۵۳ هزار نفر در خراسان رضوی برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند

مشهد-ایرنا- مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: در حال حاضر چهار میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در خراسان رضوی واجد دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تاکنون ۵۳ هزار و ۸۱۳ نفر درخواستی برای دریافت این کارت نداشته‌اند.

غلامحسین قنبری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: با حضور شرکت های دانش‌بنیان، مشکل کارت های خام برای صدور کارت ملی در خراسان رضوی و کشور رفع شده است و اکنون دیگر مانند گذشته تولید این کارت زمان بر نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون درصد بالایی از کارت های ملی درخواست شده تحویل متقاضیان شده است و تاخیر اندک کنونی در تحویل، به دلیل توقف تولید کارت خام در گذشته و حجم بالای تقاضاها بر می گردد.

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۰۹ دفتر پیشخوان در استان اقدامات کارت های هوشمند را انجام می دهند، خاطر نشان کرد: هر فردی پس از درخواست صدور کارت ملی هوشمند، پس از گذشت ۲۴ ساعت، رسیدی دریافت می کند که می تواند با آن تمامی کارهای هویتی را انجام دهد.

قنبری با انتقاد از برخی دستگاه های دولتی بخاطر عدم پذیرش رسیدهای کارت ملی هوشمند عنوان کرد: اعتبار رسید کارت ملی همانند اصل کارت ملی است و دستگاهها موظف به پذیرش آن هستند. بنا بر دستور مراجع قضایی اداراتی که این رسید را به رسمیت نشناسند مرتکب تخلف شده و امکان پیگیری آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ثبت احوال نسبت به هر ایرانی و اتباع خارجی دارای مجوز وظیفه خدمات رسانی دارد، تصریح کرد: در عین حال قوانینی در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است که در آن وظیفه هر دستگاه بخصوص ثبت احوال را برای آمایش اتباع غیرمجاز کشور در نظر گرفته است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: ۷۸۵ پرونده "فاقد شناسنامه" در خراسان رضوی در حال بررسی است که در صورت تایید مراجع ذیصلاح، شناسنامه برای این افراد صادر خواهد شد، همانطور که تاکنون ۳۹۲ شناسنامه برای فرزندان، زنان ایرانی و مردان خارجی در استان صادر شده است.

وی با اشاره به برخی از آمار وقایع حیاتی در استان اظهار داشت: در هفت ماهه سال جاری ۵۹ هزار و ۷۶۲ مورد ولادت به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته حدود چهار و نیم درصد کاهش داشته است و دراین مدت ۱۹ هزار و ۳۳۰ مورد وفات به ثبت رسیده است که ۹ هزار و ۳۸۵ مورد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

قنبری ادامه داد: در این مدت اسم های " امیر علی، محمد، علی، امیر حسین و حسین" برای نوزادان پسر و همچنین "فاطمه، زهرا، رستا، زینب و حلما" بیشترین میزان تقاضا را برای نامگذاری فرزندان داشته اند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی اذغان کرد: کاهش استعلام های درخواستی از شهروندان و افزایش وقایع حیاتی از دیگر برنامه های این اداره کل است که در دستور کار قرار دارد.

قنبری همچنین در خصوص معرفی سامانه سهیم نیز عنوان کرد: این سامانه مدتی است با هدف خدمات الکترونیکی و غیر حضوری راه اندازی شده است که شهروندان می توانند در خصوص پایگاه اطلاعات خانوار، ثبت نام کارت هوشمند ملی و درخواست انتخاب نام، اقدامات لازم را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha