از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

تهران-ایرنا- تقویت روابط دوجانبه محور رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر، تشدید گسست در رژیم صهیونیستی،آمریکا به دنبال ارسال اسلحه با برد بیشتر به اوکراین، کاهش سود صنایع بزرگ چین و احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه ایران مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**تقویت روابط دوجانبه محور رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر

رئیس جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر در تماسی تلفنی درباره تقویت روابط دوجانبه و برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر بحث و گفت وگو کردند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور را تبریک گفت.

رئیس جمهور کشورمان همچنین با تحسین از ساماندهی خوب جام جهانی از سوی قطر، برای تیم های حاضر در این جام آرزوی موفقیت کرد.

برپایه این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی روابط دوجانبه و راه های تقویت آن در زمینه های مختلف را در کنار بارزترین تحولات مورد علاقه مشترک بررسی کردند.

https://irna.ir/xjL۷xb

**ترکیه و عربستان درباره توسعه روابط اقتصادی توافق کردند

وزیر دارایی ترکیه و وزیر بازرگانی عربستان دیدار و گفت وگو کردند و دو طرف درباره توسعه روابط اقتصادی دو کشور به توافق رسیدند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

به نقل از خبرگزاری آناتولی، این توافق در دیدار روز یکشنبه در آنکارا میان نورالدین نباتی وزیر دارایی ترکیه با ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر بازرگانی عربستان روی داده است.

وزیر دارایی ترکیه، دیدار با وزیر بازرگانی عربستان را مفید و سازنده دانسته است.

نباتی در شبکه اجتماعی خود نوشت: طی این دیدار درباره همکاری‌های تجاری، اقتصادی و مالی میان دو کشور رایزنی کردیم. با وزیر بازرگانی عربستان سعودی درباره توسعه روابط اقتصادی دو کشور به توافق دست یافتیم.

این دیدار دو روز پس از آن روی می‌دهد که سخنگوی وزارت دارایی عربستان جمعه شب گفت که کشورش به همراه ترکیه در حال رایزنی و بحث و بررسی در خصوص سپرده گذاری به مبلغ ۵ میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه هستند.

این سخنگو از طریق ایمیل به پرسش خبرگزاری رویترز پاسخ داد و گفت: مرحله پایانی سپرده گذاری پنج میلیارد دلار از سوی ریاض در بانک مرکزی دلار درحال انجام است.

این کمک‌های مالی، حساب ذخیره ارزی ترکیه را افزایش خواهد داد وعلاوه بر تقویت ارزش لیر این کشور، نشانه‌ای از نزدیک شدن ترکیه و عربستان به فاصله چهار سال پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در سفارت ریاض در آنکارا، است.

https://irna.ir/xjL۷fM

**سود صنایع بزرگ چین کاهش یافته است

آمارهای جدید دولت چین نشان می‌دهد که برغم بهبود عملکرد برخی بخش‌های صنعتی در این کشور، سود صنایع بزرگ در ۱۰ ماهه اول سال جاری میلادی کاهش یافته است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

اداره ملی آمار چین (NBS) اعلام کرد : شرکت‌های بزرگ صنعتی که سالانه دستکم ۲۰ میلیون یوان (معادل ۲.۸ میلیون دلار آمریکا) درآمد دارند سود هر یک از آنها در ۱۰ ماهه نخست ۲۰۲۲ در مقایسه با سال گذشته میلادی ۳ درصد کاهش یافته است.

این آمار حاکی است که از میان ۴۱ بخش صنعتی بزرگ این کشور فقط ۱۹ مورد آنها از ماه ژانویه تا اکتبر شاهد افزایش سود بوده‌اند.

«ژو هونگ» از مقام‌های ارشد اداره ملی آمار چین، شمار مبتلایان به کرونا و افزایش هزینه تولید کالا را از جمله عوامل کاهش سود صنایع این کشور معرفی کرده است.

این در حالی است که از ماه ژانویه تا اکتبر سود صنایع در بخش تولید تجهیزات ۳.۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته ژو هونگ، بخش تولید بخش بیشترین رشد را در میان صنایع داشته است. سود این صنعت در ۱۰ ماهه نخست ۲۰۲۲ حدود ۲۸.۱ درصد رشد کرد.

گزارش اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که شرکت‌های وابسته به سرمایه‌گذاری خارجی و شرکت های صنعتی کوچک و متوسط توانسته حاشیه سود خوبی داشته باشند.

با این حال، ژو هونگ هشدار داد که برغم نشانه‌های مثبت در برخی بخش‌ها ممکن است که شیوع دوباره کرونا و احتمال رکود اقتصاد جهانی چالش‌هایی برای این صنایع ایجاد کند.

وی تاکید کرد که برای جلوگیری از این چالش‌ها باید روند کنترل و مقابله با کرونا تقویت شده و دولت سیاست‌هایی برای کمک به رشد بیشتر صنایع اجرا کند.

https://irna.ir/xjL۷fN

**تظاهرات ده‌ها هزار نفر علیه دولت اسپانیا/ مخالفان ، خواستار استعفای سانچز شدند

ده‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا روز یکشنبه علیه دولت چپگرای «پدرو سانچز» نخست وزیر این کشور تظاهرات کرده و خواستار استعفای وی شدند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این معترضان عمدتا از هواداران حزب راست افراطی «ووکس» بودند و در شهرهای مختلف اسپانیا دست به تظاهرات زدند.

پلیس اعلام کرد که تنها در میدان «کولون» مادرید ۲۵ هزار نفر تظاهرات کرده و خواستار کناره‌گیری سانچز شدند.

«سانتیاگو آباسکال» رهبر ووکس با اشاره به تغییرات اخیر در قانون کیفری و تصویب قانونی جدید درباره خشونت جنسی، دولت را به «خیانت، ناامنی و ویرانگری» متهم کرد.

وی در سخنانی در جمع معترضان در مادرید گفت: ما دولتی داریم که حاکمیت آن به زیان مردم است، پلیس را خلع سلاح کرده و دوره‌های محکومیت زندان را کاهش داده است.

راستگرایان معتقدند که قانون جدید کیفری باعث خواهد شد تا جدایی‌طلبان کاتالونیا در شمال اسپانیا برای ادامه فعالیت‌های خود ترغیب شوند.

آباسکال در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که از سال ۲۰۱۸ و با روی کار آمدن دولت سانچز، خشونت‌های جنسی در اسپانیا افزایش یافته است.

دولت سانچز که شامل ائتلافی از احزاب چپگراست، بدلیل گفت‌وگو با رهبران استقلال‌طلب کاتالونیا مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است.

سانچز از حمایت اکثریت پارلمان برخوردار نیست و از همین رو مجبور بوده است که برای تصویب لوایح، با جدایی‌طلبان باسک و کاتالان مذاکره کند.

https://irna.ir/xjL۷fR

**وزارت دفاع انگلیس: روسیه در منطقه دونتسک به اهدافش نمی‌رسد

وزارت دفاع انگلیس در گزارشی اعلام کرد که روسیه نیروی کیفی لازم را برای رسیدن به اهداف در منطقه دونتسک ندارد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

وزارت دفاع انگلیس در توئیتی با انتشار گزارش اطلاعاتی روزانه خود از جنگ اوکراین اعلام کرد که ارتش‌های روسیه و اوکراین «نیروهای زیادی» را در مناطق اطراف شهرهای «پاولیوکا» و «ووهلدار» در منطقه دونتسک متمرکز کرده‌اند.گ

این گزارش افزود که در دو هفته گذشته احتمال بروز درگیری شدید در این منطقه ایجاد شده اما مناطق زیادی دست به دست نشده است.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد: به نظر نمی‌نرسد که روسیه بتواند نیروهای کیفی لازم را رسیدن به اهدافش، در این منطقه متمرکز کند.

این گزارش در حالی است که «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس جمعه از اوکراین خواست تا در ماه‌های زمستان به حملات خود علیه نیروهای روسی ادامه دهد.

وی در مصاحبه‌ای با دیلی بیست گفت: اوکراینی‌ها از لحاظ کیفیت آموزش پرنسل و تجهیزات بر روس‌ها که تجهیزات و روحیه ضعیف‌تری دارند، در موقعیت برتری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه اوکراین «۳۰۰ هزار یونیفور» زمستانی از جامعه بین‌المللی دریافت کرده است، افزود: از این رو، به نفع اوکراین است که در زمستان شتاب خود را حفظ کند.

انگلیس همچنین موشک‌های هدایت لیزی «بریسمتون ۲» در اختیار اوکراین قرار داده است تا از آنها در مقابل روسیه استفاده کند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم روز دوشنبه در سفر به اندونزی مدعی شد که اوکراین در موقعیت خوبی برای ادامه جنگ با نیروهای روسیه در طول فصل زمستان است.

این در حالی است که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با اذعان به اینکه حمایت مالی و نظامی غرب از اوکراین برای شهروندان اروپا پرهزینه بوده است، هشدار داد که مردمان این قاره دوران سختی پیش رو دارند.

وی تاکید کرد که به رغم تحمیل هزینه‌های جنگ بر شهروندان اروپا، کشورهای این قاره باید به حمایت از اوکراین ادامه دهند.

https://irna.ir/xjL۷g۳

**مسکو: اختلاف با ترکیه در سوریه با گفت وگو قابل حل است

سخنگوی کاخ کرملین یکشنبه شب گفت که سطح روابط میان ترکیه و مسکو این اجازه را می دهد که اختلافات موجود میان روسیه و ترکیه در خصوص سوریه از طریق گفت وگو حل و فصل شود.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

دمتری پسکوف در سخنانی مطبوعاتی گفت: تنها با امضای توافقنامه سوچی، اختلاف با ترکیه در خصوص سوریه در گذشته متوقف شد و کاهش پیدا کرد.

وی گفت: پس از آن مقامات روسیه همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه رضایت نداشتن از اجرای این توافقنامه را به صراحت بیان کردند.

پسکوف اظهار کرد: سطح روابط و تدبیر سیاسی ما و ترکیه این اجازه را به ما خواهد داد که این اختلافات را احیانا از طریق مذاکرات دشوار و طولانی و با مذاکرات و نه با دو دررویی و مقابله حل و فصل کنیم.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

سخنان پسکوف درحالی مطرح می شود که ترکیه حملات هوایی خود به بهانه مبارزه با گروه‌های کرد را در شمال سوریه را تشدید کرده است.
https://irna.ir/xjL۷g۶

**انگلیس انتقال موشک‌های بریمستون ۲ به اوکراین را تایید کرد

وزارت دفاع انگلیس تایید کرد که موشک‌های «بریمستون ۲» را در اختیار نیروی هوایی اوکراین قرار داده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

وزارت دفاع انگلیس یکشنبه با انتشار توئیتی نوشت: در قسمتی از بسته کمی خود به اوکراین، موشک‌های نقطه‌زن بریمستون ۲ در اختیار نیروی هوای آن کشور قرار دادیم.

این وزارتخانه در توئیت خود ویدیویی از انتقال این موشک‌ها را نیز منتشر کرد اما اشاره‌ای را به تعداد موشک‌ها نکرد.

هفته گذشته روزنامه دیلی تلگراف خبر انتقال این موشک‌ها را منتشر کرد. انگلیس ۶ ماه قبل موشک‌های بریمستون یک در اختیار اوکراین قرار داده بود و در محموله جدید، بریمستون ۲ به آن کشور داده است.

بر اساس این گزارش، موشک‌های بریمستون ۲ که نقطه‌زن بوده و دارای هدایت لیزری است، دو برابر موشک‌های قبلی برد دارند.

وزارت دفاع انگلیس یک ماه پیش اعلام کرده بود که بزودی حدود یک هزار موشک زمین به هوای جدید به اوکراین خواهد فرستاد که برخی از آنها قادرند اهداف هوایی مانند پهپادها یا موشک‌های کروز را از بین ببرند.

کرملین بارها تاکید کرده است که انتقال سلاح کشورهای غربی به اوکراین باعث تاخیر در مذاکره و دستیابی به راه‌حلی برای بحران اوکراین است.

https://irna.ir/xjL۷gb

**وعده سوناک: حمایت نظامی انگلیس از اوکراین افزایش می یابد

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس وعده داد که در سال ۲۰۲۳ میلادی ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را به میزان فعلی ادامه داده یا افزایش دهد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

دفتر نخست وزیر انگلیس بامداد دوشنبه بخش‌هایی از متن اولین سخنرانی سیاست خارجی سوناک را که قرار است، امروز ایراد کند، منتشر کرد.

وی درباره اوکراین خواهد گفت: ما تا زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین می‌ایستیم و سال آینده کمک‌های خود را ادامه داده یا افزایش می‌دهیم. ما کمک‌های جدیدی در زمینه دفاع هوایی جدیدی به اوکراین ارائه می‌دهیم.

انگلیس در ماه سپتامبر اعلام کرد که پس از آمریکا دومین ارائه‌دهنده بزرگ کمک نظامی به اوکراین است و این کمک‌ها بالغ بر ۲.۳ میلیارد پوند است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که وزارت دفاع انگلیس یکشنبه تایید کرد موشک‌های هدایت لیزری بریمستون ۲ در اختیار اوکراین قرار داده است.

سوناک قرار است در سخنرانی دوشنبه خود اعلام کند: رهبری من وضعیت جاری را نمی‌پذیرد. ما چیزهای متفاوتی می‌خواهیم. اولویت من آزادی و حاکمیت قانون است.

وی همچنین خواهد گفت: ما در داخل اقتصاد قوی ایجاد می‌کنیم زیرا اقتصاد قوی بنیان قدرت ما در خارج است. این بدان معنی است که در مقابل رقبایمان می‌ایستم، البته نه فقط بطور لفظی بلکه با عملگرایی قوی.

سوناک پیشتر در سخنانی چین را «چالش سیستمی» و «بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت اقتصادی ما» خوانده بود.

به رغم تلاطم سیاسی در انگلیس سیاست حمایتی لندن در مقابل اوکراین تغییری نکرده است اما برخی محافظه‌کاران می‌گویند که وی در مقایسه با دو نخست وزیر قبلی یعنی بوریس جانسون و لیز تراس موضع تهاجمی کمتری در قبال چین دارد.

https://irna.ir/xjL۷gj

**چین اولین مسیر هوایی حمل بار را فعال کرد

اولین فرودگاه مخصوص باربری چین در شهر «اژو» استان «هوبئی» روز یکشنبه نخستین مسیر هوایی حمل بار را فعال کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این مسیر هوایی، شهر اژو در مرکز چین را به شهر شنژن در استان جنوبی گوانگدونگ متصل می‌کند.

فرودگاه «اژو هواهو» اولین فرودگاه مخصوص حمل بار در آسیا و چهارمین فرودگاه دنیا در نوع خود است. این فرودگاه همچنین در ماه ژوئیه چند مسیر مسافربری به مقصد شهرهای پکن، شانگهای و شیامن را نیز فعال کرد.

این فرودگاه برای حمل بار از هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ استفاده می‌کند و قرار است بزودی مسیر هوایی جدیدی برای حمل بار به مقصد شانگهای باز کند.

انتظار می‌رود که میزان حمل سالانه بار و مرسوله‌های پستی از مبدا این فرودگاه تا سال ۲۰۳۰ به ۳.۳ میلیون تن و شمار مسافران آن نیز به یک و نیم میلیون نفر در سال برسد.

https://irna.ir/xjL۷gg

**کودتای نافرجام در کشور سائوتومه / چهار نفر کشته شدند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز یکشنبه گزارش داد که چهار نفر در کودتای نافرجام در سائوتومه کشته شدند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

ارتش که روز جمعه یک کودتا را خنثی کرد، پس از "تبادل آتش" در یک سایت نظامی اعلام کرد که چهار نفر جان خود را از دست دادند.

کشور آفریقایی سائوتومه و پرنسیپ متشکل از دو جزیره در خلیج گینه واقع شده و پایتخت آن سائوتومه است.

پاتریس امری ترووادا، نخست وزیر این کشور روز جمعه گفت، کودتای نافرجامی در سائوتومه رخ داده است.نخست وزیر اعلام کرد که تلاش برای کودتا توسط چهار مرد از جمله رئیس سابق مجلس ملی انجام شده است.

فاصله این کشور تا نزدیک‌ترین همسایه‌اش در خاک قاره آفریقا، گابن، ۲۲۵ کیلومتر است.

سائوتومه و پرنسیپ ۹۵۸ کیلومتر مربع مساحت و ۲۱۹٬۰۰۰ نفر جمعیت داراد و بعد از سیشل، کم‌جمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقا است.

این کشور همچنین کوچک‌ترین کشور پرتغالی زبان دنیا است.

استقلال این کشور از پرتغال ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۵ (۲۲ دی ۱۳۵۳) تدوین قانون اساسی آن در ۵ نوامبر (۱۴ ابان ۱۳۵۴) و تصویب آن در ۱۵ دسامبر ۱۹۸۲ ( ۲۱ آذر ۱۳۶۱ ) بوده‌است.

https://irna.ir/xjL۷gk

**چین :بیش از ۴۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شدند

کمیسیون بهداشت چین بامداد دوشنبه از شناسایی بیش از ۴۰ هزار مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این کمیسیون اعلام کرد ۴۰ هزار و ۳۴۷ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که ۳ هزار و ۸۲۲ مورد دارای علائم بیماری و ۳۶ هزار و ۵۲۵ مورد فاقد علائم بودند.

گزارشی درباره مرگ ناشی از کرونا در چین منتشر نشده است. کمیسیون بهداشت چین روز یکشنبه از شناسایی ۳۹ هزار و ۷۹۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش داده بود.

رکورد تازه کرونا در چین باعث شده است تا مقامات این کشور از طریق قرنطینه های شدید، آزمایش‌های گسترده و اعمال محدودیت‌های سفر مانع از شیوع بیشتری آن شوند.

در روزهای اخیر ده‌ها ساختمان مسکونی محدود شده‌اند و شرکت‌ها در حال گسترش دورکاری هستند. مدارس، رستوران‌ها و کسب‌وکارها در پکن دوباره تعطیل شدند و احتمال اعلام قرنطینه در بخش بزرگی از پایتخت ساکنان را نگران کرده است.

وضع این محدودیت‌ها به خشم عمومی دامن زده است و منجر به اعتراض‌های کم سابقه‌ای در منطقه سین کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور شد.

به گزارش رویترز، جمعیت زیادی در شهر ارومچی پایتخت سین کیانگ به خیابان‌ها آمدند و شعار «به قرنطینه پایان دهید» را سردادند.

https://irna.ir/xjL۷gw

**ترامپ: وزارت دادگستری آمریکا فاسد است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا وزارت دادگستری این کشور به فساد و نسبت دادن اتهام‌های اشتباه به خود متهم کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

ترامپ بامداد دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی خود موسوم به «تروث سوشیال» نوشت: وزارت دادگستری فاسد است و به کریستوفر استیل یک میلیون دلار پول داد تا درباره من دروغ بگوید.

به فسیبوک هم اعلام کرد که تا قبل انتخابات چیزی درباره لپ‌تاپ هانتر بایدن (پسر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا) چیزی نگوید.

دادگاهی در آمریکا «ایگور دانچنکو» شهروند روسی را از اتهام دروغگویی درباره پرونده تبانی ترامپ و روسیه تبرئه کرد. ترامپ ماه گذشته در واکنش به این خبر گفت که این اقدام بیانگر ماهیت شرم‌آور سیستم قضایی آمریکاست.

استیل جاسوس سابق انگلیسی پرونده‌ای درباره ترامپ تهیه کرده بود که به «اف.بی.آی» رسانه ها درز کرد. وی در این پرونده جزئیاتی در خصوص کمک روس‌ها به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا ارائه کرده بود.

دادستان‌ها دانچنکو را متهم کرده بودند که درباره منابعی که اطلاعاتی به استیل داده‌اند، دروغ گفته است اما وی این اتهام را رد کرده بود و تبرئه شد.

برایان آوتن تحلیلگر ارشد اف.بی.آی ماه اکتبر در دادگاه شهادت داد که اف.بی.آی یک میلیون دلار به استیل داده بود تا شواهدی برای اثبات ادعایش در مورد تبانی ترامپ و روسیه ارائه دهد.

این پرونده از جمله جنجالی‌ترین موضوعات در دوره ریاست جمهوری ترامپ بود اما وی سرانجام از این اتهام تبرئه شد.

https://irna.ir/xjL۷gs

**قیمت نفت برنت به زیر ۸۲ دلار رسید

بر اساس داده های معاملاتی، قیمت قرارداد آتی نفت خام برنت برای تحویل در ژانویه ۲۰۲۳ در بورس ICE برای اولین بار از اول ژانویه ۲۰۲۲ به زیر ۸۲ دلار در هر بشکه رسید.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

از ساعت ۵ و ۳۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه به وقت مسکو، قیمت نفت برنت به ۸۱.۴۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

همچنین در معاملات آتی نفت خام WTI برای تحویل اول ژانویه ۲۰۲۳ با ۳.۰۰ درصد کاهش به ۷۳.۹ دلار در هر بشکه رسید.

https://irna.ir/xjL۷gH

**تاکید چین بر حفظ و گسترش همکاری و ارتباط با روسیه

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای گفت که پکن قصد دارد ارتباطات خود را با فدراسیون روسیه در سطح بالایی حفظ کند و حمایت متقابل را شرط لازم برای توسعه بیشتر هر دو کشور می داند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

وانگ یی در دیدار ایگور مورگولف سفیر روسیه در پکن افزود: چین هم مانند روسیه، سیاست زور وحشیانه و همچنین هژمونی تک قطبی را نمی پذیرد.

وی تاکید کرد: چین و روسیه با هم یک جهان چند قطبی را ترویج می کنند.

وزیر خارجه چین ادامه داد: دو کشور سرسختانه از نظام روابط بین الملل که هسته اصلی آن سازمان ملل متحد است و نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی حمایت می کنند.

https://irna.ir/xjL۷gh

**عمان و سوریه همکاری رسانه ای را افزایش می‌دهند

ادریس میا سفیر سوریه در مسقط در دیدار با عبدالله الحراصی وزیر اطلاع رسانی عمان راه‌های افزایش همکاری‌های رسانه‌ای بین دو کشور را بررسی کردند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

در این دیدار میا ب درباره جنگ رسانه ای شدید علیه سوریه و تلاش گسترده رسانه‌های سوریه برای مقابله با این جنگ تبلیغاتی سخن گفت.

وی همچنین از نقش مهم بسیاری از رسانه های کشورهای برادر و دوست و در مقدمه آن رسانه عمان در پرداختن به جنایات گروه های مسلح تروریستی و حامیان آنها در سوریه قدردانی کرد.

میا گزارشی از آخرین تحولات سوریه و شرایط سخت اقتصادی ناشی از جنگ تروریستی و اقدامات تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب علیه دمشق ارائه کرد.

وی در این راستا گفت: ادامه سرقت منابع سوریه از جمله نفت، گاز، گندم، پنبه و غیره از سوی واشنگتن اوضاع اقتصادی سوریه را بغرنج تر می‌کند.

الحراصی نیز به نوبه خود بر موضع ثابت عمان از سوریه و حمایت مسقط از دمشق تاکید کرد و گفت: جنگ علیه سوریه تنها با هدف نابودی تمدن این کشور صورت می گیرد.

وزیر اطلاع رسانی عمان همچنین آمادگی کشورش را برای افزایش همکاری‌های رسانه‌ای با سوریه به در راستای منافع دو ملت برادر اعلام کرد.

در این دیدار فتوح قدسیه رایزن سفارت سوریه و محمد یحیی دبیر اول سفارت حضور داشتند.

https://irna.ir/xjL۷gf

**فعالان اقتصادی افغانستان خواهان آزادسازی ذخایر ارزی شدند

مسئولان اتحادیه تاجران و سرمایه گذاران افغانستان خواهان آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان شده و اعلام کردند مسدود ماندن ذخایر ارزی این کشور فقر و بیکاری را افزایش داده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

«پرویز قاضی زاده» رئیس این اتحادیه گفت: مسدود ماندن پول‌های مردم افغانستان هیچ توجیهی ندارد زیرا این پول حق مردم و حکومت افغانستان است.

وی در ادامه سخنانش افزود: ذخایر ارزی افغانستان باید آزاد شده و از آن در راستای ایجاد یک بانک صنعتی به منظور رشد بخش صنعت افغانستان به کار گرفته شود.

«ملا خیرالله خیرخواه» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت که مسدود ماندن ذخایر ارزی افغانستان هیچ دلیلی دیگر جز رفتار بد آمریکا علیه مردم افغانستان ندارد.

در همین حال خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: بودجه انکشافی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در جهان برای افغانستان برآورد شده که با مسدود ماندن ذخایر ارزی، پول‌های این پروژه‌ها نیز راکت شده اند.

وی گفت: جهان به ما پول خیرات نمی‌هد این حق آشکارا مردم افغانستان هستند که باید بدون کدام قید و شرط آزاد شوند.

گفتنی است که با تسلط مجدد طالبان در افغانستان بیش از ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی این کشور توسط آمریکا مسدود شده است.

https://irna.ir/xjL۷hW

**جوان عرب خبرنگار صهیونیست را با خاک یکسان کرد

در سایه بایکوت گسترده خبرنگاران رژیم صهیونیستی در جام جهانی قطر از سوی تماشاگران، این بار یک جوان فلسطینی خبرنگار رژیم صهیونیستی را به چالش کشید و با خاک یکسان کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

در فایل ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی یک جوان عرب از خبرنگاری صهیونیست که خود را روز قبل تبعه اکوادور جا زده بود تا شاید بتواند با فریبکاری از تماشاگران کشورهای اسلامی مصاحبه بگیرد، با تمسخر سوال می کند که "اهل کجا هستی؟" و این خبرنگار صهیونیست هم می گوید "اسرائیل". جوان عرب در پاسخ می گوید که "دیروز که گفتی اکوادوری هستی و امروز اسرائیلی شدی؟!"

این جوان عرب سپس به خبرنگار صهیونیست می گوید: "آیا به چیزی به اسم اسرائیل معتقدی؟ هیچ کس قبول نمی کند که با تو مصاحبه کند."

خبرنگار صهیونیست نیز در واکنش به جوان عرب می گوید که "آیا شما تیم ملی دارید؟" که این جوان در پاسخ به او می گوید که "ما یک سرزمین داریم که اسم آن فلسطین است.. ما یک سرزمین داریم".

این جوان سپس خطاب به خبرنگار صهیونیست افزود: "گوش کن، گوش کن. شما در اینجا (قطر) عنصری نامطلوب هستید. می دونید که چرا مردم با شما مصاحبه نمی کنند؟ چون همه از اسرائیل متنفرند، لذا بساطتون رو جمع کنید و برگردید."

این جوان عرب سپس با خبرنگار صهیونیست وارد مشاجره می شود و در قبال گفته این خبرنگار صهیونیست که می گوید "اسرائیل برای همیشه"، فریاد "فلسطین .. فلسطین" سر می دهد و می گوید "چیزی به اسم اسرائیل وجود ندارد".

خبرنگار صهیونیست در پایان به جوان فلسطینی می گوید که "وقتی به کشور خودتان برگشتید به دوستانان بگوید که نمی توانید بر اسرائیل غلبه کنید" که این جوان در پاسخی دندان شکن به خبرنگار صهیونیست و در اشاره به جنگ های پیروزمندانه مقاومت فلسطین در نوار غزه علیه رژیم اسرائیل می گوید: "پس برو ببین که غزه چه بلایی سر شما آورد."

https://irna.ir/xjL۷jp

**سازمان ملل خواستار پایان دادن به بازداشت اجباری پناهجویان در استرالیا شد

کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد روز دوشنبه از استرالیا درخواست کرد به بازداشت اجباری مهاجران و پناهجویان از جمله کودکان پایان دهد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

سازمان ملل همچنین از کانبرا خواست سن قانونی مسوولیت کیفری در این کشور را افزایش دهد که در حال حاضر ۱۰ سال تعیین شده است.

این کمیته سازمان ملل از استرالیا درخواست تا کلیه قوانین مربوط به "بازداشت اجباری و نامحدود افرادی که به طور غیرقانونی وارد خاک این کشور می شوند را لغو کند و همچنین اطمینان حاصل کند که افراد زیر سن قانونی بدون همراه و همچنین خانواده های دارای فرزند به دلیل وضعیت مهاجرتی خود بازداشت نمی شوند.

این کمیته سازمان ملل نگرانی های جدی در خصوص "سن پایین مسوولیت کیفری" در استرالیا دارد که در حال حاضر ۱۰ سال تعیین شده است. همچنین از دولت استرالیا خواسته شده است به حبس کودکان در سلول های انفرادی پایان دهد.

در این گزارش آمده است استرالیا همچنین کودکان مهاجر که عمدتا بومی و کودکان معلول اهل چاد و سومالی هستند را مورد بد رفتاری قرار می دهد.

به استناد گزارش های خبری، مردم بومی در استرالیا عمدتا در معرض خطر زندانی شدن قرار دارند. به استناد آمارها دست کم ۳۰ درصد از جمعیت زندانیان استرالیا را افراد بومی تشکیل می دهند.

سازمان ملل همچنین درخواست کرده است دلایلی که عمدتا منجر به زندانی شدن افراد بومی در استرالیا می شود را شناسایی و آنها را مورد تجدید نظر قرار دهد.

https://irna.ir/xjL۷ks

**بازداشت ۱۶ فلسطینی در کرانه باختری

نیروهای رژیم صهیونیستی بامداد و صبح امروز دوشنبه ۱۶ شهروند فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری و شهر اشغالی قدس بازداشت کردند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

نیروهای رژیم صهیونیستی به دهها خانه در کرانه باختری حمله کرده و اقدام به بازرسی آنها و تخریب وسایل شهروندان فلسطینی کردند.

"صبری جبریل" خبرنگار فلسطینی از جمله کسانی بود که رژیم صهیونیستی وی را در شهرک تقوع در جنوب شهر بیت لحم پس از حمله به خانه اش بازداشت کرد.

نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین "انس مسکاوی" اسیر آزاد شده فلسطینی را بار دیگر بازداشت کردند.

شهرک طمون در جنوب شهر طوباس و شهر اشغالی قدس نیز شاهد بازداشت شمار دیگری از شهروندان فلسطینی بود.

رسانه های فلسطینی گزارش دادند که در مجموع شمار فلسطینی های بازداشت شده طی بامداد و صبح امروز به ۱۶ نفر رسید.

مقاومت فلسطین بویژه در طول ماههای اخیر خواب را از چشمان رژیم صهیونیستی ربوده است و مبارزان فلسطینی عملیات های ضد صهیونیستی موفقی را در جای جای کرانه باختری و قدس اشغالی اجرا کرده اند.

آخرین عملیات موفقیت آمیز در شهر اشغالی قدس انجام شد که طی آن انفجار دو بمب قوی باعث کشته شدن دستکم دو صهیونیست و زخمی شدن ۴۷ نفر دیگر شد و دستگاههای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته اند مجری یا مجریان این دو انفجار را شناسایی و بازداشت کنند.

https://irna.ir/xjL۷mh

**نروژ: شاهد هیچ تهدیدی از سوی روسیه نیستیم

وزیر دفاع نروژ در اظهاراتی با بیان اینکه کشورش به دلیل جنگ اوکراین هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌، تاکید کرد هیچ تهدیدی از سوی روسیه علیه نروژ دیده نشده‌ است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

«بیورن آریلد گرام» افزود: در گرماگرم بحران اوکراین، نروژ هزینه های نظامی خود را افزایش داده و در حالت آماده باش اطلاعاتی قرار دارد.

وزیر دفاع نروژ خاطرنشان کرد: برغم رویدادهای جاری در اوکراین، هیچ تهدید مستقیمی از سوی روسیه برای نروژ وجود ندارد.

وی ادامه داد: از زمان آغاز جنگ در اوکراین، روابط دو کشور روسیه و نروژ تغییر کرده، اما ما برخی کانال‌های ارتباطی در زمینه ماهیگیری و تحقیقات دریایی را حفظ کرده ایم، هرچند این روابط کمتر شده است. وزیر دفاع نروژ با بیان اینکه این روابط در مقاطعی باید عادی شود، اضافه کرد: ممکن است همه چیز متفاوت از قبل شود، زیرا وضعیت کنونی پیامدهای بلندمدتی نیز دارد.

آریلد گرام بار دیگر یادآور شد که کشورش اگرچه در بحبوحه بحران اوکراین، هزینه های نظامی خود را افزایش داده، اما اسلو تهدید نظامی مستقیمی علیه خود شاهد نیست. وی با این وجود گفت: این یک وضعیت جدی است و ما باید آماده باشیم.

https://irna.ir/xjL۷kB

**آوارگی ۵ میلیون نفر در جنایت ضد بشری سعودیها

حمله تجاوزگرانه ائتلاف سعودی به کشور فقیر یمن از هشت سال پیش تاکنون و جنایت ضد بشری سعودیها باعث آوارگانی به بیش از پنج میلیون یمنی از خانه و کاشانه خود شده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

سخنگوی شورای عالی مدیریت و هماهنگی امور بشردوستانه دولت نجات ملی یمن در صنعا اعلام کرد: تعداد آوارگان ۱۵ استان یمن تا پایان ماه اگوست (مرداد/شهریور) سال جاری به پنج میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۶۰ نفر افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد در مردادماه در بیانیه‌ای تعداد آوارگان را در یمن ۴.۳ میلیون نفر اعلام و خاطرنشان کرده بود که یک سوم آنها در شرایط سخت زندگی می‌کنند، در حالی که بیش از ۲۳ میلیون نفر از مردم این کشور به نوعی به کمک‌های بشردوستانه و حفاظت نیاز دارند.

این سازمان ملل پیش بینی کرده است که در ماه دسامبر (پایان سال میلادی جاری)، تعداد افرادی که در یمن در وضعیت نا امنی غذایی قرار می گیرند، به ۱۹ میلیون نفر افزایش یابد.

آتش بس موقت یمن در یمن روز ۱۰ مهر به پایان رسید و پس از سه بار تمدید دوماهه، به علت زیاده خواهی ائتلاف متجاوز و نقض مکرر آتش بس های قبلی از سوی این ائتلاف دیگر تمدید نشده است.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به یمن را آغاز کرد اما در بیش از ۸ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

https://irna.ir/xjL۷mq

**سفیر آلمان بار دیگر به وزارت امور خارجه احضار شد

در پی پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد رویدادهای اخیر کشورمان و تکرار اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی، هانس اودو موتسل سفیر جمهوری فدرال آلمان بار دیگر به وزارت امور خارجه احضار شد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

در پی پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد رویدادهای اخیر کشورمان و تکرار اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی، هانس اودو موتسل سفیر جمهوری فدرال آلمان به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی به سفیر این کشور ابلاغ گردید.

همچنین به سفیر آلمان گفته شد قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر می باشد و از اساس مردود است و جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد.

همچنین تصریح گردید همراهی آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تحریم های یکجانبه آمریکا که موجب نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران گردیده، این کشورها را فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت برای طرح ادعاهای حقوق بشری می سازد.

سفیر آلمان اظهار داشت مراتب را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

۲۳ آبان نیز سفیر آلمان به دلیل اظهارات غیر مسئولانه مقام آلمانی به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز به سفیر آلمان تحویل داده شده بود.

https://irna.ir/xjL۷nh

**طالبان اظهارنظر پوتین درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را برنتابید

طالبان در پاسخ به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در مورد تشکیل دولت فراگیر گفت: تشکیل دولت موضوع داخلی افغانستان است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در مورد تشکیل دولت فراگیر، گفت که تشکیل حکومت یک موضوع داخلی برای افغان‌ها است و از کشورهای منطقه و جهان خواست این موضوعات باید از طریق مجاری رسمی دپلماتیک با طالبان در میان گذاشته شود.

کریمی گفت: افغانستان یک کشور مستقل است و می تواند تصمیمات خود را خود اتخاذ کند. وظیفه کشورهای منطقه و سایر کشورها این است که به مسوولیت‌های خود توجه کنند و با طالبان برای ایجاد روابط رسمی دیپلماتیک گام بردارند تا مشکلات از طریق کانال‌های مسئول حل شود.

پوتین روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم آذر) در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: تضمین از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان که در برگیرندۀ نمایندگان تمام گروه‌های قومی در یک سطح مناسب باشد، اکنون یک اولویت است.

ولادیمیر پوتین همچنان وضعیت در افغانستان را چالش برانگیز خواند و در مورد احتمال نفوذ اعضای گروه‌های تروریست، از افغانستان به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هشدار داد.

کم و بیش یک هفته قبل از اظهارات اخیر پوتین، نشست فرمت مسکو برای افغانستان که روسیه آن را میزبانی می‌کرد، بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد. در نشست مسکو، به غیر از نمایندگان ایالات متحده امریکا و طالبان، نمایندگان کشورهای مهم منطقه مانند چین، روسیه، هند، ایران، پاکستان و چندین کشور آسیای مرکزی نیز شرکت کردند.

https://irna.ir/xjL۷mf

**نخست‌وزیر اسپانیا: زمان صلح در اوکراین فرا رسیده است

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در منصب جدید خود به عنوان رئیس سازمان «سوسیالیسم بین‌الملل» خواستار پایان جنگ اوکراین شد و تاکید کرد: زمان صلح فرا رسیده است؛ هر جنگ، هر درگیری در اوکراین و هر جای دیگر، جنایت علیه بشریت است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا به عنوان رئیس سازمان «سوسیالیسم بین‌الملل» برگزیده شد و در نخستین سخنرانی خود پس از انتصاب، در فراخوانی با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین گفت: زمان صلح فرا رسیده است.

«سوسیالیسم بین‌الملل» از جمله سازمان‌های وابسته به سازمان ملل است و پدرو سانچز نه تنها پیوند نزدیک‌تر این نهاد با سازمان ملل را خواستار شد بلکه تاکید کرد مسئله تغییرات آب‌وهوایی باید اولویت شماره یک این سازمان قرار گیرد.

با توجه به اینکه بیش از یکصد حزب سیاسی دنیا در سوسیالیسم بین‌الملل عضویت دارند و دستیابی به صلح جهانی و حل‌وفصل مناقشه‌های بین‌المللی از مسیر ارائه راهکارها از جمله اهداف این سازمان است، پدرو سانچز به محض تصدی این سِمت تصریح کرد: زمان صلح فرا رسیده است، برای پایان جنگ اوکراین، برای پایان همه جنگ‌ها.

وی در نشستی در مادرید و در مقابل ۱۳۲ نماینده سوسیالیست، سوسیال دموکرات و احزاب کارگری، توسل به دیپلماسی و احترام به قوانین بین‌المللی را خواستار شد.

پدرو سانچز تاکید کرد: ما درس‌های تاریخ را می‌دانیم؛ می‌دانیم وقتی اجازه داده می‌شود که مردم به خشونت جنگ کشیده شوند، بهای آن را می‌پردازیم. به همین دلیل است که ما وظیفه داریم در فراخوانی جهانی از صلح دفاع کنیم و برای صلح‌طلبی مبتنی بر دفاع از قانونمندی بین‌المللی تلاش کنیم.

نخست وزیر اسپانیا با اشاره به اینکه «دولت‌ها توانسته‌اند نهادهایی را برای حل‌وفصل منازعات بدون توسل به خشونت، ایجاد کنند تا دیپلماسی صلح را شکل دهند و گفت‌وگو بر زور غلبه کند»، گفت: هر جنگ، هر درگیری در اوکراین و هر جای دیگر، جنایت علیه بشریت است.

سانچز افزود: چندجانبه‌گرایی باید قطب ایدئولوژیک دفاع سازمان ملل در مبارزه با تهدیدهای جهانی باشد.

نخست وزیر اسپانیا در سخنرانی خود به اقدامات مختلف قوه مجریه اسپانیا در دوره ریاست خود اشاره کرد و با دفاع از آن‌ها تاکید کرد، اقدامات و قوانین تصویب شده، نمونه‌ای از اهدافی است که وی در پی دستیابی به آن‌ها در سازمان سوسیالیسم بین‌الملل است.

پدرو سانچز همزمان با ریاست دولت مرکزی اسپانیا در حالی موقعیت خود در عرصه بین‌المللی را تقویت می‌کند، که هزاران نفر از حامیان حزب فوق محافظه‌کار «ووکس» (Vox) با تظاهرات در چند شهر اسپانیا، خواستار استعفای او شدند.

معترضان در شماری از شهرها از جمله مادرید، وایادولید، پالما تظاهرات کردند و «سانتیاگو آباسکال» رئیس حزب ووکس که این تجمع‌ها را سازماندهی کرده بود، با سخنرانی در جمع مردم، پدرو سانچز را متهم کرد که «رئیس تخریب است که می‌خواهد همه چیز را در هم بکوبد».

اجرای قانون تخفیف احکام برخی از مجرمان خشونت‌های جنسی (solo sí es sí) در هفته‌های اخیر از مواردی است که با مخالفت برخی از اسپانیایی‌ها مواجه شده است؛ کمتر از یک ماه پیش (۱۳ نوامبر) نیز هزاران نفر از کارکنان بخش بهداشت مادرید در رد برنامه‌های دولت در بخش بهداشت عمومی این ایالت تظاهرات کردند.

https://irna.ir/xjL۷mz

**دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: در برابر تهدیدات ترکیبی آمادگی نداریم

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت که این سازمان به طور کامل برای مقاومت در برابر تهدیدات ترکیبی آماده نیست زیرا منحصرا برای دفع تهدیدات نظامی ایجاد شده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

«استانیسلاو زاس» در مصاحبه با کانال تلویزیونی «او ان تی» (ONT) بلاروس تصریح کرد: «اکنون اشکال مختلفی از نفوذ ترکیبی وجود دارد: هم صرفا نظامی، هم تحریمی-اقتصادی، و هم اطلاعاتی و سیاسی. این همان چیزی است که ما در مورد حملات هیبریدی صحبت می کنیم. من می گویم که نه، سازمان پیمان امنیت جمعی در حال حاضر آمادگی کامل برای این نوع اقدام متقابل را ندارد.»

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: یک دلیل عینی برای این وجود دارد؛ این سازمان برای دفع تهدیدات منحصرا نظامی ایجاد شده است.

در عین حال، زاس تاکید کرد که سازمان پیمان امنیت جمعی در حال تغییر و گسترش امنیت به سایر حوزه‌ها، مانند تهدید تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایت، از جمله در بخش فناوری اطلاعات است.

زاس گفت: «بله، ما هنوز آماده نیستیم، اما به سمت این حرکت می کنیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۲۳ نوامبر(۲ آذر) در ارمنستان گفت که مشکلاتی در کار سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد، اما این سازمان به حفاظت از حاکمیت کشورهای عضو کمک می کند.

پوتین تصریح کرد: «البته، ما نه تنها دستاوردها، بلکه مشکلات را نیز می بینیم. اما همچنان برای ما بدیهی است که کار مشترک در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی نتایج عملی قابل مشاهده به همراه دارد و به حفظ منافع ملی، حاکمیت و استقلال کشورهایمان کمک می کند.»

سازمان پیمان امنیت ‌جمعی از سازمان‌های فعال نظامی و چند منظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است. از اهداف عمدهٔ این سازمان محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و نفوذ آمریکا در حوزهٔ کشورهای منطقه است.

قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ارمنستان عضو این سازمان هستند.

این پیمان نشانگر تمایل تمامی دولت‌های شرکت‌کننده به خودداری از استفاده یا تهدید به استفاده از زور است. امضاکنندگان این پیمان حق پیوستن به پیمان نظامی دیگری را ندارند و همانند بند ۵ ناتو، حمله نظامی به یکی از امضاکنندگان پیمان به منزله تعرض به تمامی امضاکنندگان تلقی می‌شود.

https://irna.ir/xjL۶xs

**فلسطین به مرحله نهایی جام جهانی رفت؛ اسرائیل در دور اول حذف شد

جام جهانی فوتبال به عنوان مهمترین رویداد ورزشی کره زمین که توجه مردم در نقاط مختلف جهان را به خود جلب کرده است،‌ سرنوشت ناامیدکننده ای را برای صهیونیستها رقم زده است. خبرنگاران صهیونیست در قطر بایکوت همه جانبه شده اند و در مقابل، حمایت همه جانبه ای از ملت فلسطین بعمل آمده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

دیدارهای جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر در جریان است و در این دور از مسابقات که از یکی از کشورهای عربی و در حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود، دو رقیب توجهات را به خود جلب کرده است، رقبایی که در مسابقات حضور ندارند اما رقابت آن‌ها بر ورزشگاههای جام جهانی سایه افکنده است. حمایت از فلسطین و انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین میزبان جام جهانی در جریان برگزاری این مسابقات کانون توجهات رسانه‌ها و افکار عمومی جهانیان قرار گرفته است.

در حاشیه جام جهانی قطر، رقابت آشکار بین مسیر عادی‌سازی روابط حکام عرب با رژیم اشغالگر اسرائیل و مسیر مقاومت و همبستگی با مردم فلسطین وضعیت تعیین کننده‌ای را به وجود آورده است. رسانه‌های اسرائیلی از خبرنگاران خود که به بهانه جام جهانی در قطر حاضر شدند انتظار داشتند که خبرها و مصاحبه‌هایی مخابره کنند که مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان میزبانان جام جهانی به ویژه آن‌هایی که حکومت هایشان با رژیم صهیونیستی توافق عادی‌سازی روابط امضا کرده اند، به عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر افتخار کنند و جشنواره عادی‌سازی را پوشش دهند اما مخالفت مردم منطقه با بقای اسرائیل و بایکوت کردن این رژیم و حمایت از فلسطین و پیروی از آرمان آن و رد عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر، نتیجه نا امید کننده ای نصیب صهیونیسها کرد و آرزوهای آنها را بر باد داد و باعث وحشت و نگرانی سران تل آویو در مورد آینده رژیم صهیونیستی شد و نشان داد که توافق‌های عادی‌سازی که حکومتهای عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا کرده‌اند، چیزی جز جوهری روی کاغذ نیست و در بین ملت های عرب جایی ندارد.

به زبان جام جهانی، فلسطین - با برافرشته بودن پرچم خود در تمام مسابقات و تکرار نامش بر سر زبانها در همه مناسبت ها- به دور نهایی صعود کرد و در مقابل، رژیم اسرائیل در همان دور اول با یک ضربه پنالتی قاطع - که در صدای تماشاگران عربی و غیر عربی در همبستگی با ملت فلسطین و مخالفت با صهیونیستها تجلی یافت- از دور مسابقات حذف شد.

https://irna.ir/xjL۷jB

**طالبان خواستار سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان از سرمایه‌گذاران ایران خواست تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

وزیر صنعت و تجارت طالبان در دیدار با شماری از سرمایه‌گذاران ایران در محل این وزارتخانه در کابل در باره برنامه‌های آنان در رابطه با چگونگی سرمایه‌گذاری درافغانستان گفت و گو و خواستار سرمایه گذاری تاجران ایرانی در این کشور شد.

در این دیدار، نورالدین عزیزی، از سهولت‌های ایجاد شده از سوی حکومت طالبان برای سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان یاد کرده و گفت که «افغانستان دارای معادن بزرگ است که فرصت‌های زیاد کاری و سرمایه گذاری را در این کشور مساعد کرده است.»

وی با بیان اینکه افغانستان دارای معادن و فرصت‌های زیادی است، افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش‌های مختلف این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان همچنین تأکید کرد که با سرمایه گذاران ایرانی در بخش‌های مختلف افغانستان همکاری خواهد کرد.

https://irna.ir/xjL۷۴h

**معترضان در هند ۳۰ پلیس را روانه بیمارستان کردند

معترضان به توسعه بنادر جنوب هند، در درگیری با پلیس، ۳۰ افسر را زخمی و روانه بیمارستان کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

۳۶ افسر پلیس در درگیری با معترضان در ایالت کرالا در جنوب هند مجروح شدند. معترضان خواهان آزادی فردی بودند که در جریان تظاهرات علیه پروژه بندری ۹۰۰ میلیون دلاری (۱.۲ میلیارد دلار سنگاپور) گروه آدانی دستگیر شده بود.

اعتراضات و آشوب رو به افزایش، یک دردسر بزرگ برای تجارت بنادر و لجستیک آدانی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار است. موقعیت این بندر در انتهای مرزهای خاکی جنوب هند به عنوان برگ برنده تجارت از بنادر دبی، سنگاپور و سریلانکا در نظر گرفته می شود.

ساخت و ساز بندر ویجینجام بیش از سه ماه است که پس از آنکه معترضان که بیشتر از جامعه ماهیگیران بودند، ورودی آن را مسدود کردند و این توسعه را عامل فرسایش سواحل و محروم کردن آنها از امرار معاش دانستند، متوقف شده است.

در آخر هفته، معترضان با وجود دستور دادگاه برای از سرگیری کار، مانع از ورود خودروهای ساختمانی آدانی به بندر شدند که منجر به دستگیری بسیاری از آنها شد.

تصاویر خبری تلویزیون و یک سند پلیس نشان می دهد که صدها نفر دیگر یکشنبه شب برای آزادی یکی از دستگیرشدگان در یک ایستگاه پلیس تجمع کردند که منجر به درگیری با پلیس و آسیب رساندن به برخی از وسایل نقلیه آنها شد.

پلیس در اعلامیه این حادثه می‌گوید: آن‌ها با سلاح‌های مرگبار وارد پاسگاه شدند و پلیس را گروگان گرفتند و تهدید کردند که اگر افراد بازداشت‌شده آزاد نشوند، ایستگاه را به آتش خواهند کشید.

بسیاری از معترضان مسیحی بودند که توسط کشیشان کاتولیک رومی رهبری می شدند.

«یوژین اچ. پریرا»، معاون کل اسقف نشینی، گفت: پلیس به معترضان، که در میان آنها برخی از کشیشان نیز حضور داشتند، حمله کرد.

وی مدعی شد که مردم نیز سنگباران شده اند و خواستار رسیدگی قضایی به این حادثه شده است.

گروه آدانی به درخواست اظهارنظر در روز دوشنبه پاسخ نداد.

گروه تجاری آدانی پیش از این با استناد به مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر که اتهامات مرتبط با فرسایش سواحل را رد کرده‌اند، گفته بود که این پروژه با تمام قوانین مطابقت دارد.

دولت ایالتی علت این فرسایش را بلایای طبیعی می داند.

https://irna.ir/xjL۷pw

**آمریکا تسلیح اوکراین را به تایوان ترجیح داد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی عنوان کرد، جنگ اوکراین و فوریت نیازهای تسلیحاتی کی‌یف موجب شده تا راهبرد واشنگتن برای تجهیز نظامی تایوان فعلا متوقف و این تسلیحات راهی اوکراین شوند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

تارنمای خبری وال استریت ژورنال در این باره نوشت: وقوع جنگ اوکراین تاکنون موجب شده تا نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار تجهیزات نظامی که قرار بود آمریکا به تایوان برای مقابله احتمالی با چین ارسال کند با دیرکرد و تاخیر در انتقال مواجه شوند.

آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین تاکنون میلیاردها دلار سلاح به کی‌یف ارسال داشته که این موضوع تمامی ظرفیت دولت فدرال و صنایع دفاعی نظامی آمریکا را به خود مشغول داشته است، جنگی که انتظار نمی رود پایانی بر آن وجود داشته باشد.

دیرکرد در تحویل محموله های نظامی آمریکا به تایوان که تا ماه دسامبر گذشته بیش از ۱۴میلیارد دلار بود اکنون به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است.

این محموله های نظامی شامل ۲۰۸ قبضه سلاح ضد تانک «جاولین» و ۲۱۵ قبضه موشک دوش افکن ضدهوایی استینگر بوده که سفارش خرید آنها به سال ۲۰۱۵میلادی باز می گردد، تاکنون هیچ یک از این سلاح ها به علت وقوع جنگ اوکراین به دست تایوان نرسیده است.

این تسلیحات بخشی از استراتژی موسوم به «استراتژی خارپشتی» آمریکا در تجهیز نظامی تایوان بوده ، چراکه مقامات نظامی آمریکا طی سال های اخیر مدعی شده‌اند پکن در صدد آن است که با قوه قهریه تا سال ۲۰۲۶ تایوان را به خاک خود ضمیمه کند.

ژنرال «وانگ شین لانگ» (Wang Shin-lung) معاونت وزارت دفاع ملی تایوان در امور تسلیحاتی با انتقاد از دیرکردآمریکا در تحویل سلاح های خواسته شد گفته است: تایوان انتظار داشت تا سلاح های درخواستی را طبق برنامه زمانبندی شده و به موقع از سوی آمریکا تحویل می گرفت.

تضعیف بنیه نظامی تایوان

تغییر مسیر ارسال تسلیحات مورد نظر از تایوان به اوکراین ، موجب تعلل و دیرکرد مهمی در تحویل سلاح هایی که قبلا برای فروش به تایوان از سوی دولت و کنگره آمریکا تایید شده بود را شده است و آمادگی و بنیه نظامی این جزیره را تضعیف نموده و مقامات ارشد آمریکایی نیز تاخیر در ارسال این تسلیحات به تایوان را تصدیق می کنند.

تایوان را به مانند اوکراین نمی توان تجیهز نظامی کرد

دیرکرد آمریکا در ارسال محموله های تسلیحاتی به تایوان، باعث فوت وقت در کمک به تقویت بینه نظامی این جزیره در مقابل با چین می شود، چراکه تایوان به مانند اوکراین نیست که بتوان بطور موثری پس از وقوع حمله آنرا مورد حمایت و تجهیز نظامی قرار داد.

مقامات ارشد در وزارت دفاع و خارجه آمریکا از دادن اطلاعاتی که چه تسلیحات نظامی تاکنون برای ارسال به تایوان دچار تاخیر شده است، امتناع می ورزند.

بنابراین گزارش امریکا از سال ۲۰۰۹ میلادی برای فروش نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به تایوان موافقت کرده است که این موارد شامل ۱۸ میلیارد دلار فروش تسلیحات از سال ۲۰۱۷ میلادی است، یکی از مهم ترین درخواست های تایوان قرار داد خرید ۶۶ فروند جنگنده اف-۱۶ به ارزش ۱۸ میلیارد دلار است که از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی طبق برنامه زمان بندی شده درحال تحویل به این جزیره است.

تسلیحات تایوان به اوکراین منتقل می شود- تا سال ۲۰۲۶ تایوان قادر به دریافت تسلیحات نیست

(بخشی از) فروش تسلیحات نظامی به تایوان که از سال ۲۰۱۹ بوده و اکنون به اوکراین فرستاده می شوند، شامل موشک های استینگر، جاولین، سامانه های متحرک موشکی توپخانه ای (مانندکاتیوشا)، توپ های هویتزر است، که تایوان قرار داد آنها را با طرف شرکت های آمریکایی امضا کرده و مقامات آمریکایی می گویند تایوان قادر نیست تا سال ۲۰۲۶ آنها را دریافت کند.

https://irna.ir/xjL۷nr

**آغاز فصل جدید در دولت آمریکا با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت

درحالی که جمهوریخواهان کمتر از ۶ هفته دیگر کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند گرفت، به نظر می رسد فصل جدیدی در دولت آمریکا در زمان باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

تارنمای هیل با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت: جمهوریخواهان بعد ازچهار سال قرارداشتن در جایگاه اقلیت، اکنون خود را آماده می کنند تا بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار بگیرند و این آغازی خواهد بود برای دولتی که تقسیم شده و خود را برای انتخات اتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ آماده می کند.

در آمریکا زمانی صحبت از تقسیم دولت می شود که یک حزب اصلی (دموکرات ها) کنترل کاخ سفید را در اختیار دارد و حزب دوم اصلی (جمهوریخواهان) اکثریت کنگره یا یکی از مجالس کنگره (سنا یا نمایندگان) را به خود اختصاص می دهد.

براساس آخرین نتایج، جمهوریخواهان آمریکایی در انتخابات میاندوره ای اخیر توانستند کنترل مجلس نمایندگان را با اختلاف کم بدست آوردند.

این تغییر بعد از دو سال از روی کار آمدن بایدن و درحالی که حزب متبوعش (دموکرات ها) در هر دو مجلس در اکثریت بودند، رخ داده است و آثار و تبعات قابل توجهی در واشنگتن خواهد داشت و زمینه ای را برای درگیری های بیشمار بین مجلس نمایندگان و دولت آمریکا بر سر هر موضوعی- از بودجه دولت گرفته تا امنیت مرزی و مبارزه با تورم و آینده برنامه های مدیکر و بیمه- ایجاد خواهد کرد.

به نوشته این رسانه، جمهوریخواهان وعده داده اند که تمام وقت و انرژی خود را در تحقیقات در حوزه های مختلفی -از مدیریت مرزهای جنوبی در دولت بایدن گرفته تا تغییرات وزارت دادگستری و معاملات تجاری هانتر بایدن پسر رئیس جمهور - متمرکز کنند.

براساس این گزارش، با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت و کنترل مجلس نمایندگان، باید پنج تغییر را نظاره گر بود:

تکاپوی کوین مک کارتی با اکثریت محدود

جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای به دنبال دستاوردهای بزرگ بودند. کوین مک کارتی از ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان فعلی، تغییر با کسب ۶۰ کرسی بیشتر را پیش‌بینی کرده بود - که کار را برای آنها جهت پیشبرد قوانین در این مجلس در سال آینده راحت تر می کرد.

اما جمهوریخواهان عملکرد ضعیفی در انتخابات میان دوره ای کنگره داشتند و با وجودی که اکثریت را بدست آوردند اما اختلاف آنها با دموکرات ها بسیار اندک بود و تنها تعداد انگشت شماری کرسی بیشتر را بدست آوردند. این امر باعث می شود که آنها در بررسی طرح ها در صحن مجلس فرصت چندانی برای هر گونه خطا و اشتباه را نداشته باشند.

این وضعیت به نفع فراکسیون راست افراطی «فریدوم/آزادی» است که اصلی ترین اعضای مخالف مک کارتی را در داخل این حزب تشکیل می دهند و همین حالا هم مخالف برخی اصلاحات بودجه ای و خواستار پایان دادن به حمایت مالی از اوکراین هستند. بر خلاف اعضای این فراکسیون رهبران اصلی حزب جمهوریخواه تمایلی به تایید این خواسته آنها ندارند.

این گزارش می افزاید: اگر جمهوریخواهان می توانسند اکثریت بیشتری را حفظ کنند رهبران آن در برابر چنین خواسته هایی محافظت می شدند. اما اکنون مک کارتی مجبور است صداهای مخالفان را هم بشنود و متوجه خطر اکثریت شکننده جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ باشد.

مک کارتی همچنین با فشار محافظه کاران در تعیین بودجه دولت و لغو سقف بدهی مواجه است. یک دهه قبل همین مسائل در بین جنبش تی پارتی مطرح شد و دردسرهایی را از آن زمان برای رهبران حزب جمهوریخواه ایجاد کرده است.

حفظ جایگاه ریاست مجلس نمایندگان

مک کارتی همچنین با توجه به اکثریت ضعیف جمهوریخواهان با مشکل دیگری مواجه است؛ این که آیا به اندازه کافی مورد حمایت جمهوریخواهان هست که به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شود؟

مک کارتی با اختلاف ۱۸۸ رای در مقابل ۳۱ رای به راحتی نامزدی جمهوری خواهان را برای این پست در اوایل این ماه به دست آورد،. وی زمانی که در سوم ژانویه مجلس نمایندگان برای تعیین سخنگو تشکیل جلسه می دهد به آرای بیشتری نیاز دارد.

وی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و شماری از اعضای اصلی فراکسیون آزادی از جمله «جیم جوردن» و «تیلور گرین» است. اما دیگر اعضای محافظه کار این مجلس ساز مخالفت با او را سر داده اند. برخی هشدار می دهند تعداد مخالفان او حتی بیشتر از این عده است.

تغییراتی که برای دموکرات ها رقم خواهد خورد

به باور نویسنده این مطلب، درصورتی که ساختار رهبری حزب جمهوریخواه در سال آینده بدون تغییر بماند حزب دموکرات دستخوش تغییراتی خواهد شد.

بعد از این که نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و دو معاون اصلی او - «استنی هویر» و «جیم کلایبرن» - از سه جایگاه برتر ریاست خارج شدند، دموکرات‌های مجلس نمایندگان در کنگره بعدی، تغییرات گسترده‌ای را تجربه خواهند کرد.

«حکیم جفریز»، «کاترین کلارک» و «پیت آگیولار» تیم سه نفره جوانی هستند که هیچ فرصتی را برای پر کردن خلا ایجاد شده برای نامزدی سه پست کلیدی حزب دموکرات در این مجلس از دست نداده اند.

هر سه آنها بدون مخالفت جدی رقابت می کنند و انتظار می رود در انتخابات رهبری جدید حزب دموکرات در هفته آینده به آسانی در کسب کرسی های خود پیروز شوند.

این تغییر به ویژه با ترک پلوسی از پست خود سوالاتی را درخصوص تغییرات راهبردی در بین دو حزب اصلی آمریکا به بار آورده است. برای دموکرات ها مفهوم این تغییر تصمیم گیری درباره نقش پلوسی و هویر در این حزب است، به ویژه با توجه به این که آنها همچنان در کنگره باقی خواهند ماند. برای جمهوریخواهان که سالها برای تخریب پلوسی تلاش کرده اند مفهوم آن یافتن بهانه دیگری برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی شان است.

جفریز به عنوان نامزد جایگزین پلوسی بارها و بی وقفه، از زمان نزدیکی مک کارتی به ترامپ به دنبال حمله به کنگره از او انتقاد کرده و او را شرم آور توصیف کرده است و گاه دو طرف برای مدتی حتی با هم حرف هم نزده اند. جفریز هفته گذشته تایید کرد که هیچ ارتباط واقعی با مک کارتی ندارد.

استیضاح؛ روی میز مذاکره جمهوریخواهان

ماه ها اعضای محافظه کار مجلس نمایندگان خواستار استیضاح بایدن و اعضای کابینه او درصورت تغییر در ترکیب این مجلس بوده اند.

مک کارتی وعده داده موضوع استیضاح «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی را به دلیل نحوه مدیریت بحران مهاجران در مرز جنوبی آمریکا بررسی کند.

جمهوری خواهان پس از استیضاح کلینتون در سال ۱۹۹۸ از نظر سیاسی آسیب دیدند و بسیاری از آنان - از جمله میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا - نسبت به تکرار این اشتباه در سال آینده هشدار داده اند.

دستور کار بایدن با قدرت گرفتن جمهوریخواهان متوقف می شود

در بخش پایانی این گزارش آمده است: با سلطه جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا بیشتر برنامه های داخلی جاه طلبانه بایدن ممکن است متوقف شود. با این حال کنگره در سال آینده همچنان - دستکم - باید درباره بودجه دولت فدرال برای جلوگیری از تعطیلی آن مذاکره کند و سقف استقراض واشنگتن برای جلوگیری از ناکامی دولت در پرداخت اصل بدهی خود را افزایش دهد. این دو، موضوع های چالش برانگیزی برای حزب جمهوریخواه خواهد بود.

https://irna.ir/xjL۷pH

**۱۹۸ سازمان خواهان تحقیق دادگاه کیفری بین المللی درباره جنایات‌ اسرائیل شدند

۱۹۸ تشکل و سازمان حقوق بشری فلسطینی و بین المللی از "کریم خان" دادستان دادگاه کیفری بین المللی و "سیلویا فرناندز دی گورمندی" رئیس مجمع کشورهای عضو این دادگاه خواستند تا درباره "جنایت جنگی" اسرائیل علیه جامعه مدنی و مردم فلسطین تحقیق کنند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این تشکل ها و سازمان‌ها در یادداشتی به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه خواهان "محکومیت علنی اسرائیل برای تروریست خواندن سازمان‌ها و تشکلهای جامعه مدنی فلسطین و لغو این تصمیم تل آویو" شدند.

این سازمان ها اعلام کردند: جنایات اسرائیل در جریان حمله نظامی بی دلیل خود به نوار غزه در تابستان سال جاری باید در تحقیقات جاری در مورد وضعیت فلسطین مورد بررسی قرار گیرند.

در این یادداشت همچنین بر لزوم تسریع در انجام یک تحقیق درباره وضعیت جاری در فلسطین و بررسی جنایات این رژیم علیه بشریت،آپارتاید و آزار و شکنجه افراد تاکید شده و صدور بیانیه‌های موثر برای متوقف کردن این روند جنایات جنگی خواسته شده است.

این تشکل ها و سازمان ها خاطرنشان کردند: تمامی جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای فلسطینی، از جمله آزار و اذیت سازمان های فلسطینی به عنوان یک اقدام غیرانسانی، نماد آپارتاید علیه بشریت محسوب می شود و بر اساس ماده ۹ اساسنامه رم باید توسط دادگاه کیفری بین المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

https://irna.ir/xjL۷r۷

**کره جنوبی برنامه تولید انبوه بالگردهای داخلی را تصویب کرد

آژانس تدارکات ارتش دولت کره جنوبی امروز دوشنبه از برنامه تولید انبوه بالگردهای ساخت داخل سبک به ارزش ۵.۷۵ تریلیون وون (معادل ۴.۳ میلیارد دلار) در ماه های آینده خبر داد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

براساس اطلاعات مدیریت دفاع برنامه مالکیت، کمیته پیشرفت پروژه دفاعی کره جنوبی برنامه تولید انبوه بالگردهای داخلی سبک را به عنوان بخشی از تلاش ها برای جایگزینی ناوگان قدیمی ارتش در برنامه ۲۰۳۱ برای بالگردهای « ۵۰۰-ام دی» و بالگردهای جنگی «کبرا ای اچ-۱ اس» را تائید کرد.

یک مقام رسمی مدیریت دفاع برنامه مالکیت که خواست هویتش فاش نشود گفت قرار است اواخر سال جاری میلادی قراردادی با شرکت صنایع هوایی کره، به عنوان تنها سازنده هواپیماهای داخلی این کشور، در راستای برنامه تولید انبوه بالگردهای ارتشی سبک امضا کند تا به احتمال زیاد تولید انبوه این بالگردها سال آینده آغاز شود.

به نظر می رسد اولین دسته این بالگرد در اواخر سال ۲۰۲۴ در ناوگان هوایی این کشور مستقر شود.

کره جنوبی هفتمین کشور جهان است که به تولید داخلی بالگردهای ارتشی دست یافته است.
https://irna.ir/xjL۷rP

**آمریکا به دنبال ارسال اسلحه با برد بیشتر به اوکراین

طبق گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز، آمریکا به دنبال ارسال سلاح هایی با برد بیشتر به اوکراین است که قابلیت کی‌یف را برای حمله به ورای خطوط نظامی روسیه افزایش می‌دهد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این خبرگزاری نوشت درحالیکه غرب با برآورده کردن تقاضای سلاح بیشتر به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند وزارت دفاع آمریکا درحال بررسی پیشنهاد بوئینگ است تا کی‌یف را با بمب‌های دقیق کوچک و کم خرج که بر روی راکت‌های رایج نصب می‌شوند، مسلح کند. این جنگ افزارها به اوکراین اجازه می‌دهد ورای خطوط نظامی روسیه را هدف قرار دهند.

ذخایر انبارهای مهمات ارتش آمریکا و متحدانش کمتر شده و با ادامه جنگ اوکراین با نیاز فزاینده به سلاح های پیشرفته‌تر روبرو است. منابع آگاه در حوزه صنعت گفتند که سامانه پیشنهادی بوئینگ با نام «بمب کوچک قطر زمین پایه» (GLSDB)، یکی از طرح‌ها در راستای تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان آمریکا در اروپای شرقی است.

رویترز با استناد به یک سند و اظهارات سه منبع آگاه افزود که این جنگ افزار می‌تواند تا بهار سال ۲۰۲۳ تحویل داده شود. این سلاح ترکیبی از بمب قطر کوچک GBU-۳۹ با موتور راکت M۲۶ است که هر دو در انبارهای آمریکا موجود می‌باشد.

بر اساس اعلام ارتش آمریکا، واشنگتن همچنین به دنبال تسریع در تولید توپ‌های کالیبر ۱۵۵ میلی متری است. جنگ اوکراین تقاضا برای مهمات و اسلحه ساخت آمریکا را بالا برد درحالیکه متحدان واشنگتن در شرق اروپا سفارش‌های زیادی را در صف دارند.

آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین تاکنون میلیاردها دلار سلاح به کی‌یف ارسال داشته که این موضوع تمامی ظرفیت دولت فدرال و صنایع دفاعی نظامی آمریکا را به خود مشغول داشته است.

https://irna.ir/xjL۷rv

**هشدار مقام پیشین ناتو درمورد قطع کمک آمریکا به اوکراین

جیمز استاوریدیس، فرمانده پیشین منطقه اروپای ناتو، هشدار داد که تهدید برخی از جمهوریخواهان به قطع کمک به اوکراین پیامدهایی ویرانگر خواهد داشت.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این نظامی بازنشسته آمریکایی در گفت و گویی با شبکه خبری "ام اس ان بی سی" اظهارداشت: البته هنوز اکثریت بسیار قدرتمندی در میان جمهوریخواهان با تداوم منطقی کمک ها به اوکراین موافق هستند.

میچ مک کانل سناتور جمهوریخواه و رهبر اقلیت سنا پیش از انتخابات میاندوره ای قول داده بود که کمک های واشنگتن به کی یف ادامه خواهد یافت. این در حالی است که پیش از وی، کوین مک کارتی، رهبر وقت اقلیت مجلس گفته بود که در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای، مجلس به اوکراین چک سفید نخواهد داد.

استاوریدیس در توییتر نیز در حمایت از تداوم کمک ها به اوکراین نوشته بود: اوکراین داستان دو جنگ است. یکی روی زمین و دیگری در هوا. اوکراینی ها روی زمین درحال پیرزوی اند ولی روس ها در هوا مشغول کسب پیرزوی اند. شبکه برق اوکراین در حال انهدام است و ما باید تعداد سامانه های پدافند هوایی را افزایش دهیم تا اوکراین بتواند در جنگ دوم نیز پیروز شود.

در همین حال جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تداوم حمایت از اوکراین قاطع بوده و هفته پیش اعلام کرد که دولتش ۴۰۰ میلیون دلار کمک های نظامی از تیربار سنگین و مهمات برای پدافند هوایی پیشرفته ناسامز (NASAMS) ارسال خواهد کرد.

به گفته پنتاگون، از آغاز ریاست جمهوری بایدن، آمریکا تاکنون متعهد به ارسال ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین شده که ۱۹ میلیارد دلار آن به پس از حمله روسیه به اوکراین اختصاص دارد.

https://irna.ir/xjL۷tX

**خشم عمومی نسبت به ساخت‌وسازهای غیرقانونی عامل رانش زمین در ایتالیا

در حالی که امدادگران به عملیات جستجو برای یافتن پنج فرد مفقود شده در رانش زمین در جزیره ایسکیا در جنوب ایتالیا ادامه می دهند، خشم ناشی از ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این جزیره که به وقوع این فاجعه کمک کرده، در حال افزایش است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

مرگ هفت نفر بر اثر رانش زمین در این منطقه از ایتالیا مورد تائید قرار گرفته است.

«لوکا کاری» سخنگوی سازمان آتش نشانی ایتالیا با بیان اینکه گل و آب همه جا را فراگرفته است افزود: تیم ها ما با امید در حال جستجو هستند حتی اگر کار خیلی سخت باشد.

این روستای محل حادثه در سال ۲۰۰۹ نیز رانش زمین را تجربه کرد که بر اثر آن یک دختر ۱۴ ساله جان سپرد و در سال ۲۰۱۷ بر اثر وقوع زمین لرزه آسیب دید.

دهها منزل مسکونی در این بلایای طبیعی ویران شد، درختان از ریشه درآمدند و خودروها به دریا افتادند.

دولت «جورجیا ملونی» که به تازگی روی کار آمد، وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از اختصاص کمک ۲ میلیون یورویی (۱.۷ میلیون پوند) برای این حادثه خبر داد.

اما از نظر بسیاری، این تمهیدات خیلی اندک و بسیار دیر است. «فرانکو» یکی از محلی ها در حالی که گل و لای ورودی هتل متعلق به خانواده اش را پاکسازی می کرد، گفت: من خشمگین هستم. این برای دومین بار است که مجبور به این کار شدم پس از رانش زمین در سال ۲۰۰۹، آنها قول های زیادی دادند که منطقه را امن تر می کنند. آنها با خطرات آشنا بودند اما هیچ کار انجام ندادند.

گزارش ها حاکی است طوفان اخیر در ایتالیا که منجر به رانش زمین شد، بدترین طوفان در ۲۰ سال گذشته بود که جزیره ایسکیا را درنوردیده است.

شمار سازه های غیرقانونی و ساختمان های دیگر که رقم شان ۲۸ هزار عدد در سراسر این جزیره تخمین زده شده، عامل تشدید خسارات دانسته شده است.

«وینچنزو کاپوآنو» ضمن ارزیابی محوطه های ویران شده انجمن فرهنگی اش گفت: آنها از سال های ۱۹۲۰ به مردم مجوز می هند تا سازه های غیرقانونی بسازند.

وی افزود: بنابراین ما فقط در مورد چند سال حرف نمی زنیم. اینها مجوزهایی است که برای منازل مسکونی و هتل ها داده شده است.

ساخت و سازهای غیرقانونی بدان معناست که درختان که نقشی اساسی در کاهش خطر رانش زمین را دارند، از بین بروند.

به گفته کارشناسان، بررسی زمین شناسی برای ارزیابی خطرات در این منطقه ۲۰ سال پیش انجام شده است.

«میسلا پنه‌تا» استاد ژئومورفولوژی در دانشگاه فدریکو دوم در ناپل گفت: این منطقه مستعد لغزش زمین است.

وی افزود: بسیاری از ویرانی های گذشته بر مورفولوژی (دانشی که اصل و ماهیت پستی و بلندی های کره زمین را مطالعه می کند) فعلی ایسکیا تاثیر گذاشته است.

وی اضافه کرد: فعالیت وابسته به زمین لرزه نیز نقش دارد، اما علاوه بر جنبه های طبیعی، ما جنگل زدایی و سیمان سازی را داریم که ظرفیت جذب آب را کاهش می دهد و امکان رسیدن سریع آب به جاده ها و منازل را فراهم می کند و موجب خسارات شدیدی می شود.

پنه‌تا گفت: نه تنها نقش زمین شناسی متعلق به ۲۰ سال گذشته در این منطقه به روز نشده، بلکه به اندازه کافی دقیق نیست که خطرات را شناسایی کند. چنانچه مطالعات درستی انجام نشود، مردم می توانند هرکجا که مایل باشند ساخت و ساز انجام دهند.

جزیره ایسکیا جمعیتی ۲۲ هزار نفری دارد و اگرچه نسبت به مناطق همجوار خود جذاب نیست، اما طی سالیان افرادی را به خود جذب کرده که مایلند تعطیلات آرامتری را تجربه کنند از جمله آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان و کسانی که ترجیح می دهند از چشمه های آب گرم طبیعی بهره مند شوند. این جزیره تابستان سال جاری از تجارت توریستی قوی برخوردار بود.

https://irna.ir/xjL۷tK

**چین: حادثه آتش سوزی در سین کیانگ ارتباطی به محدودیت‌های کرونایی ندارد

دولت محلی چین روز دوشنبه اعلام کرد اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مربوط به کرونا سبب بروز آتش یک ساختمان مسکونی در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غربی چین نشده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

مقامات محلی چین می گویند علت این حادثه قفل بودن درب ساختمان به دلیل اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ناشی از شیوع کرونا نیست. این در حالیست که شماری از کشورهای غربی مدعی شده اند اطفای حریق به‌دلیل محدودیت‌های کرونا، به مانع برخورد کرده است.

این آتش سوزی ۵ آذر ماه جاری حدود ساعت ۱۹:۴۹ در طبقه پانزدهم یک ساختمان مسکونی بلند در منطقه تیانشان ارومچی رخ داد. در نهایت این آتش سوزی حدود ساعت ۱۰:۳۵ شب خاموش شد.

۹ تن از مجروحان این حادثه برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند.

بررسی های اولیه حاکی از آن است که یک سوکت برق در اتاق خواب باعث آتش سوزی شده است.

به استناد گزارشهای خبری، در پی آتش‌سوزی در یک ساختمان در چین، تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از اعتراضات تازه‌ای علیه اعمال محدودیت‌های کروناست.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین می نویسد: در شبکه های اجتماعی نیروهایی با انگیزه های اغراق آمیز وجود دارد که این آتش سوزی را با محدودیتهای کرونانی مرتبط می دانند.

گزارش های خبری نشان می دهد به‌رغم اقدامات سختگیرانه چین، موارد ابتلاء به کرونا در این کشور در هفته جاری از زمان شروع همه‌گیری به یک رکورد بی‌سابقه رسیده است.

خشم عمومی در چین نسبت به گسترش قرنطینه کووید-۱۹ در سراسر کشور منجر به اعتراض‌های کم سابقه‌ای در منطقه سین کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور شد.

به گزارش رویترز، بامداد یکشنبه ( ۶ آذرماه) جمعیت زیادی در شهر ارومچی پایتخت سین کیانگ به خیابان‌ها آمدند و شعار "به قرنطینه پایان دهید! " را سردادند.

در یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است عده زیادی در میدانی این قسمت از سرود ملی چین را می‌خوانند که «برخیزید، ای کسانی که از بردگی امتناع می‌کنند.»

رویترز تأیید کرد که این فیلم از ارومچی منتشر شده است، جایی که بسیاری از ۴ میلیون ساکن آن تحت برخی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های کشور قرار دارند و تا ۱۰۰ روز از خروج از خانه منع شده‌اند.

بنا به گزارش رویترز، درپکن پایتخت کشور نیز برخی از ساکنان تحت قرنطینه اعتراض‌های کوچکی را برگزار و به مقامات محلی خود به دلیل محدودیت‌های تردد که برای آنها وضع شده، اعتراض کردند و خواستار پایان یافتن این محدودیت‌های طولانی شدند.

سین کیانگ محل زندگی ۱۰ میلیون اقلیت اویغور است. این کشور آسیای شرقی روز شنبه ۳۴ هزار و ۹۰۹ مورد جدید کرونا را ثبت کرد که بر اساس استانداردهای جهانی پایین است، اما در چین رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

شانگهای پرجمعیت‌ترین شهر و مرکز مالی چین که در اوایل سال جاری یک قرنطینه دو ماهه را تحمل کرد، روز شنبه شرایط تست برای ورود به مکان‌های فرهنگی مانند موزه‌ها و کتابخانه‌ها را تشدید کرد و از مردم خواست آزمایش منفی حداکثر ۴۸ ساعته کرونای خود را به همراه داشته باشند.

https://irna.ir/xjL۷sj

**لاپید: کابینه ای «دیوانه» در حال شکل گیری است

نخست وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی با حمله به نوع انتصاب های «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود این رژیم گفت که روز به روز روشن تر می شود که یک کابینه «دیوانه» در رژیم اسرائیل در حال شکل گیری است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

یائیر لاپید نخست وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی که دوره اش با روی کار آمدن کابینه آتی این رژیم به پایان می رسد، انتخاب آوی ماعوز را «دیوانگی» دانست.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو توافقی با حزب دینی «نوعم» امضا کرد که بر اساس آن، آوی ماعوز رهبر این حزب به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست وزیری منصوب می شود.

ماعوز همچنین مکلف به تشکیل نهادی موسوم به «هیات هویت یهودی» شد که ریاست آن برعهده خواهد داشت.

یائیر لاپید در صفحه توییتر خود نوشت: هر روز که می گذارد روشن می شود که به جای کابینه ای کاملا راست گرا یک دولت کاملا دیوانه درحال تشکیل است.

وی افزود: حقیقت اینکه نتانیاهو «آوی ماعوز» نماینده خاخام «تسوی تاو» را به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست وزیری منصوب کرده است، چیزی کمتر از دیوانگی نیست.

لاپید نوشت: ماعوز شخصی است که با خدمت زنان در ارتش و دادن مناصب بالا به زنان مخالفت می کند.. و از همه مواضع تاریک و سیاهی که به ذهن خطور می کند، حمایت می کند.

وی خطاب به رای دهندگان به حزب لیکود نوشت: "آیا این چیزی بود که شما می خواستید؟ آیا شما می خواستید که این قومی گرای ظالم (ماعوز) مسیر زندگی تان را مشخص می کند؟ آیا می خواستید که او سرنوشت دخترانتان را مشخص کند؟ آیا شما می خواهید که کابینه اسرائیل اینگونه باشد؟"

بر اساس این گزارش، حزب نوعم در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در ائتلاف قالب جناح "صهیونیست دینی" حضور داشت.

در پی اقدامات اخیر نتانیاهو در انتصاب افراد تندرو اختلافات و شکاف های زیادی در رژیم صهیونیستی بوجود آمده است و صهیونیست ها نسبت به تشکیل کابینه آتی و ساختار و پیامدهای ناشی از آن در سطح داخلی و خارجی نگران هستند.

https://irna.ir/xjL۷wM

**فرمانده ارتش پاکستان بر تقویت روابط دوستانه با ایران تاکید کرد

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان بر اهمیت تقویت روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران و حفظ همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

ژنرال «قمر جاوید باجوا» که در آستانه بازنشستگی قرار دارد، پیش از پایان رسمی دوره خدمتش در مصاحبه با یک رسانه اماراتی از چالش‌ها و فرصت‌های پاکستان طی شش سال فرماندهی وی سخن گفت.

این مقام بلندپایه نظامی پاکستان از روابط خاص کشورش با کشورهای عربی به اصطلاح هم پیمان تعریف و تمجید کرده و بر اهمیت توسعه این روابط در راستای تامین منافع پاکستان و کمک به نیاز کشورهای عربی تاکید کرد.

ژنرال باجوا درباره دیپلماسی نظامی خود در ارتباط با روابط ایران و پاکستان بر اهمیت این روابط دوستانه تاکید کرد.

فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به آنچه وی نگرانی جامعه جهانی نسبت به جهت گیری خاص ژئواستراتژیک ایران خواند، افزود: پاکستان همواره خواستار روابط مسالمت آمیز و دوستانه با همسایه مسلمان خود ایران بوده و سعی در حفظ روابط کاری مثبت دارد.

تعاملات نظامی ایران و پاکستان از جمله تبادل هیات‌ها در این خصوص در زمان فرماندهی ژنرال باجوا رشد قابل توجهی داشته است. فرمانده ارتش پاکستان اواخر سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ دو سفر رسمی به ایران انجام داد و اواسط سال ۲۰۱۸ و اواخر سال ۲۰۲۱ نیز سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ۲ سفر رسمی به پاکستان انجام داد.

ژنرال باجوا درباره روابط چین و تبعات رقابت پکن و واشنگتن بر تعاملات دوجانبه پاکستان با این دو کشور، اظهار داشت: مشارکت راهبردی پاکستان با چین در تمام شرایط متحمل تحولات محیط استراتژیک طی دهه‌های متمادی بوده است. با این حال، رقابت جهانی که همیشه در حال تشدید شدن است، اکنون پاکستان را در موقعیت حساسی در رابطه با ایجاد تعادل در روابط ما با چین و غرب قرار داده است.

فرمانده ارتش پاکستان گفت که کشورش در تلاش است تا با احتیاط در این محیط راهبردی که به طور فزاینده مناقشه برانگیز است گام بردارد و اطمینان حاصل کند که اسلام‌آباد در آینده وارد هیچ گونه تکرار جنگ سرد نمی‌شود.

نخست وزیر پاکستان پنجشنبه گذشته سپهبد «سید عاصم منیر» را ضمن ارتقا به درجه ژنرال (ارتشبد) رسما به عنوان هفدهمین فرمانده ارتش پاکستان منصوب کرد. وی همچنین در حکم جداگانه‌ای، ژنرال 'ساحر شمشاد میراز' را به ریاست کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح منصوب کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز طی پیامی به فرمانده جدید ارتش و رئیس جدید کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور همسایه تبریک گفت و از تلاش‌های ژنرال قمر جاوید باجوا برای تحکیم روابط دوجانبه ایران و پاکستان قدردانی کرد.

https://irna.ir/xjL۷v۲

**واکنش حزب‌الله لبنان به حضور پررنگ فلسطین در جام جهانی قطر

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به حضور پررنگ مسئله فلسطین در جام جهانی قطر و عدم پذیرش صهیونیست‌ها توسط نمایندگان جوامع مسلمان در این مسابقات چند جانبه بین المللی، تاکید کرد که این اتفاق بیانگر رد ساختاری و بنیادی موجودیت رژیم صهیونیستی است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در این باره اظهار داشت: صحنه امتناع شهروندان عرب از دیدار و گفت‌وگو با خبرنگاران اسرائیلی در جام جهانی قطر بیانگر مخالفت مردم از عادی سازی حکومت‌ها با دشمن است.

وی تاکید کرد: مقاومت جوانان در برابر عادی سازی بیانگر رد ساختاری موجودیت اسرائیل در منطقه ماست.
شیخ نعیم قاسم افزود: تلاش‌های منسجم مقاومت نظامی، فرهنگی، رسانه‌ای و مقاومت جوانان باعث پیروزی و آزادی فلسطین عزیز می‌شود.

درحالی که برخی دولت های عربی با خیانت به آرمان فلسطین راه سازش با اشغالگران صهیونیست را در پیش گرفته اند، ملت های عربی در جام جهانی نشان دادند که راه آنها از حکامشان جدا است و همچنان از ملت فلسطین علیه اشغالگران حمایت می کنند.

در جام جهانی قطر حمایت های گسترده ای از مساله فلسطین شده است و تماشاگران عرب علاوه بر در دست گرفتن پرچم فلسطین و سر دادن شعارهای حمایتی از مردم مظلوم فلسطین حاضر به مصاحبه با رسانه های صهیونیستی نمی شوند.

پس از تمامی اتفاقات رخ داده در قطر درباره خبرنگاران صهیونیست و حتی اسرائیلی‌هایی که برای تماشای مسابقات فوتبال به این کشور سفر کرده بودند، رسانه‌های رژیم اذعان کرده‌اند که مردم حاضر به پذیرش آنها نیستند.

یکی از این رسانه‌ها در این باره نوشته است: جام جهانی قطر آینه اسرائیلی‌ها است؛ ما را دوست ندارند و حتی ما را هم نمی‌پذیرند و نمی‌خواهند.

https://irna.ir/xjL۷xz

**ائتلاف تندروها؛ تشدید گسست در رژیم صهیونیستی

حزب «لیکود» در حالی با حزب «عوتسما یهودیت» و حزب «نوعم» برای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی ائتلاف کرد که این ائتلاف موجب تشدید شکاف در کنست و گسست سیاسی در درون این رژیم شده است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" امروز دوشنبه در گزارشی از مخالفت شدید جریان چپ رژیم صهیونیستی با ائتلاف دو حزب لیکود و «نوعم» در این رژیم خبر داد و نوشت: براساس توافق انجام شده در عصر یکشنبه، «آوی ماعوز» رهبر حزب «نوعم» معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری و مسئول امور مهاجران روسی، آموزش و سمن‌های خارجی خواهد بود.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، «ماعوز» از مخالفان خدمت نظامی زنان و معتقد است که ازدواج و بچه داری مهمترین نقش زن است و حذف مفاهیم فمینستی از متون آموزشی از دیگر برنامه های او اعلام شده است.

براساس این گزارش، مخالفت با به اصطلاح "یهودیت اصلاح‌گرا" شاخه ای از "یهودیت" از دیگر خصوصیات «ماعوز» اعلام شده و او معتقد است این شاخه از یهودیت، اصالت آنرا از بین برده است.

افزایش سخت‌گیری‌ها درباره مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی که از آن به عنوان به اصطلاح «قانون بازگشت» یاد می شود، از دیگر برنامه های حزب دینی نوعم است. «ماعوز» معتقد است که این «قانون بازگشت» موجب آمدن غیریهودی ها به سرزمین های اشغالی شده است.

لاپید: انتصاب «ماعوز» دیوانگی محض است

یائیر لاپید نخست وزیر موقت و رهبر ائتلاف چپ در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در واکنش به انتصاب «آوی ماعوز»، آنرا دیوانگی دانست و بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز حزب «نوعم» را نژادپرست خواند.

«میراو میکائیلی» از رهبران احزاب چپ نیز انتخاب «ماعوز» را آغاز دورانی سیاه توصیف کرد.

حزب لیکود در حالی روز جمعه با انتصاب یک صهیونیست افراطی به عنوان وزیر امنیت داخلی موافقت کرد که پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا درباره انتصاب تندروها در پست‌های امنیتی این رژیم هشدار داده بود.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، روز جمعه با حزب «عوتسما یهودیت» به رهبری «ایتامار بن گویر» درباره انتصاب او به عنوان وزیر امنیت داخلی به توافق رسید.

براساس این گزارش، قرار است بن گویر که از تندروترین و نژادپرست ترین سیاستمداران صهیونیست است با اختیارات اضافه تر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شود و اداره املاک و مستغلات و پلیس کرانه باختری نیز در حیطه اختیارات او قرار گیرد. براساس این توافق، «وزارت توسعه نقب و جلیله» نیز در وزارت امنیت داخلی ادغام و تحت کنترل بن گویر خواهد بود.

بن گویر در بیانیه ای بعد از توافق، خاطرنشان کرد: قدم بزرگی برای تشکیل کابینه ای کاملا راست‌گرا برداشتیم.

اولمرت: انتصاب بن‌گویر آتش زدن به امنیت است

حزب لیکود رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو در حالی با انتصاب «ایتامار بن گویر» به عنوان وزیر امنیت داخلی موافقت کرد که ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، این انتصاب را آتش زدن به امنیت این رژیم ارزیابی کرد.

اولمرت در گفت وگو با تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره موافقت بنیامین نتانیاهو با انتخاب ایتامار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: کسی مسئول امنیت ما خواهد شد که دائم مشغول آتش زدن به امنیت ماست.

وی با ابراز نگرانی درباره انتصاب بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی، سابقه وی در تحریک نزاع بین صهیونیست ها و فلسطینی های مقیم سرزمین های اشغالی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما در آستانه انتفاضه سوم هستیم و کسی که در چنین شرایطی مسئول امنیت ماست همه جا از الخلیل تا نقب و بیت المقدس، در حال روشن کردن آتش ناامنی است.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی تصریح کرد: کسی مامور تشکیل کابینه شده که حاضر است امنیت ما را برای حفظ جایگاه خودش به حراج بگذارد.

«عومر بارلیو» وزیر امنیت داخلی کابینه کنونی رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود از روی کار آمدن بن گویر ابراز نگرانی کرد و گفت: تعیین بن گویر به این سمت خطری برای امنیت (رژیم) اسرائیل است.

بن گویر به نژادپرستی و فلسطینی ستیزی معروف است و در اکثر نزاع های سال های اخیر بین شهرک نشینان صهیونیست و فلسطینی های مقیم کرانه باختری و سرزمین های اشغالی به ویژه قدس شرقی نقش داشته است.

وی در تازه ترین اظهارات خود خواستار افزایش نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی برای مقابله با فلسطینی ها شد و تصریح کرد: هرکس کوکتل مولوتف در دست داشته باشد، باید گلوله باران شود.

«درعی» و «اسموتریچ»؛ در انتظار توافق

احزاب راست‌گرا در رژیم صهیونیستی که اخیرا در انتخابات پیروز شدند بعد از عملیات روز چهارشنبه در قدس اشغالی که به کشته شدن ۲ صهیونیست و زخمی شدن ۴۷ نفر دیگر از آنها منجر شد خواستار تشکیل فوری کابینه شدند.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی ۲۴نیوز» از پیشرفت در مذاکرات تشکیل کابینه و نزدیک بودن توافق بین «صهیونیسم دینی» به رهبری بزالل اسموتریچ و لیکود خبر داد.

رسانه‌های صهیونیست روز یکشنبه از نزدیک بودن احتمال توافق بین لیکود و شاس خبر داده بودند.

آخرین گزارش ها حاکی از داده شدن وزارت حمل و نقل به "آریه درعی" رهبر حزب شاس و وزارت دارایی به "اسموتریچ" رئیس حزب "صهیونیستم دینی" است.


نتانیاهو که مامور تشکیل کابینه است بخش های کلیدی وزارت دارایی را به دفتر نخست وزیری منتقل کرده و پست های کلیدی کابینه مثل وزارت جنگ و خارجه را نیز به یاران خود در حزب لیکود خواهد داد.

کارشناسان، کابینه جدید رژیم صهیونیستی را که بعد از پنج سال بن بست سیاسی روی کار خواهد آمد، از تندروترین و فاسدترین کابینه های تاریخ این رژیم ارزیابی کرده اند که بر شدت برخورد رژیم صهیونیستی با ملت فلسطین و آتش افروزی در منطقه خواهد افزود.

https://irna.ir/xjL۷sv

**پنتاگون پیشنهاد بوئینگ برای ارسال سلاح ضربتی به اوکراین را بررسی می‌کند

خبرگزاری رویترز گزارش داد: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پیشنهاد بوئینگ برای تامین نیاز اوکراین به بمب های دقیق و ارزان قیمت برای استفاده در سامانه های موشکی را بررسی می کند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

این خبرگزاری افزود: ارسال این مهمات به کی یف اجازه می دهد همزمان با تکاپوی غرب برای تامین نیازهای بیشتر اوکراین به سلاح، فواصل دورتری از خط مقدم جنگ با روسیه را هدف قرار دهد.

رویترز نوشت: ذخایر نظامی آمریکا و متحدانش در حال کاهش است و اوکراین با ادامه جنگ به سلاح های پیچیده تر نیاز دارد. به گفته منابع خبری، سامانه پیشنهادی بوئینگ، تحت عنوان «بمب کوچک قُطر پرتاب شونده از زمین» (GLSDB)، یکی از ده ها طرح تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان اروپای شرقی آمریکا است.

بر اساس مدارکی که خبرگزاری رویترز و سه نفر از افراد مطلع از این طرح بررسی کرده اند، GLSDB در اوایل بهار ۲۰۲۳ قابل تحویل خواهد بود و شامل ترکیب بمب کوچک قطر «جی بی یو-۳۹» با موتور موشک «ام۲۶» است که هر دو در تسلیحات آمریکا موجود هستند.

«داگ بوش» خریدار اصلی تسلیحات ارتش آمریکا، هفته گذشته به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ارتش همچنین به دنبال سرعت دادن به تولید گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلی متری با اجازه دادن به پیمانکاران دفاعی برای ساخت آنها است . این گلوله ها در حال حاضر فقط در تاسیسات دولتی تولید می شود.

وی گفت:عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تقاضا برای سلاح ها و مهمات ساخت آمریکا را افزایش داده است در حالی که متحدان آمریکا در شرق اروپا «سفارش های فراوانی» را برای طیف گسترده ای از تسلیحات ارائه داده اند و آنها در حال تأمین تسلیحات مورد نیاز اوکراین هستند.

تام کاراکو کارشناس تسلیحات و امنیت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در این زمینه گفت: خروج آمریکا از افغانستان، بمب های پرتاب‌شونده هوایی زیادی را در دسترس قرار داده است. هواپیماهای اوکراینی نمی‌توانند به آسانی از آنها استفاده کنند، اما «در شرایط امروزی، باید به دنبال راه های خلاقانه ای برای تبدیل آنها به قابلیت مقابله باشیم».

«تیم گورمن» سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد اما گفت آمریکا و متحدانش «مناسب ترین سامانه هایی را که به کی یف کمک می کند» شناسایی کرده اند.

کشورهای غربی در بحبوحه جنگ اوکراین، کمک های بشردوستانه، نظامی و مالی به این کشور ارائه داده اند. مسکو جریان تسلیحات متحدان غربی به اوکراین را محکوم کرده است. کرملین گفته است که جریان تسلیحات به کشور تنها راه حل مذاکره را به تاخیر می اندازد.

https://irna.ir/xjL۷wX

**نماینده پارلمان اروپا: شولتز مسبب اوضاع فاجعه‌بار اقتصاد آلمان است

گونار بک نماینده پارلمان اروپا اقدامات دولت اولاف شولتز صدراعظم را دلیل وضعیت فاجعه بار اقتصاد این کشور ذکر کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

گونار بک از اعضای پارلمان اروپا و عضو حزب محافظه کار "آلترناتیو برای آلمان" در خصوص بحران انرژی حاکم بر آلمان گفت: هرچند برخی مشکلات کنونی این کشور میراث دوران صدراعظمی «آنگلا مرکل» است، اما از زمانی که «اولاف شولتز» به سمت صدراعظم انتخاب شده همه چیز دچار سوءمدیریت گردیده و فاجعه اقتصادی رخ داده است.

این نماینده پارلمان اروپا در گفت‌وگو با برایتبارت افزود: تلاش مضاعف در خصوص گذار به سوی انرژی پاک و اقدامات ناگهانی برای کاهش اتکا به انرژی روسیه توسط دولت سوسیال دموکرات شولتز در سال گذشته برای اقتصاد آلمان فاجعه بار بوده است.

وی سپس ادامه داد: تنها یک سال از دولت شولتز می گذرد، اما به نظر می رسد همه چیز اشتباه است. این نماینده پارلمان اروپا میراث دولت آنگلا مرکل را نیز در شرایط جاری آلمان تاثیرگذار دانست اما در عین حال تاکید کرد: این کشور سال هاست که به گاز روسیه بسیار وابسته بود و دلیل همین امر هم به سیاست های دولت مرکل بازمی گردد. اما اکنون که برلین در تلاش برای حذف تدریجی گاز روسیه و سایر سوخت‌های فسیلی است، فاجعه به بار آمده و هیچ امنیتی در بخش انرژی وجود ندارد.

نماینده آلمانی پارلمان اروپا گفت که این اشتباه دولت برلین بود که به سرعت سعی کرد عرضه گاز از روسیه را قطع کند. وی سپس استدلال کرد که آلمان باید راه مجارستان را در پذیرش وابستگی به گاز روسیه و و مقابله با آن دنبال می کرد نه اینکه خطر ایجاد یک بحران اقتصادی را بپذیرد.

اظهارات این عضو پارلمان اروپا در حالی است که ماه گذشته، براساس سندی که از حالت طبقه بندی خارج شده بود، دولت آنگلا مرکل که در آن اولاف شولز صدراعظم کنونی به عنوان وزیر دارایی آن خدمت می کرد، معتقد بود که وابستگی فزاینده به گاز روسیه امنیت انرژی آلمان را به خطر نمی اندازد.

اما اکنون به گفته این عضو پارلمان اروپا، وضعیت جاری بر آلمان سبب شده تا اقتصاد این کشور ده ها میلیارد یورو زیان ببیند و کار به جایی رسیده که مصرف انرژی نیز سهمیه بندی شده و شهروندان حتی جشن های کریسمس را برای کاهش هزینه ها کم کرده اند.

https://irna.ir/xjL۷yy

**پوتین: روسیه به بازارهای جهانی جدید روی می‌آورد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در مجمع همکاری های بین منطقه ای با قزاقستان، گفت که کشورش با توجه به بحران بین المللی در روابط بازرگانی، مسیر صادرات و واردات خود را به بازارهای تازه، تغییر می دهد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

پوتین گفت: به علت قرارگرفتن بازرگانی بین المللی در بحران، توجه ویژه ای به گسترش و پیشرفت زیرساخت های مشترک ترابری و پشتیبانی و از بین بردن محدودیت های بازدارنده مبادلات تجاری و سرمایه گذاری، می شود.

وی افزود که روسیه با توجه به این بحران، اقدامات گسترده ای برای تغییر مسیر عملیات صادرات واردات خود به سوی بازارهای تازه، به اجرا گذاشته و برای تجهیز و بهبود تاثیرگذاری مسیرهای اصلی تازه شامل شرق غرب و شمال جنوب، تلاش می کند.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان برای دیداری رسمی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر کرده است.

دفتر مطبوعاتی توکایف یکشنبه اعلام کرد: روسای دو کشور روز دوشنبه گفت‌وگوهایی برگزار خواهند کرد. علاوه بر این، دو طرف بطور مجازی در نشست اجلاس همکاری بین منطقه‌ای روسیه و قزاقستان شرکت می‌کنند.

این اولین سفر خارجی توکایف پس از سوگند ریاست جمهوری وی در روز شنبه به یک کشور دیگر است. انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ۲۰ نوامبر ( ۲۹ ابان) در قزاقستان برگزار شد. میزان مشارکت ۶۹.۴۴ درصد بود. توکایف ۸۱.۳۱ درصد آرا را به دست آورد.

وی هفته گذشته برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی به ایروان پایتخت ارمنستان سفر کرده بود.

توکایف قرار است در روزهای آینده برای انجام سفری رسمی و دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به پاریس برود.

https://irna.ir/xjL۷yN

**جروزالم‌پست: ایران به اسرائیل پیام داد

در پی انتشار فهرستی از مراکز حساس و مهم رژیم صهیونیستی در برخی رسانه های عرب زبان، روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" این اقدام را پیامی از سوی جمهوری اسلامی ایران به این رژیم ارزیابی کرد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

روزنامه «جروزالم‌پست» امروز دوشنبه در گزارشی تحت عنوان «ایران فهرست سایت های حساس (رژیم) اسرائیل را برای هدف قرار گرفتن در جنگ آینده منتشر کرد»، نوشت که ساختمان های دفتر نخست وزیری، کنست (پارلمان) و وزارت جنگ اسرائیل از جمله این اهداف هستند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، برخی موسسات و تاسیسات از جمله تاسیسات اتمی و سامانه های موشکی "رافائل" در بندر حیفا، موسسه علوم وایزمن، موسسه فناوری اسرائیل در کنار فرودگاه ها و پایگاه های نظامی و اطلاعاتی از جمله فرودگاه بن‌گورین و رامون از دیگر اهداف احتمالی اعلام شده اند.

این رسانه صهیونیست، بیشتر اهداف اعلامی در این فهرست را پایگاه های نظامی و اطلاعاتی عنوان کرد و افزود که انتشار این لیست از سوی رسانه های نزدیک به ایران بی سابقه و به معنای تهدید مستقیم رژیم صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» انتشار این لیست را به معنای تغییر راهبرد گروه های مقاومت به رهبری ایران ارزیابی و ابراز عقیده کرد که ایران قصد دارد تا سامانه دفاع موشکی خود را به سوریه منتقل کند.

این رسانه صهیونیست با بیان اینکه تهران با انتشار این لیست به تل‌آویو پیام داد، افزود: جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله جدیدی از درگیری با (رژیم) اسرائیل شده و قصد دارد تا سلاح های پیشرفته مثل پهپاد و موشک های نقطه زن هدایت شونده در اختیار متحدانش در سوریه، لبنان و غزه قرار دهد.

روزنامه صهونیستی جروزالم پست این موضعگیری را در واکنش به یک گزارش دو قسمتی مطرح کرد که اخیرا در سایت شبکه تلویزیونی "المیادین" به قلم "احمد عبدالرحمن" منتشر و در آن مراکز حساس سیاسی، اقتصادی و مهم رژیم صهیونیستی و پیامدها و تبعات هدف قرار گرفتن آنها تشریح شده بود. شمار دیگری از رسانه های عرب زبان نیز این گزارش المیادین را در سایت های خود بازنشر دادند.

https://irna.ir/xjL۷yW

**افزایش انتقادها از تصمیمات نتانیاهو/گانتس: برخی اشتباهات آسیب امنیتی بزرگی به همراه دارند

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با انتقاد از تصمیم اعطای وزارت امنیت داخلی به ایتمار بن گویر رهبر حزب "عوتسما یهودیت" در کابینه جدید این رژیم هشدار داد که این امر موجب آسیب رساندن به "دولت و سلسله رهبری" است.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

بنی گانتس وزیر جنگ موقت رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره اظهار داشت: در مذاکرات ائتلافی اشتباهاتی رخ می‌دهد که آسیب‌های امنیتی بزرگی را به همراه خواهد داشت و این آسیب‌ها ممکن است به جان انسان‌ها آسیب برساند. این یک دستورالعمل قطعی برای آسیب رساندن به "دولت و سلسله رهبری" است.

وی گفت: یکی از خواسته‌ها، انتقال زیرمجموعه پلیس به وزیر امنیت داخلی است که از تمایل به ایجاد یک گروه شبه‌نظامی وابسته به بن گویر نشأت می‌گیرد.

بن گویر بزودی پست وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را در کابینه راست افراطی بنیامین نتانیاهو برعهده خواهد گرفت و با توجه به توافقات صورت گرفته میان دو طرف، تحلیل‌گران سیاسی درخصوص تشکیل یک گروه شبه نظامی صهیونیست در کرانه باختری متشکل از بیش از ۲۰۰ هزار نفر توسط "ایتمار بن گویر" هشدار داده‌اند.

کارشناسان، کابینه جدید رژیم صهیونیستی را که بعد از پنج سال بن بست سیاسی روی کار خواهد آمد، از تندروترین و فاسدترین کابینه های تاریخ این رژیم ارزیابی کرده اند که بر شدت برخورد رژیم صهیونیستی با ملت فلسطین و آتش افروزی در منطقه خواهد افزود.

بن گویر به نژادپرستی و فلسطینی ستیزی معروف است و در اکثر نزاع های سال های اخیر بین شهرک نشینان صهیونیست و فلسطینی های مقیم کرانه باختری و سرزمین های اشغالی به ویژه قدس شرقی نقش داشته است.

وی در تازه ترین اظهارات خود خواستار افزایش نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی برای مقابله با فلسطینی ها شد و تصریح کرد: هرکس کوکتل مولوتف در دست داشته باشد، باید گلوله باران شود.

https://irna.ir/xjL۷zd

**رئیس دومای روسیه: آمریکا پای اروپا را به جنگ تحریم‌ها باز کرد

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه اعلام کرد آمریکا پای اروپا را به جنگ تحریم ها علیه روسیه کشاند و کشورهای اروپایی را به سمت بیکاری، تعطیلی مشاغل و دیگر اوضاع وخیم و هولناک سوق داد.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

وی تاکید کرد که آمریکا و اروپا از مدت ها قبل مناسبات راهبردی با هم برقرار کرده اند، اما آنچه در نهایت برای اروپا به ارمغان آورده شد، مشکلات، بیکاری و تعطیلی مشاغل است.

وی افزود: آمریکایی ها محصولات انرژی را به یک قیمت خریداری می کنند، اما آن را به قیمتی چهار برابر به اروپا می فروشند. بعلاوه، آنها اروپا را وارد جنگ های تحریمی علیه روسیه کردند و پروژه های ما را که امکان استفاده از انرژی ارزان را فراهم می کرد، محدود ساختند، انرژی که اساس توسعه صنعتی در آلمان، فرانسه و سایر کشورها بود.

به گفته وی، سران کشورهای اتحادیه اروپا سرانجام اذعان کردند که این منابع انرژی روسیه بود که به عنوان پایه رونق و شکوفایی اروپا عمل می کرد اما آمریکا اولین اقدام را برای قطع جریان آن به اروپا انجام داد و شروع به جایگزینی آن با منابع خود کرد.

ولودین افزود: ما اکنون می توانیم نتیجه را ببینیم. این کل همچنین برای کسانی که در کشورهای آسیایی زندگی می کنند، مشهود است به ویژه آنها که مناسبات با ما را بر اساس اصول احترام متقابل، دوستی و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر بنا کرده اند.

وی همچنین یادآور شد که طیف وسیعی از موضوعات در جریان سفرش به ازبکستان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت که از جمله آن مسائلی چون تاریخ مشترک، ارزش های سنتی و مسائل فرهنگی بود.

اتحادیه اروپا تاکنون هشت بسته تحریمی را علیه روسیه اعمال کرده است. این بسته جدید در واکنش به الحاق چهار استان اشغالی اوکراین توسط مسکو به خاک روسیه، اعمال شده است.

در هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه که با هدف افزایش فشار بر اقتصاد و تضعیف توانایی نظامی این کشور تنظیم شده است، در کنار اقدام‌های اقتصادی، محدودیت‌هایی علیه افراد و همچنین ایجاد مبنائی برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت روسیه وجود دارد.

در چارچوب هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا، از دسامبر ۲۰۲۲ انتقال نفت خام روسیه به کشورهای ثالث از طریق دریا، ارائه خدمات فنی و تأمین مالی این کار ممنوع خواهد بود. همچنین از فوریه ۲۰۲۳ انتقال تمام فرآورده‌های نفتی روسیه به کشورهای ثالث و ارائه خدمات فوق ممنوع خواهد بود.

بر اساس تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید، معافیتی موسوم به «قیمت حداکثری» برای انتقال نفت و محصولات نفتی روسیه اعمال خواهد شد. از همین رو اگر نفت روسیه به مبلغ کمتر از سقف تعیین شده به فروش برسد، برای انتقال آن خدمات مختلفی ارائه خواهد شد.

تحریم‌های جدید همچنین ممنوعیت واردات کالاها از جمله محصولات فولادی، سنگ‌ها و فلزات گرانبها، پلاستیک، منسوجات، چرم، سرامیک و سیگار از روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گسترش داده است.

محدودیت‌های صادراتی اضافی علیه مسکو، بخش دیگری از این بسته جدید تحریمی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند که هدفش «کاهش دسترسی روسیه به موارد نظامی، صنعتی و فناوری» است.

بنا به هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، افرادی که تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو را نقض کنند یا روند دور زدن آن را تسهیل کنند، تحریم خواهند شد.

https://irna.ir/xjL۷zL

**صهیونیست ها از سفر به قطر منع شدند

پس از بالا گرفتن نفرت از رژیم صهیونیستی در مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر یک نهاد این رژیم به شهرک نشینان سرزمین های اشغالی فلسطین توصیه کرد به قطر سفر نکنند.

از رایزنی رئیس جمهوری ایران و امیر قطر تا کاهش سود صنایع بزرگ چین

نهاد موسوم به "هیات مبارزه با تروریسم" از صهیونیست ها خواست به خاطر نفرتی که از طرف تماشاگران عرب و غیر عرب روبرو می شوند به قطر سفر نکنند.

پیشتر نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی به تماشاگران صهیونیست توصیه کرده بودند در قطر از فاش کردن هویت خود و حتی الامکان از حضور زیاد در اماکن عمومی قطر خودداری کنند.

شرکت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از تمامی خبرنگاران اسرائیلی حاضر در قطر خواسته هویت خود را کاملا مخفی نگه داشته و به زبان عبری حرف نزنند و از هیچ آرم و نشانه‌ای که نشان دهد اسرائیلی هستند، استفاده نکنند.

این شرکت از خبرنگاران اسرائیلی خواسته از میکروفون‌هایی استفاده کنند که هیچ علامتی ندارد و مشخص نمی‌کند که آن‌ها اسرائیلی هستند.

صهیونیست‌ها در حالی از اظهار هویت خود در قطر به ترس و وحشت افتاده‌اند که طی روزهای گذشته بارها خبرنگاران اسرائیلی که قصد مصاحبه با تماشاگران جام جهانی قطر را داشتند، طرد شده و کسی حاضر به مصاحبه با آن‌ها نشده بود.

خبرنگاران روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند، میزان نفرت مسلمانان و عرب ها از ما را در قطر دیدیم، اینجا را با احساس خیلی بدی ترک می کنیم.

خبرنگاران این رسانه صهیونیستی اضافه کردند: شاهد بودیم که چقدر دوست دارند بینی ما را به خاک بمالند و دیدیم هرچه که با اسرائیل ارتباط دارد چقدر در دل آن ها کینه و نفرت ایجاد می کند.

آن ها افزودند: فلسطینی ها، ایرانی ها، قطری ها، مغربی ها، اردنی ها، سوری ها، مصری ها و لبنانی ها در خیابان های قطر با خشم و نفرت به ما نگاه می کنند.

این خبرنگاران اسرائیلی گفتند: ما خودمان را اسرائیلی معرفی کردیم ولی وقتی دیدیم این کار به برخورد آن ها با ما و توهین و دشنام منجر می شود تصمیم گرفتیم خودمان را روزنامه نگاران اکوادری معرفی کنیم.

در چند روز گذشته خبرها و تصاویر مختلفی از طرد و تحقیر تیم های خبری صهیونیستی از طرف تماشاچیان کشورهای مختلف اسلامی در قطر منتشر شده است.

این تحقیرها تا جایی پیش رفته است که خبرنگاران صهیونیست در قطر به انزوای شدید خود در این کشور اعتراف کردند.

یکی از این خبرنگارها اعلام کرده بود که پس از فاش شدن هویت وی، صاحب یکی از رستوران ها او را از رستوران خود اخراج کرده و یک راننده نیز او را از تاکسی پایین انداخته است.

چند خبرنگار صهیونیست نیز اعلام کردند که با توجه به مخالفت ها و مزاحمت های ایجاد شده برای آن ها از سوی تماشاچیان کشورهای اسلامی، منزوی شده و امکان پوشش و انعکاس طبیعی فضای رقابت های ورزشی جام جهانی را ندارند.

اشغالگران اسرائیلی گمان می‌کردند عادی‌سازی روابط با چند کشور عربی امنیت و آینده‌ای بهتر را برایشان به ارمغان می‌آورد اما جام جهانی قطر ثابت کرد که آن‌ها همانند گذشته جایی در منطقه و در میان کشورهای اسلامی و عربی و حتی بسیاری از کشورهایی که روابطی رسمی با رژیم اشغالگر دارند، ندارند و حمایت از مسئله فلسطین به یکی از داغ‌ترین موضوعات در جام جهانی کنونی تبدیل شده است.

https://irna.ir/xjL۷yq

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha