ذینفعان مسکن مهر گیلان برای تکمیل پروژه‌ها با تعاونی‌ها همکاری کنند

آستارا- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان گفت: پروژه‌های مسکن مهر این استان درگیر مشکلات متعددی هستند که مالکان و ذینفعان باید برای اتمام هرچه سریعتر پروژه‌ها اقناع شوند و با تعاونی‌ها همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاوش آقاجانی روز دوشنبه در دیدار با فرماندار آستارا تشریح کرد: یکی از مشکلاتی در تعاونی‌های مسکن مهر گیلان داریم، این است که مسکن و شهرسازی استان ۱۰ سال پیش مقرر کرد که پروژه بلوک به بلوک پیش برود و موجب شد تا در بلوکی اعضا در واحد خود مستقر شوند و در بلوکی دیگر از همان پروژه کار به اتمام نرسد.

وی افزود: این شرایط باعث شد تا تعریف فعالیت تعاونی در عمل زیر سوال برود، چرا که در قالب تعاونی افراد باید در سود و زیان به صورت برابر شریک باشند اما در حال حاضر شرایط خاصی را شاهد هستیم؛ به طوری که فردی با پرداخت مبلغی قابل قبول در سال ۱۳۹۳ در واحد خود استقرار دارد اما در همان تعاونی فردی با پرداخت مبلغی بیشتر در خانه مستقر نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان بیان کرد: وضعیت کنونی تعارض منافع ایجاد کرده است، زیرا مالکان ساکن در برخی بلوک‌ها خواستار محوطه‌سازی هستند و این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا باید پول اضافی پرداخت کنند و در مقابل عده‌ای دیگر اذعان می‌دارند که با وجود پرداخت مبلغی بیش از بهای اولیه هنوز در واحد خود مستقر نشده‌اند و همچنان اجاره‌نشین هستند.

وی اضافه کرد: منابع مالی همه واحدها یکی بوده و در این شرایط اولویت برای ما به طور قطع تکمیل واحدهای نیمه‌کاره است؛ از این رو باید افراد ساکن اقناع و توجیه شوند که در وهله نخست باید پروژه تکمیل شود و سپس نسبت به محوطه‌سازی اقدام لازم صورت گیرد.

آقاجانی اظهار کرد: از طرفی در حال حاضر اکثریت با افرادی است که ساکن شدند و واحد خود را تحویل گرفتند اما اقلیت افرادی هستند که هنوز واحد خود را تحویل نگرفته‌اند و از آنجایی که ساختار به صورت تعاونی است، در عمل منافع اقلیتی که مظلوم هم واقع شده‌اند، به حاشیه می‌رود.

وی تاکید کرد: باید افراد ساکن قانع شوند و کمک کنند تا هرچه سریعتر واحدهای نیمه‌کاره نیز به پایان برسد و گرنه تا زمان اتمام پروژه به لحاظ تعاونی بودن ساختار، آنها هم مجبور به افزایش سرمایه هستند و از این رو در گام اول باید پروژه تکمیل شود و سپس نسبت به محوطه‌سازی اقدام شود.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان عنوان کرد: برخی افراد البته چندین سال پیش برگه تسویه حساب گرفته‌اند که برخی هزینه‌های آنها مانند هزینه تنظیم و صدور سند به آینده موکول شده و از این رو اعضای تعاونی‌ها هرچه سریعتر مبالغ درخواستی را پرداخت کنند تا کار زودتر تمام شود، به نفع همه اعضا است.

وی یادآور شد: قرار بود در ابتدا پیمانکار ساخت این پروژه‌ها را برعهده بگیرد و تعاونی‌ها موظف به ساخت و ساز نبودند اما در نهایت ناچار شدند که به این امر ورود کنند، زیرا ساختار شکستی که راه و شهرسازی برای پیمانکاران نوشته بود، موجب شد تا برخی از آنها کار را در میانه راه رها کنند و بروند.

آقاجانی ادامه داد: فرایند بدین صورت بود که با توجه به بنیه مالی ضعیفی که پیمانکاران داشتند، پولی را پیش پیش می‌گرفتند و درصدی کار می‌کردند و دوباره پول دریافت می‌کردند که با این وضعیت وقتی پروژه به ۵۰ درصد رسید، ۷۰ درصد پول را گرفته بودند و با توجه به شرایط حاکم دیگر برایشان صرف نمی‌کرد.

وی گفت: از این رو پیمانکاران کار را ول کردند و در نهایت تعاونی هایی که کارشان ساخت و ساز نبود و نهایتا می بایست با پیمانکار قرارداد می بستند و بر آنها نظارت می کردند، ناچار شدند به صورت امانی با پول کم و کار زیاد و مشکلاتی که پیش آمد، ورود کنند.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان اضافه کرد: چنین شرایطی تنها در این استان وجود دارد و اگرچه به لحاظ موقعیت مکانی پروژه‌های مسکن مهر گیلان در منطقه مناسبی بود، اما به لحاظ پیمانکاران، مشاوران و ناظران در نتیجه روابط ناسالم و هدایت‌های اشتباه موجب بروز مشکلات بسیاری شد.

وی بیان کرد: پیمانکاران به هر روی در عمل از پروژه‌ها رفتند و همه کاسه‌ها و کوزه‌ها سر تعاونی‌ها و اعضای آنها شکست که در این میان دولت سیزدهم ناخواسته با این شرایط مواجه شد و تقصیری در این زمینه و اشتباهاتی مانند بلوک به بلوک پیشرفتن پروژه و یا انتخاب پیمانکاران ضعیف و فاقد صلاحیت نداشت.

آقاجانی افزود: شرایط به گونه‌ای شده که تعداد زیادی از مراجعان این اداره‌کل مربوط به مسکن مهر هستند و شرایط رشت از سایر شهرستان‌ها به مراتب بدتر است؛ به طوری که حدود یک‌هزار و ۳۰۰ واحد تکمیل نشده، ۲ برابر این آمار درگیر موضوع هستند و با طولانی شدن پروژه و افزایش هزینه‌ای که می خورد آنها نیز مجبور به پرداخت بیشتر هستند و در واقع در مجموع حدود چهار تا پنج هزار نفر درگیر ماجرا شدند.

مشکلات تعاونی ثارالله آستارا برطرف می‌شود

وی در ادامه در مورد تعاونی ثارالله آستارا اظهار کرد: مسائل این تعاونی نیز پیش‌تر در نشستی با دستور کار بررسی تعاونی‌های مشکل‌دار استان پیگیری شد، پیمانکار در نشست حضور یافت و در نهایت بررسی کارشناسان نشان داد که پیمانکار گناهی ندارد و هیات مدیره متواری عامل مشکلات به وجود آمده هستند.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان گفت: با توجه به اینکه هیات مدیره تعاونی مورد نظر پای کار نیستند، در مرحله نخست پروژه باید متولی پیدا کند تا بقیه مسائل به تدریج برطرف شود که به هر روی امید می‌رود با اجرا شدن صورتجلسه مشکلات موجود برطرف شود.

مسئولان به رونق فعالیت تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌ها کمک کنند

آقاجانی با اشاره به فرآیند تشکیل تعاونی توسعه و عمران آستارا افزود: انتظار می‌رود پس از تشکیل تعاونی، در نشست‌های شورای اداری کمک شود تا پروژه‌های پیمانکاری خرد از سوی دستگاه‌های مختلف به این تعاونی واگذار شود.

به گفته وی، هر شهرستان می‌تواند یک تعاونی با حداقل نیم درصد از جمعیت آن منطقه تشکیل دهد که در شهرستان آستارا تا کنون ۵۸۰ نفر عضو تعاونی مذکور شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان بیان کرد: پس از برگزاری انتخابات و تعیین هیات مدیره (با توجه به اینکه بالای ۵۰۰ نفر عضو دارند و انتخاباتشان ۲ مرحله‌ای خواهد بود) بدین صورت که نخست نمایندگان اعضا انتخاب می‌شوند و سپس آنها هیات مدیره را انتخاب می‌نمایند، رسمیت پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: قانونی در حمایت از این تعاونی‌ها وجود دارد و برای اینکه پروژه‌ها، درآمدها و اشتغال شهرستان از آن منطقه خارج نشود، این تعاونی‌ها می‌توانند پروژه‌های شهری و استانی را بگیرند تا کم کم توانمند بشوند و بتوانند به پروژه‌های بزرگتر ورود کنند.

آقاجانی تاکید کرد: برای تحقق این مهم نیاز به حمایت جدی مسئولان از جمله فرمانداران و شهرداران دارند تا اداره‌ها مختلف که در حوزه‌های گوناگون از آب تا روستا پروژه دارند، کار را به تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها واگذار نمایند.

وی اظهار کرد: این تعاونی‌ها با ترک تشریفات می‌توانند اجرای پروژه‌ها را در اختیار بگیرند، چون اعضای آنها جمعیت خود شهرستان هستند، منافع حاصل از اجرای پروژه‌ها نیز به خود مردم همان منطقه بازمی‌گردد و محدودیتی در عضوگیری وجود ندارد، این کار رانت محسوب نمی‌شود و ایراد قانونی ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان گیلان تصریح کرد: با این وجود تلاش می‌شود تا افرادی که به عنوان نماینده مردم، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی‌های توسعه و عمران انتخاب می‌شوند، توجیه شوند و از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشند تا بتوانند حسن اعتماد را جلب کنند و در این راستا کمیته‌ای در مرکز استان نظارت را لازم را انجام خواهد داد.

وی افزود: اگر این تعاونی‌ها حمایت نشوند، در نهایت مستهلک می‌شوند و همان سرمایه اولیه‌ای که دارند هم از بین خواهد رفت و از این رو باید همه مسئولان کمک کنند تا تعاونی‌ها بتوانند پا بگیرند و برای منطقه خودشان ارزش افزوده تولید کنند.

ذینفعان مسکن مهر گیلان برای تکمیل پروژه‌ها با تعاونی‌ها همکاری کنند

هیات حل اختلاف روابط کار مجزا در آستارا ایجاد شود

رئیس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان آستارا در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره گفت: سه بازرس در اداره تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان آستارا فعال هستند که به صورت دوره‌ای از کارگاه‌ها بازرسی می‌کنند و گزارش‌ها به صورت مستمر به اداره‌کل ارسال می‌گردد.

شهلا قاضی‌پور افزود: در بحث مشکلات مربوط به روابط کار، افراد دادخواست خود را ارائه می‌کنند و بر اساس آن هیات تشخیص نسبت به رسیدگی اقدام می‌کند که در این راستا امسال حدود ۳۰۰ دادخواست داشتیم که در مرحله رسیدگی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲ هیات حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر زیر نظر تعاون، کار و امور اجتماعی وجود دارد، بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها هر ۲ هیات فعال است و در برخی نقاط فقط هیات بدوی فعالیت می‌کند که آستارا از جمله شهرستان هایی است که تنها هیات بدوی دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان آستارا اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر شعبه تجدیدنظر در شهرستان وجود ندارد، پرونده‌ها به هیات حل اختلاف در شهرستان تالش ارجاع می شود که با توجه به مشکل مسافت، وقت‌گیر بودن کار و زیاد بودن تعداد پرونده‌ها انتظار می‌رود مساعدتی در زمینه ایجاد هیات اختلاف مستقل برای آستارا انجام شود.

وی عنوان کرد: این اداره علاوه بر روابط کار در حوزه‌های اشتغال، تعاون و امور اجتماعی نیز فعال است، تا کنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد برنامه سالیانه را محقق کرده و سایر موارد نیز در دست اقدام است که امید می‌رود برنامه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری محقق شود.

قاضی‌پور اظهار کرد: رصد آمارهای اشتغال نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا کنون اشتغال ۸۹۰ نفر ثبت شده است و بقیه موارد هم در دست اقدام می‌باشد که با تسهیلات اشتغال‌زایی در حال پرداخت، ۱۰۰ درصد اشتغال شهرستان آستارا تا پایان سال محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه تعاون نیز تعاونی توسعه و عمران شهرستان در شرف تاسیس است، آگهی نامزدهای هیات مدیره انتشار یافته است و امید می‌رود در ۲ هفته آینده انتخابات هیات مدیره هم برگزار شود.

رئیس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان آستارا افزود: روند کار بدین صورت است که پس از نام‌نویسی از نامزدها، اسامی از طریق کمیسیون ماده پنج با ارشادات فرماندار بررسی و گزینش می‌شوند تا برای برگزاری انتخابات آماده شویم.

وی با اشاره به اینکه باید در تعاونی عمران آستارا دست‌کم حدود ۴۵۰ نفر عضو می‌شدند ولی در حال حاضر ۵۸۰ نفر عضوگیری شده است، اظهار کرد: پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن مسئولان، نسبت به ثبت و تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان اقدام خواهد شد.

قاضی‌پور در مورد پروژه‌های مسکن مهر شهرستان نیز گفت: شرکت تعاونی مسکن مهر آستارا درگیر مشکلاتی است و هر روز مراجعانی در این زمینه داریم که با کمک فرمانداری اقدامات لازم در حال انجام است.

وی اضافه کرد: البته آخرین نشست در این زمینه در خردادماه برگزار شد ولی هنوز مصوباتش به نتیجه نرسیده است که از جمله آنها محوطه‌سازی پروژه بود؛ زیرا با توجه بعد مسافت به ویژه فاصله بلوک چهار تا خیابان اصلی و بارش باران، ساکنان آنها مشکلاتی در رفت و آمد دارند.

رئیس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان آستارا یادآور شد: پنج بلوک با ظرفیت ۵۰۰ خانوار تا کنون تحویل داده شده است که البته همه افراد در واحدها ساکن نیستند و افراد مستقر به حدود ۵۰ درصد می‌رسد؛ در حال حاضر چهار بلوک از پروژه با ظرفیت ۴۰۰ خانوار نیمه تمام مانده است.

وی در مورد تعاونی ثارالله آستارا نیز عنوان کرد: قرار شده است که هیات تسویه‌ای برای این تعاونی تشکیل و با جلب موافقت اعضا، همان پیمانکار قبلی دوباره کار را به دست بگیرد و به سرانجام برساند.

پروژه مسکن مهر آستارا هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود

فرماندار آستارا نیز در این دیدار گفت: یکی از مشکلات اصلی شهرستان در حوزه تعاونی‌ها، پروژه های مسکن مهر است که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم رسیدگی به موضوع جزو اولویت‌ها قرار گرفت و چندین نسشت نیز در فرمانداری در همین راستا برگزار شد.

عنایت رضایی‌پور افزود: از جمله مسائل این بود که در برخی نقاط واحدهایی به چندین خریدار فروخته شده بود و مشکل دیگر این بود که باید قیمت واحدها برای همه مالکان یکسان محاسبه می‌شد اما با توجه به تاخیر در تکمیل پروژه‌ها، مشکلاتی بسیاری به وجود آمد.

وی اظهار کرد: مشکلات پروژه‌های مسکن مهر به مانند زخم و دملی است که مسئولان دولت سیزدهم را درگیر کرده است اما به هر روی باید تلاش و پیگیری مضاعفی صورت گیرد تا این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

فرماندار آستارا همچنین با تاکید بر ضرورت پیگیری مسائل و مشکلات مرتبط با تعاونی ثارالله این شهرستان اضافه کرد: انتظار می‌رود با توجه به اینکه قرار است همان پیمانکار قبلی کار را ادامه دهد، کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد تا افراد ذینفع به حق و حقوق برسند.

وی بیان کرد: به هر روی عده‌ای از شهروندان به تعاونی اعتماد کرده و به پروژه ورود کرده‌اند و اکنون ما به عنوان مسئول وظیفه داریم تا به موضوع ورود کنیم و مشکلات موجود را برطرف نماییم.

پروژه مسکن مهر شهرستان آستارا از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قرار بود در مجموع به میزان ۹۰۰ واحد احداث شود که تاکنون حدود ۵۰۰ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و سایر واحدهای باقی مانده با پیشرفت فیزیکی متفاوت نیمه کاره هستند.

در حال حاضر ۳۵۳ شرکت تعاونی در شهرستان آستارا فعالیت دارند و سه هزار و ۸۰۹ نفر در این تعاونی‌ها شاغل هستند و تعدادی از آنها شامل تعاونی‌های مسکن مهر می‌شود.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha