه‌های عمومی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ادامه این نشست گفت: هم‌افزایی دستگاه‌های متولی حوزه کتاب امسال منجر به برگزاری شایسته ۷۰۰ برنامه‌ هماهنگ به این مناسبت شد.

حیدر راهب با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور و استان بوشهر پس از مدارس و مساجد گسترده‌ترین شبکه فرهنگی را تشکیل می‌دهند،  افزود: نداشتن محدودیت برای حضور کروه‌های سنی، مذهبی و قشرهای مختلف مردم از ویژگی‌های شاخص این مراکز فرهنگی است که آن را متمایز کرده است.

وی یادآور شد: در یکسال اخیر میزان امانت کتاب، عضویت و منابع کتابخانه‌ای استان بوشهر به نسبت به سال گذشته به ترتیب ۹۴، ۲۸ و هشت درصد رشد داشته است.

راهب اذعان کرد: با این وجود میزان فضای هیچ افزایشی نداشته که امید است با رویکرد دولت سیزدهم و پیگیری مدیریت استان بوشهر در این بخش نیز شاهد ارتقا باشیم.

در پایان این آیین از کتابدارهای برتر، برترین‌های کتابخوانی و یکی از پیشکسوتان این عرصه تجلیل و قدردانی شد.

منشا بسیاری از آشوب‌ طلبی‌های خیابانی، ناآگاهی از تاریخ و فاصله با کتاب است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha