۳۷ درصد بیماران دیابتی در زنجان از بیماری خود اطلاعی ندارند

زنجان – ایرنا - معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: به طور میانگین ۲۷ درصد مردم کشور و در استان زنجان نیز ۳۷ درصد بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارند.

دکتر داود رحمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بین ۱۰ علت اول مرگ و میر در کشور، دیابت در جایگاه چهارم قرار دارد و این در حالی است که بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و دیابت عامل بیش از ۸۰ درصد کل مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

وی دیابت را عامل مستقیم سالانه ۷/۶ میلیون مرگ در جهان عنوان کرد و اظهار داشت: یک سوم از مرگ‌های ناشی از دیابت در افراد در سنین کار (بهره‌وری) رخ داده است.

به گفته معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان: در سطح استان، شیوع دیابت در زنان و مردان به ترتیب ۱۳ و ۱/۱۰ درصد است.

وی درصد افراد پره‌دیابتیک استان را ۹/۱۸ درصد اعلام کرد و گفت: افراد مبتلا به پیش دیابت یا همان پره‌دیابتیک، گرچه قند خون بالایی دارند، اما هنوز علائم دیابت را از خود بروز نداده‌اند و بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت هستند.

رحمانی اضافه‌وزن و چاقی، کم‌تحرکی و استعمال دخانیات را از عوامل مهم ابتلا به دیابت اعلام و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱/۶۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان زنجان دچار اضافه وزن و چاقی و ۸/۴۲ درصد دچار کم‌تحرکی هستند و ۶/۱۳ درصد، دخانیات مصرف می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha