نمایش دست‌آفرین‌های هنر ایرانی در بنای تاریخی هتل ایران رشت 

رشت - ایرنا - نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان از مجموعه نخستین جشنواره ملی صنایع دستی بسیج با عنوان ”دست آفرین‌های هنر ایرانی” امروز دوشنبه در ساختمان کهن هتل ایران رشت گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیرزمانی نیست که از خبر تبدیل بناهای تاریخی استان به جاذبه‌های گردشگری می‌گذرد و امروز گردشگران به تلاقی اصالت هنرهای سنتی و قدمت در بنایی تاریخی دعوت شده اند؛ هتل ایران رشت با نزدیک به یک قرن قدمت در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۴۹۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
صنعت دست بواسطه جاری شدن ذوق و هنر در تولید یادمان‌هایی از گذشته، حامیان خویش را بی‌ارمغان رها نمی‌کند بلکه اصالت و قدمتی برآمده از صفای روستایی، پاداشی است که در برابر این حمایت، نصیب خریداران تولیدات صنایع دستی می‌شود.
گیلان سراسر همایشی است از فرهنگ، تاریخ، طبیعت و در این میان شرق گیلان که خود تاریخی است به بلندای هزاران سال؛ موفق شد در سال ۹۸ همراه با عطر نارنج، چای و شالی ثمره کوبش پر قدمت زنان قاسم‌آباد رودسر در تار و پود نخ‌های ابریشمی را با نقش هایی چون شانه گُل، قالی‌گُل، گلیم‌گُل را در بافته ای با عنوان چادرشب به ثبت جهانی برساند.
اگرچه پیش از جهانی شدن روستای قاسم آباد رودسر، روستای فشتکه خمام خنکای بافته های سبز حصیرهایش را در بعد ملی به ثبت رساند اما پس از جهانی شدن چادر شب بافی، رشت بواسطه رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) رنگ های چشم نواز ابریشمینش را، شالما در غرب گیلان عطر جنگل را در سازه های چوبینش، ارده گرمای پشم گوسفندانش را در قامت طراحی لباس و پارچه با نام شال بافی و جیرده لذت عطر گِل در هزار طرح سفالستانش را و عنبران محله آستارا طرح های گلیمش را توانست در بعد ملی به ثبت برساند و در قالب گردشگری در قامت هنر بین‌المللی بایستد.

گشایش نمایشگاه صنایع دستی در هتل ایران رشت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در رابطه با گشایش نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان از مجموعه نخستین جشنواره ملی صنایع دستی بسیج با عنوان ”دست آفرین‌های هنر ایرانی” گفت: جانمایی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در یک بنای تاریخی می تواند تاکیدی بر تلفیق حوزه های متعدد در راستای توسعه گردشگری استان باشد.
ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ۳۰ هنرمند استان در شاخه‌های خاص صنایع دستی گیلان اعم از بافت‌های داری و غیر داری در ۱۰ اتاق از بنای پر قدمت هتل ایران رشت و محوطه آن تولیدات خویش را تا ۱۴ آذرماه در معرض تماشای علاقمندان به این شاخه هنری می گذارند.
وی اظهار داشت: آبگینه و مینا کاری، پوشاک محلی، دست ساخته های چرمی، نساجی سنتی، سفال و سرامیک، سنگ، رشتی دوزی و نقاشی های سنتی بخشی از رشته هایی است که در این نمایشگاه توسط هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان ارائه می شود.
جهانی گفت: وظیفه ذاتی صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی علاوه بر این اداره‌کل بر عهده همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم است که همچون امانتداری امین، میراث گذشتگان را حفاظت و به آیندگان بسپاریم.
وی حفظ اصالت بنای تاریخی، معرفی فرهنگ بومی - محلی استان، گسترش مطالعات پژوهشی، تعریف کاربری متعارف و همگن با بنا، جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار را از اهداف اصلی برنامه ساماندهی آثار تاریخی عنوان کرد و بر لزوم بهره گیری و مشاوره از همه فرهیختگان، متخصصان و آحاد مردم به منظور صیانت از آثار و بناهای تاریخی ارزشمند تاکید کرد.

دعوت به رقابتی ملی برای علاقمندان به تولیدات صنایع دستی

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز گفت: در حاشیه نمایشگاه یادشده مسابقه ای برای عموم علاقمندان به تولیدات صنایع دستی استان در نظر گرفته شده است که برگزیدگان به رقابتی ملی راه می یابند.
حمیدرضا آذرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه آنانی که در تولید صنایع دستی دستی بر آتش دارند می توانند تا تاریخ یازدهم آذرماه با تهیه عکس از تولیدات خویش و ارسال آن به شماره ۰۹۳۶۵۵۸۱۰۹۳ در این رقابت شرکت کنند.
وی اظهار داشت: آثار برگزیده شده پس از اعلام نظر داوران علاوه بر دریافت جوایز استانی برای رقابت با آثار ملی به پایتخت ارسال می شود.
گیلان پس از استان‌های قزوین، کرمانشاه و لرستان با بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده چهارمین استان به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی در کشور است.
بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.
بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی "فشتکه خمام" با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) - به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.
پانزدهم دیماه ۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
۳۱ اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان طی ۱۰ سال اخیر مهر اصالت دریافت کرده‌اند؛ ۲۷ هزار و ۵۰۰ هنرمند که در رشته‌های مختلف صنایع دستی مشغول به فعالیت و تولید هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha