ورود دانشگاه‌ها به مسائل لجستیکی کشور در همکاری با دستگاه‌ها ضروری است 

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بحث، بررسی و تامل بر سر مسائل لجستیکی کشور در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: دستگاه‌ها باید از دانشگاه‌ها چنین موضوعاتی را مطالبه کنند تا با همکاری یکدیگر در مسیر رفع مشکلات این حوزه گام بردارند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید حسن قدسی پور در همایش پایانی سومین دوره جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین که در محل این دانشگاه برگزار شد، از آمادگی این دانشگاه برای ورود به زمینه‌های لجستیکی کشور و همچنین تهیه رساله‌های دکتری و پروژه‌های واقعی‌تر در این زمینه خبر داد.

وی با بیان اینکه در دهه ۱۹۸۰ میلادی کاهش حجم خرید و افزایش دفعات ارسال، مساله اصلی لجستیک بود گفت: در دهه ۱۹۹۰ انعطاف پذیری در تولید و برقراری رضایت مشتریان نکته کلیدی در فضای لجستیکی بود. لجستیک، بحث کاملا تخصصی است که مانند خیلی از زمینه های دیگر زندگی بشر تحت تاثیر اینترنت بوده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه هم اکنون فضای مجازی و اینترنت در حال تحول لجستیک و تدارکات می باشد، گفت: بیگ‌دیتا و تاثیراتش در لجستیک، تبادل اطلاعات و تعاملات مالی قویا تحت تاثیر توسعه تکنولوی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در برخی صنایع تا ۸۰ درصد از قیمت تمام شده را حمل و نقل تشکیل می دهد که این میزان جای تامل دارد اما آمار رسمی در جهان تا ۱۵ درصد است؛ این آمار در ایران تا ۳۰ درصد ارزیابی شده است.

قدسی پور همچنین اذعان کرد: ما در مدیریت کشور در یک جاهایی خوب عمل کردیم و در جاهایی هم ضعف داشتیم که این ضعف بیشتر در مدیریت کلان بوده است.

وی افزود: در قالب کلان کشور سیستم‌ها تا حدود زیادی از کنترل خارج می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم کل سیستم تحت کنترل است و در سمینارها باید به این فرایندهای کلان بیشتر توجه کنیم. ما اکنون در حمل و نقل گندم، لاستیک ماشین، فولاد و... با مشکلاتی مواجه هستیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه آسیب شناسی حمل و نقل کلان یکی از محورهای اساسی است که میتواند در این همایش مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی دارد به زمینه های لجستیکی ورود کند و رساله های دکترا و پروژه های واقعی تر در این زمینه به انجام برساند.

به گزارش ایرنا، یکی از راهکارهایی که بسیاری از کشورها در راستای اشاعه موضوعی خاص از آن بهره می‌جویند، تعریف جوایز ملی است. در حال حاضر در کشور ما نیز چنین جوایزی در حوزه‌های مختلف تعریف شده و هر ساله شرکت‌های برتر در آن شناسایی و معرفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی، و جایزه ملی کیفیت و مانند آن اشاره کرد.

به دنبال موفقیت مدل‌های سنجش تعالی، تلاش‌هایی نیز جهت طراحی سایر جوایز شده است. یکی از بخش‌هایی که کشورهای پیشرو اقدام به طراحی جایزه برای آن کرده‌اند، لجستیک و زنجیره تأمین است. در این بین و با توجه به اهمیت امور لجستیک و زنجیره تأمین، به نظر می‌رسد تعریف جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین» در کشورمان کاملا ضروری است.

این نوع جایزه که توسط کشورهای مختلف در سطح ملی یا منطقه‌ای تعریف شده است، با توجه به استانداردهای لجستیک و زنجیره تامین و شاخص‌های مرتبط با آن، به ارزیابی شرکت‌ها و زنجیره‌های تأمین پرداخته و به نقطه عطفی در رشد این حوزه تبدیل شده است.

از این رو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور با توجه به نقش علمی و حرکت پیشرویی که در تبیین موضوع لجستیک و زنجیره تأمین در کشور دارد، با مشارکت و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ و وزارت راه و شهرسازی به‌ صورت سالیانه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین را برگزار می کند که این سومین دوره این جایزه و همایش پایانی آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha