محمد پردل نژاد عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی رشت - کاسپین را به طور متوسط ۷۵ درصد عنوان و بیان کرد: تا کنون ۱۵ کیلومتر از این مسیر هم ریلگذاری شده است.
وی با اشاره به دشواری های احداث این مسیر ریلی، خاک مورد نیاز برای این پروژه را سه میلیون متر مکعب ذکر و تصریح کرد: تا کنون ۲ میلیون تن متر مکعب از خاک مورد نیاز این پروژه تامین شده است.
این مسئول عنوان کرد: ضمن آنکه عبور راه آهن از مسیرهای جلگهای، باتلاقی و شالیزاری مصالح و ابزار خاص می خواهد تا بتوانیم زمین را تسطیح و بستر اولیه را برای اجرای پروژه آماده کنیم.
وی اظهار داشت:از سویی به دلیل تراکم جمعیت مجبور به جابه جایی انشعابات بسیاری شدیم تا بتوانیم مسیر را با حفظ حریم ها پیش ببریم.
مدیرحوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان با اشاره به آبروها و نهرهای بسیاری که در گیلان وجود دارد، افزود: پل های روگذری باید برای این مسیر ریلی ساخته شود که برخی از آنها همچون جاده شیجان، احداث پل روی جاده پیر بازار و ضیابر و پل رشت - فومن ساخته شده است.
وی بزرگترین ساخت ابنیه را در مسیر ریلی رشت- کاسپین بر روی جاده رشت خمام و انزلی عنوان و بیان کرد: این پروژه ۲۶۲ متر طول و هفت دهانه دارد و فقط ساخت بخش عرشه پل باقی مانده است.
پردل نژاد با بیان اینکه در حال حاضر برای تکمیل راه آهن رشت- کاسپین یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: در صورتی که اعتبار این پروژه به موقع تامین شود طی ۶ ماه تکمیل می شود.
به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن رشت –کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
نظر شما