به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ شبکه بلومبرگ پیش از این نوشته بود که اوکراین قصد دارد از اول ژانویه (۱۱ دی ماه)، مبلغ دریافتی را برای انتقال هر تن نفت روسیه به مجارستان و اسلواکی از خاک خود، با ۲.۱۰ یورو افزایش، به ۱۳.۶۰ یورو برساند.
به گزارش رویترز؛ تجار اروپایی با توجه به محدود بودن منابع جایگزین، با عجله در حال پر کردن تانکرهای ذخیره سازی این منطقه با گازوئیل روسیه قبل از اجرای ممنوعیت های اتحادیه اروپا علیه این کشور در ماه فوریه هستند.
اتحادیه اروپا که بشدت به واردات دیزل (گازوئیل) از روسیه وابسته است، تا ۵ فوریه (۱۶ بهمن) واردات همه محصولات نفتی روسیه را منع خواهند کرد. این اقدام بروکسل به دنبال اجرای ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از ماه دسامبر اجرایی خواهد شد.
شرکت داده های «رفینیتو» نیز اعلام کرده که گازوئیل روسیه ۴۴ درصد از مجموعه واردات اروپا را در ماه نوامبر تشکیل داده است. با وجودی که وابستگی اروپا به سوخت روسیه نسبت به ماه های قبل از فوریه و زمان حمله مسکو به اوکراین به میزان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است اما روسیه همچنین تامین کننده بزرگ گازوئیل در قاره اروپا است.
«یوجین لیندل»، تحلیلگر بازار پالایش و محصولات در شرکت مشاوره انرژی «اف جی ای» در انگلیس گفت: اتحادیه اروپا باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ بشکه در روز ذخیره برای جایگزین کردن گازوئیل روسیه داشته باشد که از کشورهای آمریکا، هند و خاورمیانه و غرب سوئز تامین می کند.
بخشی از هجوم اروپایی ها برای پر کردن تانکرهای این منطقه در حالی رخ می دهد که شرکت «ای سی ای فیوچرز» اروپا، پیش از تحریم های اتحادیه اروپا، واردات گازوئیل دارای سولفور پایین از روسیه را ممنوع کرده است.
از ۳۰ نوامبر تجار باید به این شرکت ثابت کنند که هیچ محصولی برای تحویل در ماه ژانویه از طریق معاملات آتی ای سی ای، از روسیه وارد تانکرها در منطقه ذخیره سازی آمستردام-روتردام-آنتورپ نشده است.
برخی از تحلیلگران بازار انتظار دارند که با توجه به سطح پایین ذخیره سازی در این منطقه از گازوئیل با منشا روسیه و خارج از آن تصمیم شرکت ای سی ای فیوچرز تاثیر چندانی نداشته باشد.
نظر شما