۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 84952144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۱۴ اثر طبیعی و معنوی زنجان در فهرست آثار ملی و جهانی است

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: در زمان حاضر این استان ۲ هزار اثر تاریخی طبیعی و معنوی دارد و از این تعداد ۹۱۴ اثر در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت‌ شده که شامل ۷۱۹ اثر غیرمنقول، یک اثر ثبتی، ۲۲ اثر طبیعی ۶۱ معنوی ثبتی و ۳۹ منقول تاریخی است.

سید سعید صفوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه راە درست و اصولی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در استان واگذاری این اماکن به بخش خصوصی است افزود: واگذاری بناهای تاریخی از طریق صندوق احیاء سازمان میراث‌فرهنگی در سطح استان انجام می‌شود که هدف از این واگذاری‌ها اشتغال‌زایی پایدار، استفاده بهینه از بناهای تاریخی با کاربری‌های متناسب است.
وی با بیان اینکه احیای بافت تاریخی زنجان، بازار و معابر منتهی به بازار تاریخی، سراها، کاروانسراها و حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های این اداره کل است اضافه کرد: بعد از مرمت کامل برای سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و هم‌اکنون بقعه‌های تاریخی میرزایی و سراهای بازار مانند ذبیحیان و ملک و بقعه چلبی اوغلو و حمام سالار در سلطانیه به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.
این مسوول ادامه داد: در زمان حاضر خانه خدیوی، خانه معینی، سرای ناصری حمام حاجی داداش، بخش‌های مختلفی از گنبد سلطانیه و بازار تاریخی زنجان در حال مرمت هستند کاربری برخی از این بناها پس از مرمت و احیای گردشگری اقامتی‌-پذیرایی و یا فرهنگی تعیین می‌شود.
وی اظهار داشت: با رایزنی ها در حال تلاش هستیم تا روز ملی چاقوی زنجان را در تقویم ثبت کرده و زنجان را به‌عنوان شهر جهانی فلزات صنایع‌دستی معرفی کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به اینکه اشتغال یکی از موضوعات مهم استان است ادامه داد: توجه به حوزه صنایع‌دستی می‌تواند یکی از راه‌های رفع معضل بیکاری در استان باشد.
به گفته صفوی، صنایع‌دستی به دلیل فراوانی مواد اولیه، ارزانی، دسترسی آسان به آن و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، نداشتن آلایندگی زیست‌محیطی، ارزش‌افزوده بالا میتواند بهترین گزینه برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال باشد.
وی یادآور شد: از طرفی به دلیل ارتباط تنگاتنگ صنایع‌دستی با صنعت توریسم، توجه به این بخش مییتواند برای جلب و جذب گردشگران به کشور سودمند باشد.
این مسوول خاطرنشان کرد: برگزاری تورهای علمی تفریحی می‌تواند در ایجاد انگیزه و علاقه برای دانش آموزان در جهت سوق دادن روحیه آن‌ها به سمت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی موثر واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha