کم شدن سطح کشت کلزا برای چهارمین سال متوالی در مازندران/ بارندگی سال زراعی ۴۱ درصد کاهش یافت

ساری- ایرنا- اگرچه کشت محصول استراتژیک کلزا در مازندران به دلیل تغییرات اقلیمی و نباریدن باران طی مهر تا نیمه اول آبان ماه به چهارمین سال متوالی رسید و سطح زیر کشت آن کاهش یافت اما جایگزینی کشت از این محصول دانه روغنی به کشت گندم، جو ،علوفه و سبزی و صیفی مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  اگرچه کشت محصول استراتژیک کلزا در مازندران به دلیل تغییرات اقلیمی و نباریدن باران طی مهر تا نیمه اول آبان ماه به چهارمین سال متوالی رسید اما جایگزینی کشت از این محصول دانه روغنی به کشت گندم، جو ،علوفه و سبزی و صیفی مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی استان است.

بارندگی به موقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، وضعیتی که به دلیل کاهش بارندگی در مهر و آبان ماه چهار سال گذشته همواره سبب شد تا سطح کشت کلزا به عنوان مهمترین محصول دانه روغنی استان با کاهش محسوسی نسبت به سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی مواجه شود.

کشت کلزا در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود و در مهر ماه تا حداکثر ۱۵ آبان ماه پیک کشت این محصول در جلگه و دشت است. البته کلزا کاری را می توان در زمین های شالیزاری تا پایان آبان ماه هم انجام داد.

طبق داده‌های آماری از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور،میانگین بارش ۲ ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به آبان ،حدود ۹۹ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۵۲ میلیمتر بوده، حدود ۳۵ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۱۶۷ میلیمتر بوده، حدود ۴۱ درصد کاهش داشته است.

در نخستین ماه از فصل زراعی جدید یعنی در مهرماه امسال ۴۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷۲ میلیمتر بوده حدود ۴۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن نیز که حدود ۵۳ میلیمتر بوده حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

میانگین بارش آبان ماه امسال استان مازندران حدود ۵۱ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۸۲ میلیمتر بوده، حدود ۳۸ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۱۲۲ میلیمتر بوده، ۵۸ درصد کاهش داشته است.

بررسی ها از آمار های معاونت زراعت جهاد کشاورزی مازندران نشان می دهد تعهد امسال برای کشت کلزا در استان ۲۵ هزار هکتار بود که با توجه به پایان فصل کاشت این محصول تنها کمتر از یک سوم آن محقق شده است. امسال تنها هشت هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفت که حدود۳۰۰ هکتار کمتر از سال گذشته است.

کم شدن سطح کشت کلزا برای چهارمین سال متوالی درمازندران/ بارندگی سال زراعی جاری ۴۱درصد کاهش یافت

بر اساس آمار رسمی مدیریت زراعت جهادکشاورزی پارسال ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی مازندران به کشت پاییزه کلزا اختصاص داشت و از این سطح حدود هشت هزارو ۵۰۰ تن محصول برداشت و تحویل مراکز خرید شده است در حالی که تعهد استان برای کشت در سال گذشته ۲۷ هزار هکتار بود.

سال ۱۳۹۹ نیز حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت پاییزه دانه روغنی کلزا رفت ، وسعتی که یک سوم برنامه مصوب و تعهد همان سال را پوشش داد.آمار کشت پاییزه کلزا مربو ط به سال ۹۸ در مازندران نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که نسبت به تعهد همان سال که ۴۰ هزار هکتار بوده ، کاهش محسوسی را رقم زد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید کاهشی شدن سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا طی چهار سال گذشته ،بیان کرد: امسال نیز به دلیل کمبود بارش و نباریدن به موقع در بازه زمانی مهر تا نیمه آبان ماه ،حدود هشت هزارو ۸۰۰ هکتار کلزا کاری شد که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۰۰ هکتار کمتر است.

خلیل حقیقی با توضیح این که امسال برای چهارمین سال متوالی نسبت به آمار تعهدی کشت کلزا تا حدود ۴۰ درصد فقط به دلیل خشکسالی و نباریدن به موقع باران پاییزی عقب می افتیم، گفت: جابجایی کشت کلزا ، گندم ، سویا و علوفه دامی به ویژه شبدر در اراضی شرق مازندران که عمده کشت پاییزه استان در این مناطق انجام می شود ، یک امری طبیعی است.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

کم شدن سطح کشت کلزا برای چهارمین سال متوالی درمازندران/ بارندگی سال زراعی جاری ۴۱درصد کاهش یافت

لزوم گسترش کشت گندم و علوفه دامی درمازندران

وی با اظهار این که هر ساله حدود ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های خشکه زاری و شالیزارهای استان زیر کشت انواع محصولات پاییزه از جمله گندم، جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات می رود که در این میان جابجایی بین کشت دانه روغنی کلزا ، گندم و شبدر در سطح ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می شوند ، ادامه داد: از آن جایی که تعهد امسال مازندران در کشت گندم ۵۵هزار هکتار است ، توقع دایم کشاورزان نسبت به کشت این محصول به عنوان کشت جایگزین کلزا اقدام کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: مشکلی در تامین بذر گندم وجود ندارد چراکه با هماهنگی بذر مورد نیاز گندمکاران از استان همجوار استان گلستان تامین شده است.

حقیقی سهمیه کشت جو امسال مازندران را ۲۹ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: تا کنون ۲۴هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول پاییزی رفته است.

وی سهمیه کشت انواع علوفه به ویژه شبدر برسیم را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تا کنون حدود ۳۶هزار هکتار از این اراضی به کشت این محصول رفته است.

سال زراعی و یا سال آبی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد.

آب و هوای معتدل خزری جلگه های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی البرز را شامل می شود که در آن به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت تجمع یافته و به بارش های قابل ملاحظه و دمای معتدل می انجامد. میانگین بارندگی سالیانه در نوار ساحلی مازندران حدود یکهزار میلی متر است که از غرب به شرق کاهش می یابد.

آب و هوای کوهستانی مازندران از دو نوع معتدل در دامنه های البرز تا سرد در قلل و ارتفاعات بالاتر از سه هزار متر متغیر است.کاهش میزان بارندگی سالیانه ، کاهش متوسط درجه حرارت ماهانه ، زمستان های سرد همراه با یخبندان های طولانی و تابستان های کوتاه از ویژگی های مناطق کوهستانی مازندران است.

قرارگیری مازندران در حاشیه دریای خزر سبب شده است تا این استان در طول سال از آب و هوایی همسایگانی چون سرزمین سیبری ، دریای مدیترانه و دریای خزر و فلات مرکزی ایران متاثر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha