۲۷ آبان ۱۴۰۱، ۹:۲۶
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 84946336
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح سرشاخه‌کاری بهره‌وری باغ‌های گردو را تا سه برابر افزایش می‌دهد

اردبیل-ایرنا- رئیس امور باغبانی و کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه اجرای طرح سرشاخه کاری راندمان باغ های گردو را دو و نیم تا سه برابر افزایش می‌دهد، گفت: اجرای این طرح در یک بازه زمانی ۱۰ ساله نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. 

صبر الله گرامی روز جمعه در مصاحبه با ایرنا گفت: برنامه ده ساله ادامه اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو باغات خلخال در جنوب استان اردبیل تدوین شده و به همین منظور ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در طول سه سال اختصاص یافته است.

وی با اشاره به وجود درختان گردو با ژنتیک‌های مرغوب در بین باغ‌های کهنسال گردوی خلخال اظهار کرد: اجرای کامل این طرح نیازمند سر شاخه کاری در ۶۰ درصد از ۲ هزار  ۵۰۰ هکتار از باغات گردوی خلخال است.

این کارشناس باغبانی اضافه کرد: برای اجرای این طرح و بر اسای برنامه‌ریزی ده ساله حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که همه درختان کهنسال گردو در این شهرستان سرشاخه کاری شود.

گرامی  خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح انتظار می‌رود راندمان تولید در باغات گردوی خلخال دو و نیم تا سه برابر فعلی افزایش یافته و به میزان قابل توجهی از خسارات سرمازدگی درختان گردو جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای سرشاخه کاری هر هکتار باغ گردو و به قیمت امروز ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است،یادآورشد: برای اجرای طرح سرشاخه کاری در دو هزار هکتار از باغ‌های گردوی این شهرستان و با توجه به اجرای این طرح در طول ۱۰ سال با لحاظ تورم سالانه حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز هست.

این کارشناس باغبانی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار در کنار افزایش تولید و رونق اقتصادی،باغات گردوی خلخال برای همیشه از گزند سرمازدگی دیررس بهاره در امان خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha