خام فروشی معضل اساسی در ایجاد ثروت ملی گیاهان دارویی کشور است

زنجان - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در خصوص طرح دولت برای توسعه گیاهان دارویی گفت: سیاست دولت سیزدهم حمایت و توسعه کشت گیاهان دارویی و ایجاد داروها بر پایه گیاهان دارویی بوده اما مشکل اصلی برای ایجاد ثروت ملی از گیاهان دارویی معضل خام‌فروشی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ."مجتبی خیام نکویی" شامگاه چهارشنبه در نشست با خبرنگاران استان زنجان افزود: علت خام فروشی گیاهان دارویی این است که ما در کشور زنجیره گیاهان دارویی و پالایشگاه فرآوری این گیاهان را نداریم و گیاهان دارویی به صورت خام از کشور صادر می شوند.
به گفته وی، هم اکنون ۲۵ گونه از ۲ هزارو ۲۰۰ گونه گیاه دارویی که در کشور وجود دارد کاملا اقتصادی هستند و می‌توانند جایگزین بخشی از صادرات نفت شوند، که متاسفانه به دلیل نبود فرایند تبدیل ماده خام به فرآوری، به صورت خام صادر می‌شوند.
خیام نکویی با بیان اینکه گیاهان دارویی صادر شده در خارج با تبدیل و فرآوری با ارزش افزوده چندین برابر به داخل کشور وارد می‌شوند گفت: در زمان حاضر در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه فرآوری گیاهان هستیم و امیدواریم تا پایان امسال چندین مورد پالایشگاه تبدیل مواد خام به مواد فرآوری شده شروع به کار کند.

فعالیت بیش از چهار میلیون بهره بردار بخش کشاورزی در کشور
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: برای اولین بار در کشور کشت قراردادی در برخی محصولات آغاز شده است و ما در حال ارزیابی هستیم اما به منابع مالی پیش‌بینی شده نیاز داریم.
خیام نیکویی گفت: نمی‌توان بلافاصله بعد از اینکه یک محصول افزایش ظرفیت تولید داشت سریعا برای خرید حمایتی آن تصمیم گرفت و آن را عملی کرد.
وی خاطر نشان کرد: کمیته‌ای که مسائل مربوط به زیتون را انجام می‌داد از ۲۶ آبان ماه در صورتی که قیمت هر کیلوگرم روغن زیتون به پایین تر از ۱۵۰ هزار تومان برسد خرید حمایتی زیتون روغنی را آغاز خواهد کرد.
وی یادآور شد: در مجموعه سازمان آموزش و ترویج نظامی قانونمند وجود دارد و تعدادی از کارشناسان اطلاعات مربوطه را به کشاورزان منتقل می‌کنند.
به گفته وی، هم اکنون چهار میلیون و ۹۰۰ هزار بهره‌بردار در کشور فعال هستند که انتقال یافته‌ها به بخش کشاورزی گستردگی وسیعی را می‌طلبد.
خیام نکویی با بیان اینکه ۷۰ درصد بهره‌برداران یا بی‌سواد مطلق و یا کم سواد هستند افزود: ۳۵ درصد کشاورزان بی سواد مطلق هستند و ۳۴ درصد نیز کم سواد هستند و تنها چهار درصد کشاورزان تحصیلات تکمیلی در بخش کشاورزی دارند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به اینکه انتقال دانش به افرادی که سواد ندارد کار سخت و دشواری است، گفت: میانگین سنی بهره‌برداران در بخش کشاورزی ۵۲.۸ سال است یعنی قسمت اعظمی از فعالیت خود را انجام داده اند و به لحاظ مفید بودن شاید تنها ۱۰ سال دیگر در بخش کشاورزی مفید واقع شوند.
وی بیان کرد: برای رفع این مشکل، ۴۲ هنرستان امسال در بخش کشاورزی بازگشایی شد که ۶ هنرستان دخترانه و ۳۶ هنرستان پسرانه بود.
خیام نکویی در خصوص به کارگیری اعضای هیات علمی دانشگاهای کشاورزی نیز بیان کرد: به دنبال راهکاری هستیم تا از ظرفیت اعضای هیات علمی در حل مشکلات اولویت دار کشاورزی در استان‌های مختلف استفاده کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که ۴۰۰ پایان نامه ارشد و دکتری در موسسات پژوهشی مرکز تحقیقات در خصوص اولویت‌های موجود می‌توانند مطالعات خود را اغاز کنند و اگر دانشگاه زنجان بخواهد به موضوعاتی در خصوص اولویت های کشاورزی استان بپردازند مرکز تحقیقات استان حمایت مالی لازم را خواهد داشت.
وی در ارتباط با وجود محصولات تراریخته در بازار گفت هیچ مجوزی برای تولید انبوه این محصولات در کشور وجود ندارد اما در دانشگاه‌ها تحقیقات روی این محصولات انجام می‌شود.

این مسوول با بیان اینکه حدود ۵۱ سال است که می خواهیم الگوی کشت را در کشور ایجاد کنیم و هم اکنون وارد فاز نخست اجرایی ان شده ایم، افزود: یکی از مهمترین مشخصه های الگوی کشت این است که متناسب با نیاز محصولات مختلف به ویژه محصولات استراتژیک تولید و طراحی کنیم.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در محصولات راهبردی به ویژه بخش خوراک دام و طیور و دانه های روغنی سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز به خارج از کشور می رود، اضافه کرد: با اجرای الگوی کشت انتظار می رود بتوانیم تحولی در افزایش تولید به ویژه در محصولات استراتژیک و بهره گیری از دانش و فناوری را شاهد باشیم.
این مسوول با اشاره به اینکه هیچ وقت متناسب با نیازمان درمحصولات مختلف کشاورزی سطح زیر کشت انجام نگرفته است، ادامه داد: با اجرایی شدن فاز نخست الگوی کشت همه مشکلات حل نمی شود به جهت اینکه مطلوبیت برای کشت هایی که مهم و استراتژیک باشد باید کشت های مورد نظر را جذاب و اقتصادی کنیم.
وی با بیان اینکه تحقق این امر در گرو حمایت های مالی است، اظهار داشت: سند الگوی کشت یک و نیم ماه پیش تدوین شد و بطور طبیعی قابلیت لحاظ کردن بودجه مورد نیاز برای اجرایی شدن آن در سال اول امکان پذیر نشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیش بینی شده در صورت امکان و فراهم شدن ۳۵ همت و از طرفی و به بازار ونظام توزیع باید توجه داشت ادامه داد: یکی از مشکلات کشور نظام توزیع محصولات کشاورزی است و در این میان الگوی کشت با چند ویژگی تمرکز بر تولید محصولات راهبردی می تواند اهداف تعینن شده را میسر کند.
وی با اشاره به اینکه در الگوی کشت ۱۵ محصول ۹۰ درصد از سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است، گفت: از این تعداد ۱۳ محصول در استان زنجان است که در صورت تمرکز لازم قابلیت افزایش تولید نسبت به شرایط موجود و بهبود کیفیت کار وجود دارد.
خیام نکویی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب از دیگر اهداف الگوی کشت است، افزود: میزان آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود، ۷۲ میلیارد مترمکعب است که پیش بینی شده با اجرای الگوی کشت سه میلیارد مکعب کاهش یابد که این میزان در چهار سال اول به ۶۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از رویکردهای الگوی کشت صرفه جویی ارزی است، اظهار داشت: در صورت اجرای این سند در سال اول ۲.۲ میلیارد دلار برای کشور صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت.
این مسوول با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردهای سند، استفاده از گیاهان کم آب بر به جای گیاهان پر آب بر مد نظر قرار گرفته است که در نهایت صرفه جویی آب مصرفی را به دنبال دارد، ادامه داد: یکی از مطالبلات رییس جمهور از وزاتخانه، این بود که غذای سالم و با کیفیت خوب در اختیار مردم قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه با ارزان شدن محصولات کشاورزی باید هزینه های تولید کاهش یابد، اضافه کرد: متاسفانه قانون ارث بر زمین های کشاورزی جاری است بطوری که قطعات زمین خرد شده و افزایش هزینه های تولید حتی تغییر کاربردی را به دنبال دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین چالش های فراروی بخش کشاورزی امنیت غذایی را با خطر مواجه کرده خرد شدن زمین های کشاورزی است، گفت: ما در مجموعه سازمان تحقیقات و ترویج پژوهش هایی که منجر به دستاورد می شود توسط معاونت مربوطه مدیریت می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha