۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۶
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 84950715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصوبه کنکور به دنبال دستیابی به عدالت آموزشی است

اصفهان- ایرنا- ریس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی گفت: مصوبه کنکور در راستای تربیت آموزش عمومی کشور و دستیابی به عدالت آموزشی است.

به گزارش ایرنا، محسن زارعی عصر روز سه‌شنبه در گردهمایی کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان اصفهان که در مرکز آموزشی رفاهی شماره سه اصفهان برگزار شد افزود: این اصلی است پذیرفته شده که سنجش، مسیرآموزش و حتی محتوا را تعیین می‌کند که این نوع سنجیدن برای آموزش عالی در سازمان سنجش و با آزمون کنکور و خارج از نظام آموزش و پرورش عمومی اتفاق می‌افتاد.

وی اظهار داشت: سابقه تحصیلی یکی از ساحت‌های دانش‌آموزان را به عنوان مصداق تعیین می‌کند، ولی ناقص است زیرا در سند تحول تاکید شده که ارزشیابی ما تک ساحتی است در حالیکه تربیت ۶ ساعتی است.

وی با اشاره به تغییرات حاصل شده در آزمون سراسری توسط مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: خیلی از دانش‌آموزان از جزئیات تغییرات مطلع نیستند و مدیران در خط مقدم آگاهی‌بخشی هستند، هرچند در این ایام، خط مقدم برای آنها گسترده شده و در بخش‌های مختلف باید مبارزه، دفاع و پیشگیری کنند؛ این موضوع باید با تسلط و جزئیات کامل که تا حدودی ممکن است پنهان باشد، توضیح داده و دانش‌آموزان از این جزئیات در زمان مناسب مطلع شوند.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی افزود: در مصوبات ۸۴۵، ۸۵۵ و ۸۶۳ چند اتفاق مهم افتاده است؛ اینکه آزمون سراسری ۲۲ مرحله‌ای نیست بلکه ۲ نوبت شده است و در این راستا اگر داوطلب آزمون را خراب کند این فرصت کمک می‌کند تا استرس دانش‌آموز پایین بیاید تا در ۲ نوبت و در زمان کوتاه‌تر از یک سال بتواند آزمون دهد.

وی تصریح کرد: دروس عمومی حذف نشده است در سالهای گذشته سهم دروس عمومی در آزمون سراسری بین ۱۷ تا ۲۳ درصد بوده و الان سهم آن به ۲۶ درصد افزایش‌یافته است.

زارعی افزود: به‌جای سنجیدن در قالب یک آزمون تستی، به‌صورت تشریحی و باتوجه‌ به اهداف تعریف شده سنجش صورت می‌گیرد و حذفی اتفاق نیفتاده و تضعیف هم نشده بلکه تقویت انجام‌ گرفته است.

وی با بیان اینکه از ۴۰ درصد ۲۶ درصد سهم دروس عمومی است و ۱۴ درصد سهم دروس اختصاصی است، گفت: زیرگروه‌ها حذف شده زیرا داوطلب برای کسب رشته مورد نظر در زیر گروه خاص تمرکز می‌کرد و اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد؛ در مواردی هم تعدادی از دانش‌آموزان بعضی از درس ها را برای آزمون کنار می‌گذاشتند.

این مسوول یادآور شد: مصوبه ۹۱۵ شورای‌ عالی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که یک‌ بار برای هر درس و برای ترمیم نمرات دروسشان اقدام کنند و اگر از نمره درسی راضی نیستند آن را مجدد امتحان بدهند و ترمیم کنند.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی افزود: تغییراتی که بر اساس مصوبه ۸۶۱ اتفاق افتاده است، این است که برای سال ۱۴۰۲ یعنی سالی که پذیرش آن می‌ شود( ۱۴۰۲-۱۴۰۳) باید کنکور ۲ مرتبه برگزار و انتخاب رشته آن یک‌ مرتبه اتفاق می‌افتد؛ دانش‌آموزی که در دی‌ ماه در آزمون سراسری شرکت می‌کند، می‌تواند تیرماه هم در آزمون سراسری شرکت کند و یا می‌تواند دی‌ ماه را ملاک انتخاب خود قرار دهد و اگر در هر ۲ آزمون شرکت کرد، آزمونی که تراز بالاتری دارد برای او محاسبه می‌شود و اگر در ۲ گروه آزمایشی شرکت کرد باز هم انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری آزمون تیرماه و کارنامه‌های صادر شده در خرداد، سابقه تحصیلی گزارش می‌شود، نه به‌ صورت نمره خام بلکه صورت نمره کل و این نمره کل به‌عنوان سابقه تحصیلی ارائه می‌شود و تراز بالاتر آزمون هم محاسبه و بدین صورت رتبه داوطلب تعیین می‌شود و انتخاب رشته بر اساس آن انجام می‌گیرد.

وی در بخش دیگری با اشاره به روز اصفهان و حماسه ایثار و شهادت مردم این خطه در ۲۵ آبان گفت: اصفهان به‌عنوان استانی است که در مرز نیست ولی همیشه احساس تکلیف می‌کند و بیشترین اعزام به جبهه‌های جنگ از این استان صورت گرفته و سردارانی که نامشان در تارک تاریخ ثبت شده از این اصفهان بوده‌اند.

زارعی با اشاره به تشییع اخیر مدافعان امنیت در اصفهان گفت: اصفهان ثابت کرد که همانند سابق مدافع نظام اسلامی است و در تاریخ هم ثابت شده که مردم اصفهان شجاعت، روحیه ایثار و مقاومت را داشته‌اند و برای ایران اسلامی، مایه افتخار هستند.

اکنون حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha