۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84948877
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سامانه شهرداری الکترونیک همدان؛ از حذف کارچاق کن ها تا برون سپاری خدمات

همدان- ایرنا- راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان که به تازگی در مناطق، معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه مدیریت شهری کلید خورده است؛ نه تنها منجر به حذف دلال‌ها و کارچاق کن‌ها شده بلکه سرعت دسترسی شهروندان با شفاف‌سازی خدمات را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا این سامانه بساط هرگونه دلال بازی، جعل اسناد، بروکراسی اداری زمانبر، سرگردانی ارباب رجوع، عدم شفافیت در فرایندها، وجود فرایندهای موازی، اشکالات حقوقی، اعمال سلیقه در سطح مناطق و بسیاری از مشکلات پیش روی شهروندان مراجعه کننده به شهرداری‌ها را برچیده است.

این اقدام جهادی مدیریت شهری همدان با صرف هزینه میلیاردی و همکاری دفاتر اسناد رسمی سطح این شهر شکل گرفته و اکنون تمامی خدمات شهروندان به صورت غیرحضوری و هوشمند انجام می‌گیرد.

تحول بزرگی که براساس نوع خدمات ارایه شده به مردم راه‌اندازی شده و شفاف سازی، دسترسی آسان و جلوگیری از تخلفات یکی از مهمترین اهداف در ایجاد این سامانه است.

البته این سامانه یک بار اواخر دهه ۸۹ در شهرداری همدان کلید خورد و حتی سال ۹۱ میزبانی همایش ملی شهر الکترونیک در این شهر برگزار شد اما بعد از مدتی متوقف شد.

هم اینک و با گذشت سال‌ها دوباره این مهم در دستور کار مدیریت شهری فعلی همدان و اولویت برنامه‌های مدیریتی شهرداری قرار گرفته است.

سامانه شهرداری الکترونیک همدان؛ از حذف دلال‌ها تا شهروندسپاری خدمات

تحول در مدیریت شهری
شهردار همدان در این باره گفت: با تلاش و همت شبانه روزی کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز همکاری همه کارکنان معاونت شهرسازی و معماری، مناطق چهارگانه، اداره درآمد و سایر همکاران شهرداری همدان، "سامانه شهرداری الکترونیک" در شهرداری همدان راه‌اندازی شد.

سیدمسعود حسینی افزود: پیشگیری از سلیقه‌گرایی، شخص‌محوری و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان از ثمرات این سامانه است که با ارایه خدمات به صورت غیرحضوری گام مهمی در راستای شفاف‌سازی و اجرای حداکثری قوانین و مقررات برداشته خواهد شد.

شهردار همدان: پیشگیری از سلیقه‌گرایی، شخص‌محوری و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان از ثمرات سامانه شهرداری الکترونیک است که با ارایه خدمات به صورت غیرحضوری گام مهمی در راستای شفاف‌سازی و اجرای حداکثری قوانین و مقررات برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به امکان اعلام هوشمند ضوابط ساخت و ساز به صورت غیرحضوری در این سامانه اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند ضوابط شهرسازی و پروانه ساختمان ملک خود را شامل تراکم، کاربری، سطح اشغال، تعداد طبقات، عوارض و ... بر اساس لایه‌های اطلاعات مکانی و محاسبات سیستمی مشاهده و سپس درخواست پروانه ساختمانی را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری ثبت کنند.

شهردار همدان دریافت پروانه ساختمانی را یکی از ملموس‌ترین رویارویی شهروندان با شهرداری‌ها دانست و گفت: اکنون تعریف ساختاری الکترونیک و هوشمند برای این موضوع از سوی شهرداری همدان، گام بلندی در راستای تسهیل این فرایند است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر مدیریت شهری تاکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفاف‌سازی روند فعالیت بخش‌های مختلف شهرداری به نفع مردم دارد و راه‌اندازی "سامانه شهرداری الکترونیک " نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری همدان اجرایی شده است.

دسترسی آسان به سامانه خدمات شهرداری
حسینی با تاکید بر ضرورت الکترونیکی شدن خدمات شهرداری در راستای ایجاد شهر هوشمند، به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری افزود: شهروندان همدانی می‌توانند با مراجعه به نشانی http: //esup. hamedan. ir/ از خدمات عمومی و با ایجاد کارتابل شهروندی از خدمات اختصاصی این سامانه بهره مند شوند.

سامانه شهرداری الکترونیک همدان؛ از حذف دلال‌ها تا شهروندسپاری خدمات

وی به انعقاد قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر اسناد رسمی در اجرای این سامانه اشاره کرد و افزود: آموزش‌های لازم برای کارکنان این بخش‌ها ارایه شده و با ورود سایر ادارات، به ویژه بانک‌ها شاهد آثار موفق این طرح خواهیم بود.

شهردار همدان یادآور شد: شهر همدان به عنوان یکی از شهرهای برتر و الگو در اجرای سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی در سطح کشور عمل کرده است.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعه مردم به شهرداری
مدیر عامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان نیز هوشمندسازی و شهرداری الکترونیک را گامی به سوی تحول مدیریت شهری دانست.

جواد مختاری با اشاره به اهمیت شهروند سپاری در حوزه مدیریت شهری ادامه داد: ۷۰ درصد از مراجعات شهرداری مربوط به پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی، بانک‌ها و ادارات خدمات رسان است که با راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک این مراجعات حذف و اینترنتی خواهد شد و زیرساخت‌های فنی این موضوع فراهم شده و لازم است فرهنگ‌سازی در این زمینه با کمک اصحاب رسانه و مردم ایجاد شود.

سامانه شهرداری الکترونیک همدان؛ از حذف دلال‌ها تا شهروندسپاری خدمات

وی افزود: هم چنین بیش از ۵۰ درصد از مراجعات مردم به شهرداری همدان برای پاسخ استعلام به صورت اینترنتی و سیستمی (غیرحضوری) شده و این موضوع همت شهردار در جهت حل مشکلات مردم را نشان می‌دهد.

بیش از ۵۰ درصد از مراجعات مردم به شهرداری همدان برای پاسخ استعلام به صورت اینترنتی و سیستمی (غیرحضوری) شده و این موضوع همت شهردار در جهت حل مشکلات مردم را نشان می‌دهد.

مختاری بیان کرد: پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک در راستای ارایه خدمات غیر حضوری به شهروندان است و ایجاد بانک اطلاعاتی و آرشیوهای الکترونیکی زمینه ساده‌سازی امور، کاهش مراجعات مردم به شهرداری، صدور پروانه ساختمانی، پاسخ‌های استعلام، گواهی‌ها و مفاصا حساب را فراهم ساخته است.

گوشی‌های هوشمند ابزار دسترسی مردم
وی خواسته شهروندان در ارایه خدمات غیرحضوری را از عوامل مهم پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک دانست و بیان کرد: امروزه با توجه به افزایش دانش و دسترسی گسترده مردم به گوشی‌های هوشمند امکان ارایه خدمات الکترونیک و افزایش شفافیت که جزو مطالبات به حق شورای شهر، مدیریت شهری و مردم بود، با ایجاد این سامانه تحقق یافت.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی شهرداری الکترونیک علاوه بر دور کاری کارکنان، امکان ارایه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، آشنایی با ضوابط مختلف شهری، ارایه اطلاعات مورد نیاز کاربران، پرداخت عوارض و قبوض شخصی و صنفی فراهم شده است.

مدیر عامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان گفت: همچنین با راه‌اندازی سیستم‌های خدمات الکترونیک زمینه برای صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی از لحظه درخواست تا پایان کار به صورت سیستمی فراهم شده است.

وی از شهروندان خواست در صورت عدم دسترسی به سیستم‌های الکترونیکی برای ورود به سامانه، از دفاتر پیشخوان سطح شهر در راستای ورود به شبکه با هزینه بسیار ناچیز اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha