یک قدم تا دومین سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد 

یاسوج- ایرنا- نخستین سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته توسط یک شهروند لبنانی صورت گرفت که کارخانه موفقی دارد و پس از چند سال اکنون یک شهروند عراقی برای سرمایه گذاری در این استان فعالیت خود را شروع کرده است.

به گزارش ایرنا،سرمایه گذاری خارجی یکی از عوامل تعیین کننده در رشد اقتصادی است که دولت سیزدهم در همان ابتدای کار، توجه ویژه ای به مقوله سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داشته و کهگیلویه و بویراحمد در راستای این رویکرد دولت مقدمات جذب سرمایه گذار خارجی را به خوبی فراهم کرده است.

سرمایه گذاری خارجی (Foreign Investment) به معنای سرمایه گذاری یک شرکت یا شخص حقیقی در کشوری دیگر برای تجارت یا تولید است.

بنابر تحلیل کارشناسان اقتصادی، رشد اقتصادی از اهداف مهم اقتصادی هر کشور است و برای رسیدن به یک رشد اقتصادی عوامل زیادی تأثیر گذارند که سرمایه گذاری خارجی در این رشد بسیار موثر است.

همچنین انباشت سرمایه یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی است که یکی از منابعی که می تواند کمبود منابع لازم برای انباشت سرمایه را تأمین کند،جذب سرمایه های خارجی است.

این مهم به عنوان یک پدیده نوظهور در عرصه حیات اقتصادی کشورها نمود بارزی یافته و به عنوان یکی از مصداق های تحرک سرمایه موفقیت چشمگیری در افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، انتقال فن آوری، افزایش توان رقابت، بهبود منابع مالی و انسانی، توسعه بازارهای صادراتی به حساب می رود.

از این رو دولت، کمک به رشد این نوع از سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار داده است و مقدمات جذب سرمایه گذار در استان های مختلف ازجمله کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.

وضعیت کنونی سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه وبویراحمد با کشف منابع نفتی در گچساران در سال ۱۳۰۲ توسط کنسرسیوم دارسی از نخستین استان‌هاست که با فعالیت اقتصادی خارجی‌ها در ایران آشنا شد اما در یک قرن گذشته نتوانست برای جذب سرمایه خارجی موفقیت‌های بزرگی کسب کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها طرح و واحد دارای سرمایه گذار خارجی در استان طرح سیمان مارگون متعلق به شرکت بین‌الملل توسعه گستر هلال خاورمیانه بوده که شرکای سرمایه گذار آن از کشور لبنان ( به نام عباس فواض) است.

طاهر شریف پور افزود: این طرح از سال ۱۳۸۵ جواز تأسیس اخذ و از سال ۱۳۸۹ شروع به فعالیت کرد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ در جریان سفر ریاست جمهوری به استان، فاز نخست آن بهره برداری شد و در هفته دولت سال ۱۳۹۶ فاز تکمیلی آن طی سفر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به بهره برداری رسید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ساخت کارخانه سیمان مارگون با چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و مشارکت سرمایه گذار خارجی در این شهرستان محروم آغاز شد و هم اینک ظرفیت آن نیز ماهانه یک میلیون تن و میزان تولید کنونی آن هم ماهانه ۹۰۰ هزار تن است.

شریف پور ابراز داشت: در این مدت ۲۰۴ هزار تن سیمان از کارخانه مارگون و ۱۲۴ هزار تن از کارخانه سیمان یاسوج به ارزش ۲ میلیون و ۴۳۶ هزار دلار صادر شده است.

وی عنوان کرد: ارزش پایه صادراتی هر تن سیمان ۱۸ دلار است که کف عرضه هفتگی کارخانه مارگون ۱۵ هزار تن تعیین شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در نشست استاندار استان با این سرمایه گذار، قول های خوبی از طرف سرمایه گذار در خصوص ایجاد طرح های مهم دیگری در استان داده شده است.

چاپ کتاب فرصت های سرمایه گذاری استان

شریف پور عنوان کرد: کتاب توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری به زبان فارسی و انگلیسی تهیه و حتی در نمایشگاه بین المللی کیش ارائه شد.

وی ادامه داد: به زودی چاپ نهایی انجام خواهد گرفت و نقشه راهنمایی سرمایه گذاری در استان هم در دست انجام است که این نقشه شامل فرصت ها و توانمندی ها و مزیت های سرمایه گذاری استان است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: راهنمای فرصت های سرمایه گذاری استان به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی است.

شریف پور اضافه کرد: این راهنما هنوز نهایی نشده و ایراداتی دارد که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

شناسایی۵۰ فرصت سرمایه گذاری در استان

وی تصریح کرد: هم اینک ۵۰ فرصت سرمایه گذاری در این استان شناسایی شده که در تمام بخش های اقتصادی استان هستند و بر اساس آمایش سرزمین و مزیت نسبی شهرستان های استان است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از این تعداد ۲۰ فرصت سرمایه گذاری پیش امکان سنجی شده است.

شریف پور ابراز داشت: لیست این ۲۰ طرح برای تهران ارسال شده که در سامانه بین المللی سازمان سرمایه گذاری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان انجام شده است و در سایت بین المللی سرمایه گذاری خارجی قرار داده می شود تا سرمایه گذاران به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین مقدمات اولیه کار اطلس سرمایه گذاری استان انجام شده است و در آینده نزدیک از آن هم با حضور صاحبنظران رونمایی خواهد شد.

فرصت های ویژه سرمایه گذاری استان کدامند؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به وضعیت حوزه نفت و گاز استان در گچساران یکی از فرصت های ویژه سرمایه گذاری خارجی استان در زمینه پالایشگاه ها حوزه نفت و گاز است.

شریف پور بیان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی نیز یکی دیگر از این فرصت هاست که جزو ابر پروژه هاست.

وی ادامه داد: از گردشگری در حوزه شهرستان بویراحمد و دنا نیز می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری پاک و هدفمند نام برد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: حوزه کشاورزی به ویژه دامپروری هم ظرفیت های خوبی در خصوص فرصت های ویژه سرمایه گذاری وجود دارد.

چالش های فراروی سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

وی تاکید کرد: یکی از چالش های موجود عدم مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی است چون ما این وضعیت و شرایط با حوزه اصفهان، فارس و خوزستان نمی توانیم رقابت کنیم.

شریف پور ابراز داشت: باید شرایط و مشوق هایی وجود داشته باشد که برای سرمایه گذاری جذابیت بیشتری نسبت به بقیه استان ها داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین استان به خوبی معرفی نشده است و زیرساخت های استان به خصوص در حوزه حمل و نقل زمینی و هوایی تکمیل نیست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرهنگ کار و سرمایه گذاری در استان باید شکل بگیرد.

وی بیان کرد: معارضات اجتماعی در استان یکی دیگر از چالش های اساسی فراروی سرمایه گذاری خارجی در استان است.

اقدامات خدمات مرکز خدمات سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد

وی با اشاره به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در سال ۱۴۰۱، افزود: با دستور استاندار جهت مشخص نمودن راهبردهای مرکز خدمات سرمایه گذاری این مرکز اقدام به تهیه راهبردهای مرکز خدمات سرمایه گذاری کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از این راهبردها مستقر کردن نماینده وزارت امور خارجه در استان است که در این صورت می توانیم ارتباط بهتری با کشورهای دیگر برقرار کنیم، ظرفیت های استان به خوبی معرفی شود و سرمایه گذاران کشورهای دیگر را به استان معرفی و هدایت کند.

شریف پور عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از راهبردهای دیگر شناسایی و تهیه پیش امکان سنجی فرصت های سرمایه گذاری است که ۵۰ فرصت سرمایه گذاری در استان شناسایی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مقدمات راه اندازی سایت سرمایه گذاری استان به زبان های انگلیسی و عربی انجام شده و کتاب توانمندی ها و ظرفیت های سرمایه گذاری هم تهیه شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راهبردهای ما شرکت در همایش ها و نمایشگاه ها جهت معرفی فرصت های سرمایه گذاری است که استان در نمایشگاه بین المللی کیش شرکت کرد و اقدام به معرفی فرصت ها و توانمندی های استان شد.

شریف پور ابراز داشت: تهیه کلیپ فرصت های سرمایه گذاری، نشست با سازمان سرمایه گذاری خارجی جهت تعیین استان به عنوان استان پایلوت سرمایه گذاری که به زودی انجام خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از ظرفیت شرکت های دولتی و نیمه دولتی جهت مشارکت در سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک شریک داخلی، شناسایی سرمایه گذاران بومی استان و تشویق آنها جهت مشارکت در سرمایه گذاری استان، برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی مدیران و کارشناسان در خصوص تامین مالی پروژه ها و جذب سرمایه گذاری خارجی، شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری جدید هم جزو راهبردهای این مرکز هستند.

وی تصریح کرد: معرفی توانمندی های استان به روش های مختلف و بازدید از مراکز خدمات سرمایه گذاری استان های همجوار و استفاده از تجربیات آنها و نشست با سفیران کشورهای خارجی در کشور جهت معرفی ظرفیت ها و توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری گوشه ای از دیگر راهبردهای مرکز خدمات سرمایه گذاری استان است.

مزیت های سرمایه گذاری خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شعار امسال به بحث اشتغال آفرینی تاکید دارد و از این روی از مزیت های سرمایه گذاری خارجی ایجاد اشتغال پایدار است.

وی تاکید کرد: همچنین سبب رشد اقتصادی استان خواهد شد که هم اشتغال و تولید۲ موضوع و ابزار اساسی برای توسعه استان هستند.

شریف پور ادامه داد: افزایش صادرات برای استان را رقم خواهد زد و در مجموع جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی مزیت های بسیار خوبی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اقامت سرمایه گذاران در گذشته سه ساله بود اما اکنون با تصویب هیات دولت اقامت آن ها پنج ساله شده که خبر خوبی برای سرمایه گذاران خارجی است.

یک قدم تا جذب سرمایه گذاران بزرگ خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مقدمات کار برای ایجاد مجهزترین مرکز تصویر برداری ام آر آی کشور در یاسوج در دست اجراست.

سید احسان عسکری افزود: سرمایه گذار عراقی زمین، ساختمان و ابنیه این طرح را آماده کرده است و مقرر شده تجهیزات را در این مکان استقرار کند.

وی ادامه داد: به زودی بیماران از استان های همجوار به یاسوج خواهند آمد و دیگر بیماران کهگیلویه و بویراحمد مجبور نیستند برای تصویربرداری به استان های دیگر عزیمت کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تجهیزات مورد نیاز این مرکز به طور کامل خریداری شده و از ۲ هفته دیگر به کشور و در نهایت به یاسوج وارد می شود.

همچنین در بحث ریل و راهسازی با سرمایه گذار خارجی دیگری در حال رایزنی هستیم که امید است به نتیجه خوبی منتهی شود.

نزدیکی به بنادر جنوبی برای صدور کالاهای تولیدی، داشتن منابع عظیم نفت و گاز، آب، جنگل، مراتع و سایر ثروت‌های طبیعی امکان سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف در استان کهگیلویه و بویر احمد فراهم است.

حمایت‌های ویژه دولت در کاهش سود تسهیلات بانکی می‌تواند مشوق خوبی برای ترغیب سرمایه گذاران به فعالیت اقتصادی و سودآور در این استان باشد.

تولید سالانه حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب روان آب در ۲ حوضه مهم آبی، تعداد پرشماری رودخانه پرآب و چشمه سارهای بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد امکان سرمایه گذاری کارآفرینی و تولید در زمینه‌های

مختلف صنعت، کشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان را در این استان فراهم کرده است.

و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از مستعدترین استان‌های کشور در این زمینه است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاه آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به‌وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در گچساران تولید می‌شود.

شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ در ایران است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می‌کند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مجهز به ۱۰ واحد بهره برداری، ۱۳ ایستگاه تقویت فشار، سه مجتمع گاز مایع، ۷۵۰ حلقه چاه و ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال لوله است.

این منابع خدادادی امکان سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی را نیز فراهم کرده است.

حدود ۱۰۰ فرصت جدید سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، انرژی، نفت، پتروشیمی، صنعت و معدن در این استان شناسایی شده است.

کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌هایی برای سرمایه گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی، گیاهان دارویی، باغداری، آب و منابع طبیعی دارد.

این استان با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.

در مجموع به نظر می‌رسد مزیت‌های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد توان جذب سرمایه گذاران خارجی را دارد اما شرایط زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل، نیروی انسانی، منابع بانکی، معرفی فرصت‌ها و دیوانسالاری به‌گونه‌ای است که جلوی آن سد شده است.

از این رو برخی راهکارها مانند تصویب ابزارهای تشویقی و ترجیحی برای استان می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha